Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 2362 ggr
Zabbio
2011-10-26 22:36

Konstiga minnen och associationer

Jag har en del konstiga minnen jag inte kan placera… och väldigt få minnen som jg kan placera innan 7-8 års ålder.. är det normalt? :)

Jag minns sista sommaren innan skolan. Satt på en gunga i en grön trädgård som kändes oändlig, och minns känslan av att det var min sista fria sommar. En katt var med i bilden också och något känns fel med den, nästan ångestliknande ihop med den kisen. Vet inte vad.

Minns ett mörkt väldigt illaluktande rum som använts som toalett - fast där fanns ingen riktig toalettstol utan mer som ett utedass med svart sopsäck.. men inne. Framförallt lukten är  väldigt stark, varje gång jag  känner den (typ.. vid bajjamajjor etc) kommer den minesbilden tillbaka, och strax efteråt en minnesbild av vad jag tror är rummet utanför, i lite sepia färgskala, massa skräp och damm och lek med en kattunge och ett snöra. Vet inte hur gammal jag var, men tror att det minnet är äldre än det i trädgården.

Minns ett rum med olika tyger och en viss lukt där med. Men det är nog inte så konstigt, kopplar det minnet med e kär släkting som sydde mycket. Känns tryggt.

Har ett minne av att ha sovit i plasträgårdsmöbler i djupsnö (två stolar) med en sommarjacka och en katt, känslan av att ha flytt från något.

Minns uppvaknande av en  vild mus i ansiktet.

Minns oro och rädsla för länge sedan, men har inga bilder till känslan..

Lukten av hasch som röks gör mig alltid väldigt osäker och orolig, även om jag inte minns någon speciellt ångestladdad stund med fokus på det. (har själv aldrig rökt på och har inte vänner som röker heller, men har varit i kontakt med det.)

Har många luddiga minnesbilder av misärliknande hem med sopor, skräp och oreda. Olika dåliga lukter manar fram dem.

Det kanske inte är så konstigt. Jag har väl helt enkelt  varit i de miljöerna någon gång. Önskar att jag kunde glömma det dock, gillar dem inte.

Det som stör mig är väl att jag vet att det inte alltid varit regnbågar och gröna ängar i min tdiga barndom, men att jag inte kommer ihåg mer. Jag vill gärna tro att det mesta har varit bra, jag har ju faktiskt växt upp med en väldigt kärleksfull och trygg far och just nu lever jag väl egentligen ett drömliv, även om det är lite mörkt på arbetsfronten ;) Men det är jobbigt att få såna minnesbilder som ofta utlöses av dofter eller annat.

Har ni liknande minnen eller assosiationer?

(vet inte vart jag skulle lägga detta..)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Upp till toppen
Annons: