Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 3200 ggr
[loveyourchaos]
2011-11-15 18:27

Ta sig ur en depression - på psykodynamiskt vis

Jag har fått diagnosen depression av en psykolog/terapeut (psykodynamisk) och hon rådde mig att gå i terapi inom den inriktningen. Såvitt jag vet handlar det om att gå tillbaka i tiden och jobba med sin barndom och gamla undanträngda minnen.

Jag undrar därför om någon här har erfarenhet av psykodynamisk terapi och lite mer vad det innebär?

Annons:
Chatarina J
2011-11-18 09:20
#1

Jag vet ej om psykodynamistik är samma som KBT. Men jag har själv erfaren het av KBT och där gick vi igenom orsaken till mina besvär. Som i mitt fall började redan i barndommen. Jag fick prata om det och min psykolog fick lyssna, annalysera det han hörde och komma med sina tankar och funderingar. Som även fick mig att tänka efter.

*Att kanske en viss person inte är så arg på mig fast att jag uppfattar det som så bara för att jag är "deprimerad" och att jag uppfattar saker och ting som värre än vad det är.

*Eller att jag kanske får försöka se saker och ting på den ljusare sidan.

*Tänk så här…

*Ibland händer det att man kan få hemläxa. (ibland.) Långtifrån alla får denna hemläxa. Jag fick den ej men en annan jag käner fick det.

T ex berätta för familj och vänner varför du mår som du gör eller något sådant så de skall kunna förstå och stötta dig.

Typ!

Även om det kan vara jobbigt att tala om det jobbiga så blir det lättare mot slutet. Delvis lättare att tala om det samt att det även kan vara så att "det känns som om sten har tyfts från mina axlar".

Det fick i alla fall mig till att börja prata med andra om mig och mina besvär, vilket fick andra att börja prata om sina. Villket har gynnar flera av oss, dvs. att vi vågar prata med varandra och stötta varandra.

[Kathja]1
2011-11-19 22:01
#2

Utan att veta mer om dig och varför du har fått din diagnos så skulle jag väl säga som så att det finns väldigt många olika behandingsformer som kan hjälpa dig, trivs du med den terapeuten du har så är det väl bara att fortsätta och se vart det leder. Annars är det väl som så att gå i terapi enligt den modellen är en variant som oftast brukar ta lite tid.

Är du inte intresserad av att "rota runt" en massa i det gamla utan bara bli av med blockeringar för stt sedan gå vidare i livet och fokusera på att må bra så finns det andra metoder att välja… Min personliga erfarenhet är att det inte alltid gagnar tillfrisknande att rota för mycket, det fyller ingen funktion i sig, utan kan tvärt om göra att tillfrisknandet tar längre tid.

Själv är jag mycket för att välja den väg som ärm snabb, effektiv och enkel - så för mig har EFT varit ett självklart val. Finns olika metoder, och hittar man någon som även är bra på tex Den inre resan eller dyl så kan det göra super nytta på bara ett par träffar. (Bor du i Göteborg så har jag en underbar kvinna jag kan tipsa om!)

Men som jag sa - jag vet inget om just dig och varför du fått diagnosen depr så kanske detta är en optimal metod för dig.

Upp till toppen
Annons: