Annons:
Etikettsömnproblem
Läst 5628 ggr
Baktiden
10/22/11, 4:22 PM

Hur får jag det att försvinna?!

Har sedan jag varit liten haft vanföreställningar och hallucinationer. På senare tid har dessa blivit värre och har därför har jag undvikit situationer när dessa brukar uppkomma, tex alltid fördragna gardiner/rullgardiner, somnar med musik eller radio på dessuton isolerar jag mig mer och mer osv…

Om det är tyst höra jag alltid röster i huvudet, speciellt när jag ska sova, men detta kan jag oftast kontrollera genom att inte ha det tyst. Men nu har det börjat dyka upp obehagliga CEVs när jag blundar. Kan verkligen inte somna… Vad ska jag göra?! Går runt som en osalig ande på nätterna…

Har inte direkt berättat detta för någon. Har svårt att lita på någon och är livrädd att sticka ut ur mängden (vilket jag gör lite). Att söka ''professionell'' hjälp är inget alternativ. Men mår verkligen jättedåligt över allt detta.

Annons:
exitingsvillemo
10/24/11, 9:43 AM
#1

Att vägra professionell hjälp, är inget bra alternativ! Ta kontakt med en läkare och beom remiss upp till psyk. Du kan behöva medicin, för att höra röster är inte normalt.

(sagt i all välmening)

schnuckii
10/24/11, 9:51 AM
#2

Håller med föregående, men har även ett tips.

Jag hade problem med att varje kväll när jag skulle sova, kom tankar om att jag fick rostiga spikar i mina hälar (kanske dumt att säga, men svårt att förklara annars).

Jag fick lära mig att välkomna mina tankar. Dvs, när spikarna kom skulle jag tänka hejhej spikar! Att göra det till en naturlig del av gå och lägga sig-vanorna. De försvann ganska fort.

exitingsvillemo
10/24/11, 9:54 AM
#3

#2 Skrattande förlåt att jag småler lite,men vilken rolig och bra idé, kan tänka mig att det faktiskt fungerar!!

schnuckii
10/24/11, 9:57 AM
#4

Ja, det funkade ju! Och jag var så himla arg på min psykolog, när hon knappt brydde sig och bara sa;

"Men jaja, när de kommer, säger du bara hejhej spikar. Så, hur har veckan annars varit?"

Men hon är inte dum hon. :p

[rolnor]
10/24/11, 3:08 PM
#5

Finns medicinsk hjälp att få, det här går inte bort av sej självt och jag antar att det är plågsamt. Jag somnar själv alltid med radion på (eller spotify) för att inte höra hur det knäpper i väggarna som jag annars gör, så jag förstår dej.

Zag äter Zyprexa och det hjälper mej, den biverkan det har är att jag blivit tjock, trist men det är värt det. Sen har jag en låg dos Zoloft för dom negativa symptomen.

Glad

Baktiden
10/24/11, 5:57 PM
#6

#1 Inte så att jag ''vägrar'' hjälp men jag har någon slags social fobi (inte riktig skulle jag tro) Situationen att sitta ensam med en annan person är värsta tänkbara senariot… Jag kan bara inte lita på någon.

Jag vet heller inte vad jag skulle säga till en psykolog. Kan inte riktigt skilja på vad som är påhittat och verklighet. Låter lite konstigt men kan inte förklara…

#2 Haha ja det låter faktiskt bra. Problemet är bara att personerna som jag ser innan jag ska sova är utom min kontroll, dom lyssnar inte på mig. Dom har alltid funnits i drömmar och som röster i huvudet men inte på detta viset som är nu… Men ska försöka tänka på det ikväll. Ska man prata högt eller bara i huvudet?

#5 Mm.. Ja, men då måste man väl gå och prata med någon? Har självmedicinerat mig med xanor, sobril, tramadol och till viss del cannabis. Xanoren funkade väldigt bra tills det släppte… Då blev allt bara värre tyckte jag. Alla har dock hjälpt för stunden, vilket har kännts skönt. Det va dock några år sedan. Nu skulle jag inte klara av att fixa det…

Känns så jävla hopplöst…

Annons:
[rolnor]
10/25/11, 11:43 AM
#7

Du borde prova neuroleptika av något slag, Seroquel, Zyprexa, Abilify etc. finns ju äldre preparat som Haldol som funkar för vissa också. Cannabis kan ju trigga psykos så det verkar inte så bra, även om det ger ett behagligt rus…

Du är lite underlig, du har extremt jobbiga symptom men är ändå rädd att vända dej till vården, jag har läst nånstans att när en persons inre blir mer skrämmande än dom yttre "hoten" så brukar man söka hjälp; Har inte du kommit dit för längesen?

liawilson
10/25/11, 12:46 PM
#8

varför vägrar du "professionell" hjälp? De har tystnadsplikt & du kan behöva någon av de mediciner som Rolnor nämner. Jag har prövat zyprexa & den fungerade jättebra. En medicin som man äter innan man ska gå å lägga sig..

*Kärlek & lycka*

Baktiden
10/25/11, 5:44 PM
#9

Jag är mer rädd för situationen med vården än vad jag är för mina problem. Om jag måste ta tag i allt kommer det bli skitjobbigt, blir bara värre och värre saker man måste göra. Känns inte värt det just nu… Går inte att beskriva.

Skulle tro att jag är väldigt underlig. Utåt är jag nog en ganska normal och lite blyg person. Det enda jag vill är att smälta in i mängden, inte bli sedd. På ett annat sätt vill jag inte bli normal. Alla normala sociala aktiviteter skrämmer mig. Vill inte ha kompisar, familj, ''normalt'' jobb osv… Vet inte vad jag vill, därför gör jag inget åt något.

mongu
10/25/11, 8:06 PM
#10

Men det är väldigt farligt att självmedicinera med dessa läkemedel så snälla sök hjälp. Det finns hjälp att få och dom har tystnadsplikt och är vana vid att personer kan ha jobbigt med att öppna sig eller va själva med dom.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Baktiden
10/25/11, 8:18 PM
#11

#10 Tar inget nu, inte gjort det på nåt år heller… Inga planer direkt på att göra det.

liawilson
10/25/11, 9:09 PM
#12

varför skriver du här. Ursäkta om jag låter hård, me att få bort det själv kommer du nog inte få..

*Kärlek & lycka*

liawilson
10/25/11, 9:12 PM
#13

vad säger rösterna då? Är det elaka röster du hör?

*Kärlek & lycka*

Annons:
Baktiden
10/25/11, 9:26 PM
#14

#12&13
Skulle se om jag kunde få  några snabba tips bara… Vände mig inte hit för att bli ''botad''.

Hör inte vad rösterna säger, det är en äldre man och en flicka som pratar. Flickan är rädd och mannan är hotfull. Desto längre tid jag lyssnar detso hetsigare blir deras prat, till sist skriker dom på varandra. Det är för det mesta en massa röster runt omkring också.

Så rösterna pratar inte med mig.

liawilson
10/26/11, 8:07 AM
#15

okej väd dig till medial i fokus..Där kan du nog få tips

*Kärlek & lycka*

Maria
10/26/11, 9:48 AM
#16

#14 Du behöver hjälp.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: