Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 3151 ggr
[CatsOnMars]
9/20/11, 8:53 PM

Felriktad ilska

Jag hoppas att jag inte förargar allt för många människor genom att skriva detta inlägg, men efter att ha läst på denna sida ser jag att det verkligen behövs.

Många inlägg här är extremt negativa till psykologin och psykiatrin helt i onödan. Många ser det som att gå till en psykolog och prata löser alla deras problem, och när de sedan inte mår bättre, skyller de på psykologen! Samma med psykiatrin, när de pratat en stund och fått piller och de inte funkar, vems fel är det då? jo, psykiatrikerns!

Detta är för mig ren idioti, visst kunde sjukvården vara 1000 gånger bättre, men människor måste inse att den enda personen som kan ändra våra liv och vår inställning är vi själva. Det finns inga permanenta magiska lösningar.

Detta blir ett klassiskt fall av felriktad ilska, man blir arg på sjukvården att de inte kunde hjälpa en, istället för att bli arg på sig själv, vilket kallas överföring.

(OBS hoppas ni förstår att detta inte gäller alla fall)

Annons:
Gips
9/20/11, 9:18 PM
#1

Nu blev alla frälsta på psykvården..

ladymiss
9/20/11, 9:45 PM
#2

fast om dom säger att dom ska hjälpa en så man mår bättre fast man inte gör det då har dom ju som automatiskt lagt vikten på sig själva (såklart är det ju upp till en själv lite också). Sen kanske man har någon sjukdom som faktiskt gör att man inte kan se så himla ljust på saker och ting.. Och vissa saker kan vi kanske inte ändra själva, bara dom, (t.ex. meicinering) och då är det lätt att skylla på dom…även fast det inte är deras fel;P

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

[CatsOnMars]
9/20/11, 10:55 PM
#3

#2 självklart är det inte så om de har en diagnostiserad sjukdom så som schizofreni eller bipolär, därav tillägget längst ner. Jag syftar mest på de med depression, både lindrig och allvarlig. I de fallen kan man inte få mer än hjälp att hjälpa sig själv. Mediciner funkar delvis också, men är egentligen ingen bra lösning.

Tilllägg: En pedagogisk psykolog skulle aldrig säga "jag ska hjälpa dig", det är helt orimligt och strider mot eden man får ta som förstaåring på psykologlinjen ;)

StickyKitten
9/21/11, 2:19 AM
#4

#3 Well, detta har man hört ett antal gånger förut tycker jag. De med "riktiga" sjukdomar är ursäktade, men de med sådana där luddiga depressioner ska varenda människa ha en åsikt om.

Grejen är att depressioner orsakas av olika saker och det har inte alltid med inställning att göra, eller att personen behöver förändra sitt liv. Därför hjälper det inte heller med denna insikt som du pratar om.

Man kan dessutom sjunka såpass djupt ned i en depression att man är totalt oförmögen att hjälpa sig själv - och där kan medicin vara en lösning.

Så att då sitta och kuttra om att "det handlar om inställning" som en generell grej för alla deprimerade känns ganska oförstående.

Givetvis ska man inte förvänta sig att någon annan ska lösa alla ens problem - men det tycker jag personligen inte att folk gör heller.

[rolnor]
9/21/11, 3:27 PM
#5

Det finns mycket ilska kopplat till flera psykiska tillstånd och ibland så blir denna felriktad, lika ofta riktar sej patienter denna mot sej själv vilket är oerhört plågsamt (jag vet…). Jag tror att man får stå ut med att en person i svår nöd kan spotta och fräsa åt behandlande läkare/psykolog, helt naturligt.

Jag förstår alltså vad du menar, men du måste förstå patienten också.

[CatsOnMars]
9/21/11, 5:43 PM
#6

#4 du missförstår helt mitt inlägg. Jag påstår inte att depression inte är en riktig sjukdom, men den orsakas däremot inte av ett fel i hjärnan så som schizofreni etc. Därav kan man bota det själv. Det finns såklart undantag i allt vilket jag sagt så läs noggrant gärna.

#5 jag förstår precis patientens synvinkel, jag har själv varit i båda rollerna. Bara för man förstår måste man inte tycka det är rätt.

Annons:
[rolnor]
9/21/11, 6:48 PM
#7

Jo, om förstår så behöver man inte skuldbelägga personen ifråga, självklart så ska man inte sluta försöka nysta i detta och så småningom se vad han eller hon egentligen är arg över, men till dess så kan man nöja sej med att ilskan finns där, tycker jag. Det här med att schizofreni är ett "fel i hjärnan" är käpprätt åt skogen, vi befinner oss alla nån stans på skalan mellan neurotisk eller psykotisk, när man får en sån här diagnos så ligger man långt ut på den psykotiska skalan, orsaken är densamma som vid dom flesta psykiatriska diagnoserna; Att man inte fått den kärlek och bekräftelse vid uppväxten som vi alla behöver, kanske istället så har man fått hat och även våld. Man kan såklart även få skador i själen av saker som händer senare i livet, mobbning, våldtäkt, krigsupplevelser etc.

[CatsOnMars]
9/21/11, 7:09 PM
#8

#7 Hos en person med Schizofreni är hjärnaktivitetsnivåerna annorlunda i frontalloberna, temporalloberna och hippocampus, så det är delvis en neurologisk sjukdom.

Och du missförstår min kritik. Jag skuldbelägger inte klienten som är arg, det är snarare en uppmaning att tänka annorlunda så man eventuellt kan hjälpa sig själv istället för att betala dyra pengar för att gå till en terapeut.

Alltså säger jag inte att detta gäller alla utan att de som känns vid det kan ta till sig det.

[rolnor]
9/21/11, 10:52 PM
#9

Vid depression är ju serotoninnivåerna lägre än "normalt" i vissa delar av hjärnan, det här inte skälet till sjukdomen utan en följd av den, precis som det du pratar om med förändrad aktivitet i hjärnan vid schizofreni (eller psykossjukdom som jag hellre skulle kalla det).

[CatsOnMars]
9/21/11, 10:56 PM
#10

Detta kan argumenteras hur länge somhelst men faktum kvarstår att den enda som kan hjälpa en person i det stadiet är personen själv. Såklart får man hjälp på vägen men personen i fråga måste själv ta stegen mot bättring.

[rolnor]
9/21/11, 11:08 PM
#11

Ja, det har jag inte ifrågasatt, men psykolog och terapeut får vara medveten om varför patienten är arg, se bortom detta.

[CatsOnMars]
9/21/11, 11:09 PM
#12

Ja, psykologen får inte bli arg, självfallet, men det var inte det inlägget handlade om.
Det var en uppmaning till de människor det gäller att tänka till.

[rolnor]
9/21/11, 11:55 PM
#13

Då är vi helt överens!Glad

Annons:
StickyKitten
9/22/11, 8:29 AM
#14

#6 Som jag förstår det är din poäng att man måste ta ett eget ansvar över hur man mår och inte lägga över ansvaret på andra, och det i sig är vettigt, men jag tycker samtidigt att ditt sätt att uttrycka dig tyder på att du inte har förståelse för ämnet egentligen.

Visst, en depression kan man påverka på ett helt annat sätt än med schizofreni, men det är fortfarande otroligt svårt att bli av med det på egen hand. Och läser man t.ex sjukvårdens information om depression så finns det alltid med en uppmaning om att söka hjälp - och det i god tid. Just för att det är såpass svårt att ta sig upp om man väl drabbas.

Är depressionen dessutom orsakad av utomliggande faktorer, t.ex säsongsbunda sådana, så är det ännu svårare att påverka själv.

[CatsOnMars]
9/22/11, 9:42 AM
#15

#14 Jag är psykolog, så jag är väldigt insatt i ämnet.

Och det är inte alls vad jag säger. Om du läser längre upp så säger jag att detta gäller i vissa fall, främst de då i samtalsterapi och att de som känner sig träffade ska tänka efter och fundera vad de egentligen är arga på. En uppmaning till självläkning.

Man har ansvar över sitt eget liv, ingen annan kan fixa det helt åt en. Det man kan göra är att hjälpa på traven med stöd, terapi etc. Oavsett hur depressionen uppstått är det bara personen själv som kan bli kvitt den.

StickyKitten
9/22/11, 12:15 PM
#16

#15 Det säger å andra sidan ingenting om din insikt i vad en depression faktiskt innebär för den som är drabbad.

Låt mig citera dig:

"den enda personen som kan ändra våra liv och vår inställning är vi själva "

"självklart är det inte så om de har en diagnostiserad sjukdom […] Jag syftar mest på de med depression, både lindrig och allvarlig."

"den orsakas däremot inte av ett fel i hjärnan så som schizofreni etc. Därav kan man bota det själv."

"Mediciner funkar delvis också, men är egentligen ingen bra lösning."

Detta ger mig intrycket av att du helt enkelt inte har en aning om vad en depression faktiskt innebär eller hur svårt det är för personen som är drabbad. Du visar noll förståelse. Sen bryr jag mig inte om hur många böcker du läst, vissa saker kan man inte läsa sig till.

[rolnor]
9/22/11, 12:31 PM
#17

#15 Jag skulle inte vilja ha dej som psykolog…

[CatsOnMars]
9/22/11, 7:15 PM
#18

Jag står fast vid att det bara är personen själv som kan ändra sitt liv, det är det som är psykologens/psykiatrikerns uppgift.

Och nej, då jag själv aldrig haft en depression så kan jag inte veta vad det innebär emotionellt, men vad en depression innebär är olika från person. Jag vet dock alla medel man använder för att "bota" dem, och alla innebär att klienten själv måste ta steget, det finns inga magiska lösningar som jag skrivit här innan.

ladymiss
9/22/11, 7:40 PM
#19

man går ju oftast till en psykolog för att man har försökt hjälpa sig själv men inte lyckats. Och att säga till en deprimerad att "rycka upp sig" (du beskriver det ungefär så) funkar bara inte, det är nästan som att säga "ryck upp dig" till en cancerpatient (nu kanske jag överdrev en smula men om du förstår tänket)… man kommer ju faktiskt till en psykolog för att man inte lyckats å behöver verktyg för att lyckas ta sig upp och göra det bättre…Givetvis finns det dom som bara är en smula deppig/vad det nu är som går till psykolog, då kanske det hjälper lite att "tänka positivt" men man måste få verktyg hur man ska gå tillväga, har man inte fått det hos vården är det lätt att känna sig vilseledd och arg eftersom man gick dit för att få den hjälpen. Givetvis är det inte personens (som försökte hjälpa ens) fel, dom kanske bara hjälpte en på fel sätt. Men det är heller inte ens eget fel…

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

[CatsOnMars]
9/22/11, 7:47 PM
#20

#19 Det är inte alls det jag säger, nu förklarar jag en sista gång;

En psykolog/psykiatriker kan inte bota en människa, de kan hjälpa till på traven med samtalsterapi och tillfällig medicinering ifall det är så pass illa så detta behövs. Sedan har jag sagt otaliga gånger att detta inte gäller alla, utan var bara riktat till just den procenten som tror att psykologen/psykiatrikern är där för att lösa alla deras problem för att sedan bli arga när detta inte händer. Människan själv är den enda som kan bota sin depression, det finns hjälpmedel men de måste själva hjälpa till. Detta är ingenting påhittat av mig eller min åsikt, det är ren fakta om det mänskliga psyket.

Annons:
[rolnor]
9/22/11, 8:34 PM
#21

"Det finns hjälpmedel men de måste själv hjälpa till"

INSTÄMMER TILL 100%!!!Glad

[CatsOnMars]
9/22/11, 10:46 PM
#22

Det är otroligt svårt att förmedla någonting korrekt i skriven text, jag menar absolut inte att man ska skylla på klienten för att denne mår dåligt. Jag menar bara att man inte kan "bota" dem utan att de själva är delaktiga och tar stegen.

[rolnor]
9/22/11, 11:03 PM
#23

Självklart!

StickyKitten
9/23/11, 4:10 PM
#24

#22 Jag håller med dig i det du skriver och har gjort det hela tiden, men jag har också reagerat på andra saker du har skrivit. Saker som jag tycker lyser igenom mellan raderna.

Sättet du uttrycker dig på liknar mycket det som diverse hobby-livscoacher använder när de predikar om hur lätt det är att "välja lycka" och annat som man hört tusen gånger, därför är det lätt att tolka det som att även du har den inställningen. Men om det inte är så, så är det ju bra.

[CatsOnMars]
9/23/11, 5:54 PM
#25

#24 Skriven text är en tolkningsbar kommunikationsform. Jag har uttryckt mig så tydligt jag bara kan men då jag får känslan av att du inte håller med mig av diverse anledningar ser du saker mellan raderna som inte finns egentligen. Detta är fullt naturligt då vi kommer från två olika ståndspunkter.

zippy
9/24/11, 9:57 AM
#26

Måste bara uttrycka att sättet du skriver på visar på en ganska stor omognad, det känns som du läst psykologi (på vilken nivå vet jag inte) men det saknas förståelse för hur saker fungerar i verkligheten alt. empati för drabbade. Det sättet att uttrycka sig på som du har tycker jag är ganska opassande om du nu är psykolog. De seriösa psykologer jag vet som skriver på nätet uttrycker sig inte så fördömande som du gör och är medvetna om just det att det är svårt att uttrycka sig i skriven text så att andra inte missförstår och uttrycker sig därför lite försiktigare än vad du gör.

[CatsOnMars]
9/24/11, 7:17 PM
#27

#26 Jag har varit så tydlig jag bara kan vara här, men som sagt så är text alltid tolkningsbar, många läser mellan rader som inte finns. Du kanske har upplevt detta och ser det därför ifrån en annan synvinkel, jag har å andra sidan sett detta ifrån perspektivet att försöka hjälpa personen att må bättre. Det lyckas bara om personen själv vill ha hjälp. Om det verkar som om jag inte har empati, är det helt och hållet din tolkning.

De som inte tar åt sig något av detta inlägg behöver inte bry sig, detta var riktad till den lilla procent som det faktiskt kan hjälpa.

Annons:
[rolnor]
9/24/11, 7:32 PM
#28

Jag tror att dina tankar kan hjälpa många, men dom måste föras in gradvis i en terapisituation och inte som ett allmänt "råd", dom som jobbar inom psykvård ska vara rustade för att möta patienters ilska och inte ta åt sej, annars är dom inkompetenta.

Skrikandes

[CatsOnMars]
9/24/11, 7:47 PM
#29

Detta var ett allmänt råd, just därför sajten heter Psykologi och jag skrev den under rubriken Allmän psykologi. Detta har jag förstått som ett forum där man byter psykologiska tankar. För de som mår dåligt finns exempelvis Ångestsjukdomar i fokus och många andra i fokus sajter som tar upp de aspekterna. Där skulle jag inte skriva något liknande, då den publiken inte passar för inlägget. De som tar åt sig här av inlägget är de som har en annan upplevelse av depression och blir därav upprörda vilket är mycket tråkigt.

Det är självklart man man inte blir arg på klienten utan möter ilskan med lugn. Detta inlägg var som sagt en uppmaning till den lilla procenten som kan tänka på detta innan terapin och därför hjälpa sig själv läka bättre och snabbare.

Anna4077
9/24/11, 9:42 PM
#30

hade detta varit facebook hade jag tryckt på gilla knappen men du får en sån här Cool istället. jag håller helt med dig.

Anna och taxen Max

zippy
9/25/11, 2:54 AM
#31

#27 Problemet är inte vad du säger i sak egentligen utan hur du uttrycker dig. Om du är professionell inom området så bör du inte sitta och skriva på forum att beteenden är "ren idioti" till exempel för det visar på ett förakt för människor som inte är passande.

zippy
9/25/11, 4:00 AM
#32

# 27 och #29 För att vara en person som tycker att andra tolkar in för mycket i dina texter så tolkar du in för mycket i andras och tillskriver dem saker som inte stämmer med kommentarer som t ex "Du kanske har upplevt detta och ser det därför ifrån en annan synvinkel" och "De som tar åt sig här av inlägget är de som har en annan upplevelse av depression och blir därav upprörda vilket är mycket tråkigt.".

Mina kommentarer bottnar snarare i att jag tycker det är obehagligt med bristen på yrkesetik hos dig. I många yrken kan man möta en viss ilska från patienter/klienter osv. som riktas antingen mot yrkeskåren i stort eller mot en själv som person i det yrket man har. Men det är otroligt oprofessionellt att kalla det människors beteenden "ren idioti" (#0) i ett offentligt forum om sådant yrke som psykolog. Den fråga du tar upp kan vara intressant att diskutera men det måste göras med respekt. Du skriver t ex att "man blir arg på sjukvården att de inte kunde hjälpa en, istället för att bli arg på sig själv" (#0) och menar då att folk är eller bör vara arga på sig själva då eller?

Tyvärr ger inte ditt första inlägg heller intrycket av att vara uppmaning utan det framstår snarare som om du känner dig orättfärdigt kritiserad… Om du nu vill hjälpa andra kanske du kan skriva en mer genomtänkt artikel om det här istället och be ett par kollegor se över så minskar nog risken för feltolkningar ska du se.

[CatsOnMars]
9/25/11, 12:56 PM
#33

#32 I citaten du listat skriver jag ordet kanske, vilket etyder att det mycket möjligt inte är så. Sedan det andra citatet är helt sant, om personerna i fråga inte haft en annan uppfattning skulle de inte brytt sig om mitt inlägg alls.

Just som du säger var detta ett internet inlägg gjort på min fritid alltså har det ingenting med min yrkesetik att göra. Allt jag tagit upp här är sant i psykologins ögon. Det du citerar i andra stycket är uttdraget ur sitt sammanhang för att låta sämre men även det är 100% sant. Det är i 99% av fallen så att personen blir arg på psykologen för att denne inte "botar" personen när det senare kommer fram att personen är arg på sig själv för att denne mår dåligt. Klassiskt fall av överföring.

Jag får känslan av att detta är ett ämne som står dig nära, och om du nu tar illa upp av mina inlägg råder jag dig att inte läsa dem eftersom de uppenbart inte är riktade till dig.

Jag påminner igen att detta är ett psykologiforum där man ska skriva om ämnet psykologi vilket är precis det jag gör.

zippy
9/25/11, 1:20 PM
#34

#33 Och jag får känslan att du väljer att skriva om detta ämne för att du känner dig kritiserad av att folk kritiserar psykiatrin, du skriver att beteendet att vara arg på psykiatrin är ren idioti, och överför då själv din ilska på människor som mår dåligt. I och med att du skriver att du är psykolog så får ditt inlägg en större tyngd än en vanlig privatpersons och det bör du vara medveten om och ta i beaktande när du skriver och det är just därför jag väljer att svara dig.

Annons:
ladymiss
9/25/11, 1:26 PM
#35

#33 det känns som du får andras åsikter att låta sämre, nervärdera dom, jag förstår om inte det är din tanke och att du vill att folk ska ta lärdom av din text och förstå den som du upplever den och det är jättebra om det är menat som pepp, men det känns lite fel om du skriver något i stil med att "du upplever något som inte finns" och något i stil med att det inte är sant det andra upplever, om andras kommentarer…

men när någon annan granskar och tar ur stycken ur din text (helt hur det låter och hur personen tolkar det) tar du åt dig och måste "försvara" dig (det kanske är fel ordval men du "tillrättavisar"  kommentarer hur det kanske inte alls är menat av den personen). Du skriver att andra kritiserar eller får din text att låta som du inte menar den, men det är bara en tolkning/åsikt av dom själva. Det kanske inte är kritik, det kan man tolka som man vill, men sitt synsätt i alla fall, och så länge personen tycker som den tycker (liknande) så finns det ju anledningar och anledningen är verkligen inte att personerna som läser din text inbillar sig vad dom tycker om texten eller hur dom upplever den eller åsikter. Dina åsikter och ståndpunkter är lika mycket verkliga och sanna, men kanske inte har samma sanningshalt för andra för andra ser det på andra sätt.

Men det blir svårare att nå ut till folk om man kritiserar andras kommentarer på det sättet du gör. Även om dina åsikter kan vara till god användning för många så är det sjukt svårt att formulera sig i text. Men det är ändå sjukt viktigt. Speciellt då man ska nå ut till folk som kanske mår dåligt psykiskt, som kanske vill ifrågasätta och undrar hur du tänker. För man vill ju ta texten du skrev (#0) som positivt och som kan nå ut till folk så man kan få nytta av den, om det går och det är väl det man ifrågasätter.

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

[CatsOnMars]
9/25/11, 1:29 PM
#36

#34 Personligen har jag bara råkat ut för detta några få gånger och då har det alltid slutat bra. Jag har ingen anledning att vara arg. Samt eftersom du hakat upp dig så mycket på mitt ordval idioti kan du slå upp det och se att det betyder okunnig. Det är okunskap om sig själv som får personen att bli arg på psykologen/psykiatrikern.

Jag valde att berätta mitt yrke då det erbjuder en annan synvinkel av det hela, att de som vet med sig har uppfört sig på sådant sätt kan få en tankeställare och det med förhoppningsvis inse något om sig själva och hjälpa sig själva att läka.

ladymiss
9/25/11, 1:39 PM
#37

catsonmars: men dina åsikter och ståndpunkter tolkas väl inte på andra sätt bara för att du (som du påstår) är psykolog? Man tänker väl och hittar olika synvinklar på det oavsett vad du har för jobb? Så är det för mig i alla fall även om det inte är så för alla. Andras åsikter är inte mindre värda för att du är psykolog.

Sen finns det faktiskt andra saker som får personer att bli arg på psykologen. Bara för att man är psykolog betyder det inte att man alltid har rätt även om du vill förmedla något positivt och något att ta lärdom av (0#).

Sen får man lätt mindrevärdigskomplex när du använder så starka ordval som "idioti" och kallar andras (inte alla) synsätt för inbillning (liknande).

(om du visste att det betyder okunnig varför kan du inte säga det?plus att om någon tycker på ett sätt betyder det inte att den personen är okunnig, bara att den ser det på ett annat sätt men det är inte ritat i sten).

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

zippy
9/25/11, 1:42 PM
#38

#36 Okej, om du tycker att idioti är ett okej ord att använda så undrar jag om det känns okej om jag använder uttrycket om ditt beteende här på iFokus? Det kallar jag det nämligen när man inte ens försöker förstå varför någon tycker det kan vara olämpligt att kalla människors beteende idiotiskt när man är psykolog och göra det på ett offentligt forum.

[CatsOnMars]
9/25/11, 1:47 PM
#39

#37 om du läser kommentaren ovanför min så ser du att det inte var jag som påstod att mina kommentarer är mer värda pga mitt yrke. Jag är psykolog men jag är även människa med fel och brister. jag skrev och jag citerar: "Jag valde att berätta mitt yrke då det erbjuder en annan synvinkel av det hela, att de som vet med sig har uppfört sig på sådant sätt kan få en tankeställare och det med förhoppningsvis inse något om sig själva och hjälpa sig själva att läka." Jag menar då att jag har en annan synvinkel av ämnet, inte nädvändigtvis bättre.

En brist var mitt ordval där. Och med okunnig menar jag inte okunnig i allmänhet, utan just på den punkten. Jag t.ex är okunnig inom motorer.

ladymiss
9/25/11, 1:58 PM
#40

Jag har läst det. Men det är ju kommentarerna och synvikeln man sätter på sin text som spelar någon roll och gör att man tolkar det på ett visst sätt, inte själva faktan om att du är psykolog som spelar roll (inte för mig i alla fall). Jag har läst dina kommentarer ovanför. Man tar ju sig en riktig tankeställare när man skriver. Jag vet att du har en annan synvinkel på ämnet än vad jag har, och jag vet att jag har möjligheten att tolka det väldigt olika, vilket jag försöker, men det baseras inte eller påverkas av det att du är psykolog. Det känns ungefär som på film då chefen medvetet placerar sina anställda på lägre stolar (bara en tolkning av mig, det betyder inte att hur jag ser det är sant för andra).

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

[CatsOnMars]
9/25/11, 2:04 PM
#41

#40 Att du valt att tolka det så är väldigt synd.

Annons:
[rolnor]
9/25/11, 2:14 PM
#42

En fråga kan ju vara vad du kände när du skrev ditt inlägg #0, var du i nån sorts affekt? Tycker att ordvalet "ren idioti" (som är värdeladdat) tyder på det, en god psykolog ska nog fundera noga över sina känslor innan man låter dom styra ordvalet i en relation, något som du tycks missa, sen vill du bagatellisera det hela genom att använda en annan tolkning av ordvalet, en som inte är lika värdeladdad; "okunnig" ,Tror att det bästa för dej hade varit att be om ursäkt för ditt ordval istället?

[CatsOnMars]
9/25/11, 2:17 PM
#43

#42 I inlägg #39 skrev jag att det var ett fel ordval. Jag använder ofta ordet idioti i min vardag (inte inom yrket utan i andra tillfällen) så för mig är det inte ett så värdeladdat ord. Om någon tog illa upp ber jag om ursäkt, min mening med ordet var att det är okunnigt.

[rolnor]
9/25/11, 2:25 PM
#44

Ja det var ju inte så svårt, lite självkritik och ödmjukhet är väldigt klädsamt, för alla.

[SweetRose]
9/25/11, 8:25 PM
#45

Tycker det var fel ordval du gjorde där men resten är riktigt bra grejor! Glad

StickyKitten
9/26/11, 10:46 AM
#46

Att säga "Allt jag tagit upp här är sant i psykologins ögon" är också ett väldigt klumpigt uttryck och dessutom inte sant.

Psykologi är inget enhetligt ämne där alla håller med varandra, det finns teorier och riktningar som är olika vedertagna och det finns psykologer som tycker både det ena och det andra. Så är det inom all vetenskap.

Det finns inga absoluta sanningar på det sättet, och när du uttrycker dig så så låter du otroligt inskränkt - något man inte önskar att ens psykolog ska vara.

HannaVastervik
9/29/11, 9:38 AM
#47

CatsOnMars: Förstår vad du menar! Gått med deppression, panikångest, ångest, självskadebeteende med mera i 15 år. I våras kom jag in i en kris och kände att det var nog. Går nu DBT och de har ändrat mina mediciner för att hjälpa mig. Inget av detta hade hänt om jag själv inte begärt det och jag kämpar nu med DBTn och tänker göra det i ca. 2 år eller mer, tills jag ändrat mitt sätt att tänka!

[CatsOnMars]
9/29/11, 9:21 PM
#48

#46 Det känns som du är väldigt defensiv och plockar isär min retorik för att fortsätta argumentationen. Det finner jag onödigt och tidskrävande så jag tänker inte fortsätta vår diskussion. Du får ha din åsikt, det har du rätt till.

#47 Vad härligt att höra att det blivit bättre! Och att höra från någon som insett detta, att man själv måste vilja ha hjälp för att få hjälp Glad

Annons:
ladymiss
9/30/11, 11:52 AM
#49

#48 Hon/han plockade int isär din retorik, och det var ju EXAKT så du utryckte det så varför förneka det? Du kan ju inte skriva att det inte är som hon/han säger för du skrev det ju själv att "det är sant i psykologins ögon"… Så… Tar du tillbaka det? Jag förstår inte.. Menar du det du sa? Alltså att det du sa är sant enligt all psykologi, eller hur menar du?:)

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

StickyKitten
9/30/11, 2:37 PM
#50

#48 Jag försöker bara få dig att förstå vad det är som många av oss andra reagerar på, men om och om igen så slår du det ifrån dig. Det finns ingenting defensivt i mitt inlägg. Som ladymiss påpekar, så plockar jag inte isär något. Det är ett citat som jag starkt ifrågasätter.

Inte för att vara otrevlig, men ärligt talat så tvivlar jag på att du genomgått fem års universitetsstudier, du verkar fullkomligt oförmögen att få fram din poäng i text - vi missuppfattar dig ju tydligen hela tiden.

[CatsOnMars]
9/30/11, 4:22 PM
#51

Det finns inga fullständiga sanningar, det jag skriver är min sanning och den jag går efter och det jag går efter är det jag läst under 6 års tid.

#50 Jag förstår att människor reagerar. Det är de som har en annan utgångspunkt av saken och blir förnärmade av det jag skiver för de tar det personligt.

Det är 6 års studier varav ett års PTP-tjänst som ingår. Otrevlighetsgränsen passerade du för längesedan.

ladymiss
9/30/11, 5:53 PM
#52

#51, jag tar det inte alls personligt, stå för dina egna åsikter och sanningar, inte andras:) ville bara ifrågasätta och undrar lite om ditt tankesätt:) det är intressant

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

[CatsOnMars]
9/30/11, 8:10 PM
#53

#52 Det var ett allmänt uttalande inte nödvändigtvis riktat just till dig som skrev nu. Många har en egen insikt i frågan då depression och andra ångestsjukdomar är mycket vanliga och det som står i mitt inlägg är inte det många vill höra. (inte riktat till någon specifik person så säger det igen; Den som inte känner sig manad behöver inte ta åt sig)

Ifrågasättningar är bara roligt då man får en chans att diskutera saker. Otrevligheter dock är bara onödigt.

StickyKitten
10/3/11, 3:33 PM
#54

#51 För att sammanfatta det du just skrev:

1. Du går efter din sanning

2. Det du går efter har du läst på utbildningen

Slutsats: Du säger exakt samma sak igen, nämligen att det du säger är sant ur psykologins perspektiv?

Tolkar jag dig rätt?

Och; Du menar att de som reagerar gör det för att de är förnärmade?

Ja, det må ha varit otrevligt att ifrågasätta din eventuella utbildning, men jag har motiverat varför.

[rolnor]
10/3/11, 4:42 PM
#55

En fråga som dyker upp är; Handlar det här om att närma sej och förstå varandras synsätt eller om ren idiotförklaring?

Annons:
[CatsOnMars]
10/3/11, 6:18 PM
#56

#54 Det jag skrivit menar jag, alltså inga underliggande meningar. Eftersom jag bara har tillgång till mitt eget intellekt och inte andras måste jag gå på min egen tolkning, samt att det jag srkivit finns nedtecknat i psykologiböcker som anses vara sanna i sig (tinget för mig, tinget i sig - Kant)

Ingenstans har jag skrivit förnärmade, jag skriver helt enkelt att de har en annan synvinkel av saken, vilket är självklart för annars skulle alla hållt med mig, om de inte haft en annan synvinkel. Det säger sig självt.

Om du har en annan åsikt är det helt din rätt men personangrepp t.ex att jag inte är en duktig psykolog pga. ett internetinlägg samt några kommentarer är bara löjligt. Om jag ska tala personligt till dig nu så missförstod du mitt inlägg från början, #24 trodde du jag menade att man ska "välja lycka", alltså, har du en helt annan ingångsvinkel i min text och det har varit missförstånd hela vägen som vi betat av ett efter ett och det börjar bli ganska tröttsamt.

zippy
10/3/11, 8:59 PM
#57

Till CatsOnMars

Det är väl bara att hoppas att du kommer till insikt själv någon gång och inser att om många upplever dina inlägg som förnärmande och provocerande så kanske det ligger någon sanning i det också.

Din uppmaning i #33 är ju intressant "Jag får känslan av att detta är ett ämne som står dig nära, och om du nu tar illa upp av mina inlägg råder jag dig att inte läsa dem eftersom de uppenbart inte är riktade till dig.". -Du menar alltså att jag inte ska läsa om ämnen som intresserar mig? Och varför tror du att det är någonting DU ska bestämma?

Jag säger igen att jag inte har några problem med vad du försöker uttrycka utan hur och det språk du använder.

zippy
10/3/11, 9:01 PM
#58

#56 Och du det finns inga psykologiböcker som är sanna i sig… Du inser väl själv att det du skriver om detta är fel på så många sätt så det är tillochmed svårt att förklara alla sätt det är fel på.

StickyKitten
10/3/11, 9:15 PM
#59

#56 I så fall hoppas jag att det finns nedtecknat i någon psykologibok nånstans att inte säga till patienter att de kan bota sig själva. Även om din poäng handlar om eget ansvar så låter det bara väldigt okänsligt.

Detta skrev du, som fick mig att fråga:

"Det är de som har en annan utgångspunkt av saken och blir förnärmade av det jag skiver för de tar det personligt."

Men då vet jag.

Jag har heller inte påstått att du är en dålig psykolog, däremot är du, enligt mig, inte någon bra debattör i och med att du gång på gång skyller på missförstånd och misstolkningar. Vidare uttrycker du dig klumpigt flera gånger, med uttryck som "idiotiskt" och "sant i psykologins ögon" (som redan diskuterats) och detta får mig att betvivla din utbildning. Jag hade hoppats på mer ödmjukhet och förståelse från en psykolog, både inför patienten och inför psykologens egen kunskap.

Ja, men allting har inte handlat om missförstånd. Jag har också citerat dig rakt av.

[CatsOnMars]
10/3/11, 11:07 PM
#60

#57 Du får läsa precis vad du vill självklart, som du ser sa jag att jag råder dig att inte läsa dem om de bara gör dig uppretad. Om du inte gillar inläggen, varför läsa dem liksom? Om de inte berörde dig på något sätt skulle du inte reagerat.

Ja, många har blivit förnärmade och tagit till sig på fel sätt men jag har också fått många positiva reaktioner både här i tråden och i pm där människor velat veta mer samt hållit med i ståndpunkten. Trots dessa onödiga otrevligheter var det värt det.

Att diskutera retorik i ett psykologi inlägg är ganska OT, du får tycka vad du vill men ta det i pm då och ta inte plats från tråden där de som inlägget faktiskt hjälper ska läsa.

#59 Det har upprepade gånger bevisats här att mycket misstolkningar förekommer vilket är vanligt över internet. Jag har skrivit samma inlägg här i olika ord säkert 30 gånger nu, det får räcka. Samma här, OT med retorik då inlägget handlar om en viss psykologisk aspekt.

zippy
10/4/11, 8:43 AM
#61

#60 Du kanske ska ta och lugna ned dig lite med dina råd då om du är rädd för att vara OT då. Forumet är inte till för det. Inte heller för att förklara för andra hur de reagerar när de inte har bett om det. Det blir bara som ett försök att trycka ner andra, vet inte om det är ett medvetet beteende hos dig eller om du är omedveten om detta.

Man kan bara hoppas att mognad och ödmjukhet även kommer till dig med åren, för vissa tar det ju längre tid och det däremot är ju en psykologisk sanning. Det finns ju inte mycket att diskutera här eftersom du inte ser det här som ett diskussionsforum utan ett ställe att föra fram dina egna åsikter på och alla andra har per definition fel och bör inte ens skriva något här…

Vissa saker, som ditt inlägg, anser jag vara bra om de inte står oemotsagda på ett forum. När man som du skriver nedsättande om en utsatt grupp så är det inte okej. Och jag reagerar mer när du skriver att du är psykolog, precis som att jag skulle reagera mer om en lärare skrev på ett forum att barn som blir mobbade får skylla sig själva (i vissa fall osv.) för att de är så idiotiska faktiskt oavsett om det nu är sant eller inte.

[CatsOnMars]
10/4/11, 9:36 AM
#62

#61 Jag menade att det är OT av er att kommentera min retorik när detta är ett psykologiforum.

Jag tycker det är intressant när du säger till mig att jag trycker ner andra när du själv betér dig på det sättet: (#61 Man kan bara hoppas att mognad och ödmjukhet även kommer till dig med åren, för vissa tar det ju längre tid och det däremot är ju en psykologisk sanning.) Att jag tycker människor har ansvar över sitt eget liv har ingenting med empati att göra, du imaginerar fram underliggande meningar som inte finns i texterna.

Jag har framfört min åsikt och det är klart jag tycker den är rätt. Om någon har en annan föreställning så måste man kunna ha en diskussion utan att människor blir upprörda och börjar gå till personangrepp.

Skriver nedsättande? Nu hittar du bara på saker. Tycker du det är nedsättande att säga att människor som inte vill ha hjälp inte får den? För det är det jag skrivit ordagrant flera gånger. Man har ansvar över sitt eget liv och ingen annan kan fixa det åt en, man kan få hjälp men måste ta stegen själv. Om detta förnärmar dig så är det synd för det är så det går tillväga när man som psykolog ska försöka hjälpa en person.

Annons:
ladymiss
10/4/11, 9:49 AM
#63

jag tycker det är väldigt synd att olika personer i den här tråden säger saker som "det du säger är inte sant" osv om andras åsikter istället för att fråga varför dom reagerar som dom gör… För det är det ju i personens ögon och kan vara det för andra, man kan "välja sin sanning", se det positivt eller negativt, såklart går det inte hela tiden men till en viss gräns.. Kyss

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

Gips
10/5/11, 10:24 PM
#64

Intressant att psykologen här själv i princip klassat hela sin yrkeskategori som onödig och att den fyller ingen funktion. Jag säger inte emot det heller;););)

[CatsOnMars]
10/7/11, 12:29 PM
#65

#64 Det har jag absolut inte sagt. Jag har sagt att vi hjälper människor hjälpa sig själva. Man kan inte bara "bota" en annan människa, det är omöjligt om inte personen i fråga tar stegen.

Upp till toppen
Annons: