Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 7490 ggr
Mosarella
2012-02-16 10:21

Depression trötthet

Trötthet kan ju vara en del av depression. Jag lider av tröttheten, jag är så trög, har ingen startknapp till dagen och sysslor.

Läkarna ger mig mediciner… Mirtasapin, Zyprexa, Seruquel… Jag blir ju ännu mer trött av dem. Jag vill ha upp stämningsläget, inte bli en zombie. Med medicinerna i kroppen tar jah mig inte ur sängen på morgonen. Visserligen är jag knockad för övrigt… Men inte bra!

Utsättningssymptomen kommer som ett brev på posten då jag själv slutar ta medicinerna. Nu sist slutade jag ta Seruquel och har mått väldigt dåligt. Yr, illamående, svag.

Finns mediciner som stabiliserar men som inte sänker totalt? Jag har F-kassan efter mig också… Kan inte jobba med denna ångest. Inte heller med medicinerna… Ond cirkel :o(

Någon som fått HJÄLP för sin depression och ångest? Hur?

Kram på er

Annons:
Zabbio
2012-02-16 10:27
#1

Jag slutade äta vete, gluten och mjölk. Det hjälpte mig. (Låter otroligt, men faktiskt, all ångest försvann, efter 10-15 år med skiten..)

Jag är inte så duktig på olika läkemedel, de jag fick blev jag apatisk av i längden. Utom Xanor förståss men det skriver de ju inte ut ;)

En vän blir väldigt trött av sin allergi, vilket inte hjälper depressionen heller. Kan det vara så enkelt att en icke-sövande allergitablett kan hjälpa den biten? Eller kanske omega-3 som kan vara effektivt mot allergier.

Har du pratat med läkaren om problemen och om varför du slutar ta tabletterna? Det borde finnas även uppiggande medel.

Lycka till :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[rolnor]
2012-02-16 16:33
#2

Finns ju SSRI-preparaten, antidepp; Zoloft, Cipramil, etc. kan lyfta humöret, det du nämner är ju neuroleptika, som man tar mot hallucinationer?

[CajsaBajsa]
2012-02-16 21:09
#3

#1 Va?! Förvånad Hur kommer man på en sån sak och vad äter du nu? Måste du köpa massa dyrt laktos- och glutenfritt?

Jag frågar för det låter ju som något man kunde testa Glad

Zabbio
2012-02-16 22:33
#4

#3 Läste at en del barn med ADHD och autism blev symptomfria, att gluten och kasein kunde omvandlas till hormoner och liknande om man inte tålde dem, när jag nämnde det för en väninna som är glutenkänslig bekräftade hon att hon blev ''nere'' efter att ha ätit fel, och sen såg jag att depression och trötthet är ett möjligt symptom på glutenallergi.. visste dock inte att det kunde vara enda symptomet :3 Vissa siffror tyder på att uppemot 1% av sveriges befolkning är glutenkänsliga utan att veta det..

Så jag testade, och efterhand insåg jag att jag inte heller tål vete i något slag, påverkas negativt även av glukossirap (ofta gjord av vete) m.m och vetestärkelse, glutenfria mjölmixer med vete i osv..

Laktosfritt är inte samma som mjölkfritt. Det är främst kaseinet, dvs mjölkproteinet, och inte laktosen - mjölksockret - som jag reagerar på.

Jag äter kött, fisk, ägg, rotfrukter, grönsaker, frukt, nötter osv ;) Ris och bovete funkar, inte durum, couscous osv. (fast då  jag även dragit ner på kolhydraterna så äter jag sällan ris eller andra typer av spannmål heller.

Det jag saknar mest är yoghurtar och så att ha i mat. Det finns alternativ gjorda på havre eller soja, men de är dyra. Så jag lär mig leva utan dem. :)

Jag köper ingen specialmat, utan ser bara till att laga min mat från grunden. Då är det väldigt lätt att undvika det jag inte tål :)

Om jag köper något färdigt (tex dressingar, såser eller enstaka färdigrätter) får jag helt enkelt läsa noggrant. mod. stärkelse går bort för mig, om det inte står att det är majs/potatis. Men det kan ju vara bara jag som är extra känslig.

Det finns mjölkfritt margarin, riskakor är naturligt fria (utom vissa smaksatta), kokosmjölk kan ersätta mjölk/grädde i soppor osv, och så finns det havredyck, havregrädde m.m. om man vill. Äggmjölk är ok i kaffet.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[CajsaBajsa]
2012-02-16 22:49
#5

#4 Åh, tack för svar!

Synd att jag älskar mjölk, yogurt, mackor, pasta… Säkert minst hälften av allt jag äter är gluten eller mjölk, säkert mer, typ det mesta.

Hur snabbt märkte du ändring? Jag mena jag kan ju testa ett tag, har inget att förlora på det.

[CajsaBajsa]
2012-02-16 23:02
#6

Förresten, man borde ju kunna testa sig för glutenallergi på vårdcentralen…

Annons:
Zabbio
2012-02-16 23:05
#7

#5 Är själv en brödmänniska, men sugen försvinner när man varit utan ett tag :) Valde att sluta helt istället för att byta till glutenfritt (och mycket glutenfritt innehåller vete och mjölk). Annars är ju riskakor ett billigt alternativ att lägga pålägget på ;)

Det finns pasta gjord på majs som inte ligger bland glutenfritt (trots att den är det) och därför kostar som vanlig pasta ;) Läs innehållsförteckningen.

Du får helt enkelt hitta andra saker som är goda. Efter 3 veckor med annan mat bör det inte vara några problem att behålla koständringen om den fungerar för dig. Då har du fått rutin på det.

Jag märkte skillnad på ett par dagar, men man bör ge det 2-3 veckor eftersom det kan ta tid att rensa ur kroppen. Om du slutar med allt och märker skillnad kan du efter ett tag återinföra mjölk/smör (börja med smör och syrade mjölkprodukter) lite försiktigt under ett par veckor och se om du tål det eller om et blir bakslag. Det kan ta flera dagar innan kroppen visar symptom, så det är viktigt att bara återinföra en sak i taget. Kom också ihåg att omdu är känslig för ett ämne så kommer du reagera starkare på det om du får tillbaka det när kroppen är avgiftad.

Personligen tror jag att spannmål i allmänhet och vete i synnerhet bör ätas med försiktighet av människor, oavsett om man 'tål' det eller inte. Det finns i nästan allt man köper och jag tror faktiskt inte att det är naturlig människoföda = det blir så himla mycket av det när vi kanske bara är skapta för att tåla några frön ibland.

Men jag ska inte ta upp tråden med detta :) PMa gärna eller kolla kost.ifokus :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2012-02-16 23:06
#8

#6 Det kan du, men gör det i så fall innan du  testar själv. Sen är det långt ifrån säkert att en känslighet syns på de testerna. Vet flera som testat sig utan resultat men definitivt vet att de inte tål gluten (och även läkarna själva medger att testerna inte är 100%). Det är lättare  och säkrare att helt enkelt utesluta det ett tag, se om du blir bättre eller om du  blir sämre när du äter det igen :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Pippis Ängel
2014-10-23 15:52
#9

Håller helt med Zabbio - det är aldrig fel att testa gluten- /vete- och mjölkfri diet i 2-3 veckor för att se om man känner någon skillnad och sedan testa igen att äta något av det för att se hur man mår då. Jag reagerade jättesnabbt så det var ingen diskussion. Jag vill aldrig mer få i mig något vete, gluten eller någon mjölkprodukt.
Jag orkar knappt ur sängen, om jag fått vete i mig … blir nästan sömnsjuk och så hängig och trött att jag liknar en zombie. Vill tipsa om nötter för att snabbt bli pigg på morgonen! Super!

Upp till toppen
Annons: