Annons:
Etikettakuta-situationer
Läst 3190 ggr
Searchingmoonwolf
2012-02-16 09:43

Hur ändra attityd till motion????

Hejsan.

Ingen aning vart jag egentligen skall sätta detta inlägg, försöker med att börja här hos er.

Jag undrar om ni skulle ha några råd, tips på varför jag har så sjuttons svårt att gilla motion (alla former)?

Jag vill int alls röra på mig, fast jag är jätte överviktig och verkligen borde röra på mig. Jag prövade efter en lång tids paus, att fara på gym och gjorde några små övningar. Resultatet var sjuttons spänningshuvudvärk och (psykisk) trötthet. Har även annat i bagaget som kan (delvis) förvärra saker och ting.

Tackar!

KRAM!

Annons:
Maja2
2012-02-16 10:25
#1

Om man aldrig motionerat och fått fördel av det, dvs upptäckt de positiva effekterna, så är det nog svårt att "gilla" motion. Det gäller att lägga ribban på rätt ställe tror jag, om man ska motionera själv.  Börja tex med promenader eller att simma….

Searchingmoonwolf
2012-02-16 10:54
#2

#1 Tackar! Jag har för cirka tio år sen njutit av motion, men efter det har kilona kommit mer och mer… Och mitt intresse för motion har minskat med åren. Har ingen möjlighet till att simma (eller jo, men det är en kostandsfråga, för jag måste åka bil så långt…) och att promenera.. hmm.. av bara ordet promendera börjar jag göra allt annat och arbeta mot detta. Autch säger jag. =o(

Maja2
2012-02-16 10:59
#3

#2 Vad för slags motion njöt du av förut?

Searchingmoonwolf
2012-02-16 11:29
#4

#3 Då njöt jag även att promenera faktiskt. Det fanns mera nyttomotion i mitt liv förrut, kanske inte så myki motion typ av simning, gym, o dyl.

Det kanske delvis har o göra med att jag i dagsläge inte orkar så myki iom att jag varken har så bra benmuskler och/eller kondition. Dessutom får jag psykiskt svårt att va, när jag svettas… Fast det känns skönt i slutändan… aaargh, att jag ska va så besvärlig… Måste ändra mitt tankesätt, men hur…

Maja2
2012-02-16 11:33
#5

#4 Det är lätt att hamna i en ond cirkel, slutar motionera, går upp i vikt, får sämre kondition, det blir för jobbigt att motionera, man går upp ännu mer i vikt och får ännu sämre kondition.

Att byta tänk och livsstil, att bryta vanor och skaffa nya… det är inte helt lätt. Det krävs både motivation och planering, strukturering och vilja.

Stort Lycka till!

Searchingmoonwolf
2012-02-16 11:42
#6

#5 Tackar! Det är så det har hänt här. Det är jättejobbigt att försöka hitta på nåt sätt att skaffa det nya… Är helt rådlös…

Annons:
Maja2
2012-02-16 11:43
#7

#6 Hur tänker du kring saken?  Vad är det som gör att du VILL motionera igen? Eller är det något annat du egentligen vill?

Searchingmoonwolf
2012-02-16 13:13
#8

#7 Tja, vad jag innerst inne vill vet jag faktiskt inte. Gömma, skydda mig. Jag vill bli lättare, ha lättare att röra på mig, må bättre (min kropp börjar även säga ifrån =o( ), vill lära mig att njuta av att motionera. Jag kommer bara inte på hur jag ska komma bort från de dåliga vanorna, utan att få fruktansvärd stress/spänningshuvudvärk och annars må jätte dåligt både fysiskt och psykiskt.

Maja2
2012-02-16 13:24
#9

#8 Tror du att det skulle vara lättare om du en period inte fokuserade på motionen, utan på matvanor? Vikten handlar till största delen om vad man äter, och hur mycket. Om du kanske fokuserar på det, och går ner några kilon, så blir det lättare att börja motionera kanske?

Searchingmoonwolf
2012-02-16 13:31
#10

#9 Tja.. det skulle vara en möjlighet faktiskt. Har lite funderat i de banorna de senaste veckorna. Ska ta och pröva den vägen istället. Där kommer bara in det att jag helt totalt egentligen vägrar att följa några "dieter" o dylikt. Vill kunna äta av allting. Och inte behöva räkna allting och veta va proteiner och kolhydrater o dylikt är i praktiken. Har absolut ingen aning, och det tar för myki psykiskt på att börja söka. Tackar.

Maja2
2012-02-16 14:10
#11

#10 Du behöver inte följa någon speciell diet om du inte vill :)   Kör på det du tycker verkar vettigt. Oftast vet man nog vad man äter fel, och vad man måste ändra på.

:)

Upp till toppen
Annons: