Annons:
Etikettbehandling
Läst 6306 ggr
pius314
1/5/12, 7:54 AM

Prokrastinering

Hej, tänkte slänga ut en fråga om någon kan ge en bra referens på behandlingsform och klinik (runt Stockholm) som kan hjälpa till vid patologisk prokrastinering (uppskjutarsjuka).

Min känsla är att det borde vara inom KBT-området…

för info om själva syndromet, se gärna här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Prokrastinering

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Annons:
Allamej
1/5/12, 7:59 AM
#1

Tja eftersom jag lider av det själv så kan jag informera om botet… Få tummen ur och gör det bara!

Eftersom det handlar om att skjuta saker på fram tiden så kan jag garantera att KBT inte skulle fungera, inte om dom inte kom hem till dig, och slet ut dig.

Ja, jag är kronisk prokrastinerare och det är massor med saker jag borde ha gjort men som inte sker om jag inte har ren övervakning.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

pius314
1/5/12, 8:49 AM
#2

eh, hur menar du?

Min syn på saken:

Det finns flera typer av prokrastinerare, typ perfektionister eller människor som själva tycker att de levererar bättre under press när adrenalinet pumpar…

De flesta skjuter upp saker som är tråkiga/svåra, men att det finns en gräns när det börjar innebära problem att hantera sitt vardagsliv. Om det hade varit så milt som att "få tummen ur och gör det bara" så vore det en sak, typ att städa ur garderoben eller se över sitt fondsparande. När det skapar ångest och sömnproblem tycker jag att det är läge att "ha rätt" att söka hjälp.

Varför skulle inte KBT kunna funka? Om man kollar på (wikis iofs) definition så ingår ju meningen "Terapin fokuserar på att förändra tankar, vanor och beteenden för att hjälpa människor att leva ett bättre liv."

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Allamej
1/5/12, 9:08 AM
#3

Ja testa du men jag vet att det är ytterligare en sak jag skulle skjuta på. Och ja, mina uppskjutna projekt är ångestframkallande eftersom det inte bara är jag så blir lidande.

Men, och detta är ett stort MEN. Detta är en av gångerna som min diagnos ställer till det för mig. Jag har AS.

Men KBT i detta fall skulle innebära att du får som läxa mellan gångerna att göra det och det och det. Känner du dig själv så pass bra att du vet att du skulle klara det så kör på.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

pius314
1/5/12, 9:21 AM
#4

#3 Klart att det kan ha olika orsak beroende på vem man är. Vilket kan innebära att lösningen kan se olika ut.

Lycka till med dina projekt Glad

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Allamej
1/5/12, 9:44 AM
#5

Jo jag ska försöka få hit grannen så att hon kan sitta och stirra på mig när jag gör det jag ska…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

pius314
1/5/12, 9:52 AM
#6

#5 skjut inte upp det bara (att få över grannen…) Flört

sorry, kunde inte låta bli,

hoppas det är ok att skoja om det fast det suger Tungan ute

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Annons:
Allamej
1/5/12, 10:03 AM
#7

Jorå, och hon är van :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

orecus
1/6/12, 12:49 AM
#8

Hey!

Jag är också väldigt duktig på att skjuta upp saker. I mitt fall tror jag det bästa är att öva mig på att berömma mig när jag väl har gjort ngt. När jag väl har kommit mig för. Oftast glömmer jag det fort och får ångest över nya saker.

Jag har även varit ett list-freak, som ett sätt för mig att få saker gjorda, men innerst inne vet jag ju att det inte fungerar. Tillfredsställelsen ligger då i att bara skriva listorna. Nu har jag istället vänt på steken och har gjort en 'har-gjort-lista' där jag istället skriver upp allt jag har gjort, för att jag ska få svart på vitt att jag kan - om jag ger mig fan på det. Och försöker (så mkt jag kan) att ta en stund att berömma och sträcka på mig lite, för att jag ska inse att jag är på väg åt rätt håll.

När ångesten och stressen kommer krypandes brukar jag också försöka intalamig själv (Detta för att bara minska symptomen) att jag har alltid ett val. Har jag valt att sitta uppe vid datorn till kl. 3 så är det ingen idé att stressa upp mig över det. Det skulle jag ha tänkt på innan. Jag tänker alltså medvetet att det är ingen idé att skuldbelägga sig själv, nu är det som det är och bättre lycka nästa gång.

Det är inte lätt, men det är värt den glädjen dom (få) gångerna man verkligen stannar upp. Och skam den som ger sig.

Lycka till!

pius314
1/6/12, 3:43 PM
#9

#8 tack  och det samma!

puffar

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
[rolnor]
1/8/12, 1:40 PM
#10

Jag tycker att skriva en lista ändå är bättre än att inte göra nånting, en sak som jag inte såg i länken till wikipedian är att det eländet förstärks av att använda droger, i mitt fall alkohol. Alkohol och TV/internet är en kraftfull "skjuta upp trigger"…

pius314
1/9/12, 4:18 AM
#11

#10 Absolut, listor, sluta veckan med att planera nästa, börja dagen med att planera den, avsätt tid för eget arbete, belöna när kortare delmål uppnåtts. I teorin är detta en enkel match, men reality bites! Lycka till till dig!

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
[rolnor]
1/9/12, 2:13 PM
#12

Jag har en ganska bra teknik som funkar för mej;

Om jag t.ex. ska dammsuga så tar jag åtminstone fram dammsugaren, sen kanske jag slöar ett tag, sen sätter jag i kontakten och suger ett rum, kanske kollar mejlen eller TV, sen tar jag flera rum. Det här med att bryta upp en arbetsuppgift tycker jag är effektivt.

Upp till toppen
Annons: