Annons:
Etikettbehandling
Läst 6314 ggr
Lyan
2/17/12, 10:42 PM

Vad är fel om detta funkar?

Jag har aspergers men har i övrigt ingen annan fastställd diagnos. Jag har varit riktigt djupt deprimerad med ångest, självskador och självmordsförsök.

Har provat medicin efter medicin utan resultat, bla zipralex, mirtazapin, efexor och många fler. Även haft flera olika sovtabletter och ångestdämpare som bara hjälpt ett kort tag

Efter att ha provat mediciner i flera år fick jag till slut testa lamictal och det var som att vända på en femöring och jag mådde bättre efter bara någon dag! Tyvärr vande sig kroppen fort och jag fick höja och höja för att till slut bli tvungen att ta bort den pga biverkningarna. Jag hade under tiden jag åt lamictalen även börjat äta voxra och runt ett halvår åt jag bara den. Det gick mer och mer neråt tills jag till slut var så deprimerad igen att jag bara låg och grät och stirrade i väggen.

Började efter tjat från min läkare med lamictal igen och samma sak igen, inom 1-2 veckor vände det. Effekten började minska efter någon vecka igen och jag fick höja. Kunde dessutom inte sova, samma sak första gången jag åt den också. Jag fick börja med seroquel (depå? depot?) och då somnade jag men vaknade efter en timme och kunde inte somna om så fick även börja med propavan. Åter igen började medicinerna sluta fungera men istället för att höja lamictalen så höjdes seroquellen och pepparpeppar(!) så mår jag Mycket bättre! Somnar i någorlunda tid på kvällen, sover på natten, vaknar i tid på morgonen utan att vara totalt död och orkar vara aktiv iallafall några timmar på dagen.

Det jag funderar över är varför inga "normala" antidepp fungerar. Vad kan det vara för fel på mig som gör att just de jag äter nu hjälper? Varför slutar de att fungera efter ett tag? Vet att det är jättesvårt att svara på när inte ens min läkare vet men tänkte om någon har några funderingar.

Jag äter just nu 50mg lamictal, 150mg voxra, 100mg seroquel och en propavan (kommer inte ihåg stryka) så det är ju väldigt låga doser. När jag fick sluta med lamictalen pga att dosen blev på tok för hög så låg jag på 150-200mg, kommer inte ihåg exakt men väldigt lågt jämfört med vad som ska vara "normalt". Jag kan inte blanda lamictal med tex stilnoct för då får jag snedtändning och är uppe hela natten. Om jag höjer lamictalen så blir jag hög som ett hus i ca 4dagar

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
[CajsaBajsa]
2/18/12, 9:43 AM
#1

Jag har inget svar direkt, men jag åt också Voxra ett tag. Ibörjan hjälpte den jättebra, men efter några veckor klingade effekten av, fast då visade det sig också att jag var allergisk mot den så jag fick sluta. Men jag vet att min psykläkare sa att det brukade vara så att effekten avtog efter ett tag. Många antidepressiva funkar tyvärr så. Rynkar på näsan

Lyan
2/19/12, 11:55 PM
#2

Jag funderar på att prova att sätta ut voxran, känner inget av den längre vad jag kan märka. Kan heller inte höja den trots att jag äter lägsta dosen för då blir dosen på tok för hög för min kropp (har provat)

Ja, jättejobbigt att de slutar funka :-( Måste troligen äta medicin i resten av livet och eftersom typ inga alls funkar så står jag utan medicin när doserna blir för höga och jag måste sätta ut dem och då kommer depressionen tillbaka med full kraft.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[CajsaBajsa]
2/20/12, 8:28 AM
#3

Men har du annat än medicin? T.ex. psykoterapi.

När jag inte kunde äta voxra längre skrev jag ner en lista på saker som för mig är antidepressiva, t.ex. promenader, kramar, vänner, pyssla osv. och så försöker jag att göra alla de sakerna så mycket som möjligt för att förebygga depression.

Lyan
2/20/12, 11:18 AM
#4

Ja, jag går i samtal en gång i veckan och har verkligen kommit jättelångt i både mitt sätt att tänka, mående och hur jag ska undvika ångesten men det hjälper inte mot depressionen.

Jag har inget som hjälper förutom lamictal. Innan jag började äta den hade jag tex aldrig upplevt den där må bra känslan när man hade tagit en rejäl promenad eller gjort något bra. Läste och hörde överallt att motion hjälpte mot depression eftersom man fick massa må bra ämnen i kroppen men på mig hände ingenting förutom att jag blev ännu tröttare eftersom jag gjorde av med energi när jag promenerade.

Det har varit tal om bipolär men jag behöver tydligen vara medicinfri för en utredning och medicinfri finns inte på världskartan eftersom det då säger krasch rakt ner i så djup depression att risken för självmord är extremt stor

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[CajsaBajsa]
2/20/12, 11:38 AM
#5

Ok Obestämd

Jag har inget smart att säga. Annat än lycka till.

Glad

Lyan
2/20/12, 11:46 AM
#6

Tack :-)

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
liawilson
2/24/12, 7:11 PM
#7

jag har ätit mängder av mediciner men samma som du beskriver så klingar effekten av efter ett tag. det som hjälpte mig mest var lyrika. Den funkade på mig. Den tog bort min ångest, nu äter jag ingen medicin alls. Tyckte att jag ändå mådde bättre utan. orkade helt enkelt inte exprementera mera med en massa mediciner, utan känner att jag behöver människor omkring mig & en massa bekräftelse & uppmuntran, det ger inte medicinerna mig utan det får jag nu av min pojkvän & min lilla dotter. Mår mycket bättre idag, utan massa mediciner..

*Kärlek & lycka*

[MissNathalie]
7/6/12, 8:28 PM
#8

Haha, vad det är för fel? Du verkar ju medicineras som vid bipolär sjukdom så jag antar att det är det som är felet. :P

Lyan
7/7/12, 10:34 PM
#9

#8 Haha? Jag vet inte vad som är fel, annars hade jag inte frågat. Jag vill gå vidare med en utredning för bipolär men det vill inte min läkare, hon säger att det kvittar vad som är fel på mig så länge medicinerna funkar (så länge de nu funkar, har höjt mycket sedan tråden skrevs)

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[MissNathalie]
7/8/12, 12:03 PM
#10

Vad fan, det är inte upp till läkaren att bestämma vad du vill veta vad det är för fel. Kan ju hjälpa otroligt mycket att få veta sådant!

[MissNathalie]
7/8/12, 12:04 PM
#11

Dessutom skrattade jag för att det verkade väldigt självklart vad som är felet. :)

[Grannen*]
7/8/12, 10:02 PM
#12

Min erfarenhet är att mediciner har lite motsatt effekt om man kanske inte behöver den.Obestämd

Upp till toppen
Annons: