Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 3170 ggr
[xhristoffer]
2011-10-23 15:25

Vad låter detta som ?

Hej. jag är en kille på 17 år som ska prata med en psykiatriker om en utredning för asperger men jag tycker inte det låter bara som det utan jag har fler problem som t ex stora humörsvängningar från glad till deprimerad från lugn till arg osv. Jag har även problem med att jag ibland kan bli manisk av mig efter varit nere i en svacka och då har jag hur mycket motivation som helst och så kommer en svacka så skiter jag i skolan får självskade beetende osv. Är det någon mer här som tycker som jag att det inte bara låter som asperger ? Är det någon som tycker att detta är värt att berätta eller ska jag strunta i att ta upp det. jag själv ser detta som ett stort problem då jag känner mig som en utomjording som inte har något här att göra. Tack på förhand.

Annons:
Lorita
2011-10-23 15:35
#1

för mig låter det som manodepressiv

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Manodepressiv-sjukdom/

men jag har inte träffat sig eller är någon expert

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[xhristoffer]
2011-10-23 15:46
#2

#1 Det vet jag inte vad det är riktigt ska ta och läsa och se vad det är för något.

[xhristoffer]
2011-10-23 16:06
#3

Men låter det inte som att jag ändrar mig lite för mycket för det ? fick den uppfattningen i allafall kan även till lägga att det känns som jag har olika masker för olika människor för att ingen ska se mitt rätta jag. Ingen som har några andra tankar ?

[rolnor]
2011-10-23 17:34
#4

Finns ju en diagnos, "Borderline" dit många hamnar när man inte vet riktigt, jag tror att du själv är inne på rätt spår, det är inte ren AS utan du har andra saker ocskå, du kanske är lite narsisistisk också? Kolla upp så mycket du kan innan mötet med läkare och tro inte att dom vet allt, det gör dom INTE, desutom är det lätt att missförstå.

Glad

[xhristoffer]
2011-10-24 08:55
#5

#4 okej ja jag ska kolla upp det och sen berätta hur jag känner och det tack för hjälpen :)

Magrat
2011-11-03 03:58
#6

Jag vill bara varna dig innan. Aspergers Syndrom är en modediagnos som ställs på tok för lättvindigt. Har du en gång fått diagnosen kan du hamna i ett rent helvete vårdmässigt.

Har själv varit feldiagnosticerad på grund av en riktigt otäck kontakt inom barnpsykiatrin. Diagnosen togs bort och ingen begriper hur man kan ha gett den diagnosen då den inte stämde överhuvudtaget. Att den är borttagen, informationen om att jag blev feldiagnosticerad finns i journaler och jag fått rätt diagnos idag är självklart en lättnad. Men det ger inte tillbaka fyra år av felbehandling och en strid för rätt hjälp.

Neuropsykiatriska diagnoser ställs på tok för lättvindigt, och att leva feldiagnosticerad är inte trevligt. Om en utredning genomförs ska du se upp för ledande frågor och om du själv märker att det inte stämmer; Stå på dig och ifrågasätt. Innerst inne vet man själv om det är rätt eller inte.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Annons:
[xhristoffer]
2011-11-04 11:05
#7

#6 jag fick kontakt med en som jobbat länge som psykiatriker och tyckte det inte var asperger utan hon tycker det mer låter som bipolär/borderline var väl ungefär vad hon sa

Upp till toppen
Annons: