Annons:
Etiketterboktipsfilmtipsrecensioner
Läst 3484 ggr
gris3n
2011-09-23 10:26

mycket läsvärd bok

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej, jag tänkte dela med mig av ett bok tips. jag deltar för närvarande i en ångest hanterings grupp och fick min bok genom den kursen.

boken heter Ångest - om orsaker, uttryck och vägen bort från den… och är skriven av Christer L. Nordlund. den är lätt läst, lättförstålig och det är lätt att känna igen sig och ta till det som beskrivs.

jag kan inte med egna ord beskriva boken på ett bra sätt, så jag har här nedan skrivit av det första stycket ur förorden från boken.

"Förord

Denna bok innehåller ett sätt att se på begreppet ångest, dess uppkomstmekanismer och hur ångest kan bearbetes. jag utgår i mitt tänkade från att den ångest som dagligen plågar så många människor är ett inlärt beteende och att den lärs in på samma sätt som man lär in allt annat. man sär sig att reagera med ångest. 'ångest är inte något man har, utan något man gör med sig själv'."

jag hoppas att denna bok kan hjälpa andra så som den hjälpt mig att öppna ögonen inför min egen ångest och mitt sätt att möta den Glad

Annons:
[rolnor]
2011-09-25 17:38
#1

Roligt att du fått hjälp!

Jag upplever att min ångest består av två delar; Först gamla känslor som jag lagrat i mitt undermedvetna och dels ett självplågeri som jag har svårt att sluta med pga att det skulle vara ännu jobbigare (upplever jag) med att känna kränkning. Det här är svårt att förklara för den som inte själv upplevt samma sak, diskuterade det mycket med min terapeut och för henne var det inte konstigt. BRA stunder så kan jag sluta plåga mej själv och en stor del av mina lagrade känslor har jag bearbetat (jobbigt), så kanske det finns en väg ut även för mej.

Glad

Upp till toppen
Annons: