Annons:
Etikettertvångsvårdrättsligt
Läst 5460 ggr
[Cissalie]
2011-12-03 22:40

SOL

Om man är placerad på behandlingshem enligt SOL, får man som minderårig själv avbryta behandlingen när som helst eller kan bara föräldrarna göra det?

Annons:
Magrat
2012-02-11 00:51
#1

Ser att det är ett tag sedan frågan ställdes men jag svarar ändå =)

Nej, man kan inte själv avbryta en SOL-placering utan det är vårdnadshavare som är den enda familjemedlem som kan göra det. Tyvärr kan jag tillägga också, jag var själv SOL-placerad på behandlingshem mellan år 2007 till 2010 (14-17 år) och enda skälet till att min vård upphörde var att min pappa tillslut blöev övertygad om att jag faktiskt inte fick någon hjälp där utan bara mådde sämre och sämre. Så fyra månader innan jag fyllde 18 hävdes min vård i och med att jag flyttade ihop med min man i Stockholm som min pappa gav sitt medgivande till.

Mycket beror ju på ditt eget mående och vem som är din socialsekreterare. Mår du extremt dåligt (och man placeras ju inte utan anledning) så kan ju faktiskt soc välja att omvandla din SOL-placering till en LVU-placering om de anser att föräldrar påverkar möjligheterna till god vård. Enda skälet till att min SOL-placering upphörde var att alla såg att jag bara mådde sämre och sämre både på behandlingshemmet och sen i deras utsluss, men eftersom jag skulle fylla 18 om bara en kort tid avbröts placeringen då min pappa och jag invände något alldeles enormt mot placeringen, även socialsekreteraren började inse att det inte var hållbart och att mina möjligheter till tillfrisknad inte bestod av att fortsätta vara i den miljön jag då befann mig i.

Att min placering upphörde räddade mitt liv i och med att jag kom därifrån fick jag bra vård. Däremot  är ju alla fall individuella, och det beror ju på var du placeras. Många gånger är det ju den enda utvägen att bo på behandlingshem men jag ser risken att man bara sjunker ner mer och mer om insatsen tar för lång tid.

Och förlåt för den långa novellen, misstänker att du bara vlle ha ett enkelt ja eller nej, men det är en komplex fråga beroende på din egen situation. Men enkla svaret är; Nej, du kan inte som minderårig avsluta en SOL-placering.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[Cissalie]
2012-02-16 13:38
#2

Tack för ditt svar, blir så ledsen när jag läser din historia, men det är "skönt" att veta att man inte är ensam om att ha blivit behandlad som skit av soc.

Anledningen till min fråga var att jag för 3 år sedan var SOL-placerad i ett halvår, och det var nästan hela tiden mot min vilja. Innan jag flyttade sa de till mig att det hela var frivilligt och att det bara handlade om 3 månader i första hand. När jag väl var där upptäckte jag snabbt vilket sjukt ställe jag hamnat på, men ingen lyssnade på vad jag sa. Socialen sa att det var inte alls frivilligt att vara där och min mamma sa att hon kunde inte göra nåt åt det. Rymde därifrån kort efter att jag hört att de ville att jag skulle vara där i minst 2 år, och det var det bästa jag gjort i hela mitt liv.

Men iallafall… min mamma kunde alltså avbrytit placeringen?

Magrat
2012-02-16 15:17
#3

#2 Ja det kunde hon. Om hon ansåg att du var frisk nog, eller inte var nöjd med den vård du tilldelats.

Det är en luddig lag och ibland är det nästan så man önskar att jurister fanns att ta del av, även i SOL-ärenden.

Lider även med dig, men någon gång går det ur med rätt vård.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Upp till toppen
Annons: