Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 2909 ggr
Flodhasten
11/27/11, 2:33 AM

Ta sig vidare i livet

Hur ska man göra för att ta sig vidare i livet? 

För just nu känns det som att jag har fastnat på ett ställe där allt bara är mörkt och dystert, och jag vill verkligen kunna må bättre än vad jag gör nu. Men då kommer frågan "kan jag börja må bättre, eller är det meningen att jag ska fortsätta må som jag gör nu"?

Jag vill verkligen ta tag i mitt liv och börja må bättre för nu känns det som att jag håller på att tappa taget om mig igen och jag vill inte tillbaka dit. Ett tag mådde jag så dåligt så att jag stängde in mig på mitt rum och träffade nästan inga andra människor än min familj och min kusin iallafall inga jag pratade med. Jag var så rädd för människor som inte tillhörde familjen att jag inte ens vågade betala i affären utan bad min kusin göra det för att jag var så rädd att personen i kassan skulle fråga nått eller börja prata med mig. Vissa dagar gick jag till skolan men det var inte lätt, när jag var i skolan så höll jag mig borta från alla andra i klassen jag satt ensam och jag tog omvägar för att inte behöva möta personer. Lite av den rädslan sitter fortfarande kvar men det har blivit mycket bättre och jag vågar prata mer nu. Men jag är jätterädd för att falla dit igen för det känns som att jag är påväg dit igen. Jag kommer aldrig att klara av att hålla mig borta därifrån på egen hand utan jag behöver hjälp av någon, men av vem? Och är det någon mening att försöka hålla sig borta därifrån det kanske är meningen att jag ska må daligt resten av mitt liv.

Kanske lite luddig text..
Hur ska jag göra för att inte falla dit igen?
Jag har jättesvårt att " ta först kontakten" och känner att jag inte klarar av det, känner mig så patetisk. :/

Annons:
[NinaCrown]
11/27/11, 3:22 PM
#1

Det viktigaste är nog att du faktiskt känner i förväg att saker börjar bli dåligt igen, då är det lättare att leta efter hjälp för när man sitter där i sin grop har man oftast ingen energi kvar för att försöka kravla sig ut. Jag vet inte hur gammal du är, men om du fortfarande går i skola kan du lämna en lapp till tex skolsköterskan eller skolkuratorn och skriva att du mår otroligt dåligt och behöver hjälp. Om du fortfarande har svårt att prata med folk kan du ju skriva ner det med, är det en bra person som du kommer i kontakt med förstår dom att människor är rädda. Om du inte går i skola kan du tex ringa eller mejla närmaste psykmottagning om du är vuxen eller ungdomsmottagning. Ungdomsmottagningar har ibland otroligt duktiga kuratorer som kan vara lättare att prata med, min erfarenhet är nämligen att dom är mer i jämn nivå med dom de pratar med än tex psykologer. Det är jättejobbigt att behöva göra något av detta, men ibland känner man någon som kan hjälpa en med detta. Det är viktigt att du träffar någon som kan hjälpa en, för det är inte meningen att man ska må dåligt. Mår man dåligt är det ett tecken på att något är fel, och då ska man försöka ändra på det. Jag hoppas du får ihop energi och mod nog att be om hjälp, för det är krävande att göra!

[rolnor]
11/28/11, 1:50 PM
#2

Det låter som du ändå i viss mån kan utmana dina hjärnspöken själv, det som hjälper tycker jag är att göra svåra saker även om det skrämmer och använda intellektet, jag antar att du med hjärnan förstår att människor inte är farliga även om skräcken målar upp en annan bild? KÄMPA MOT SKRÄCKEN, DEN LJUGER!!Skrikandes

Upp till toppen
Annons: