Annons:
Etikettpsykoser
Läst 4390 ggr
Ligonskrutt
2012-03-12 11:36

Schizofeni, eller psykos?

Jag har kanske skrivit om det innan, men en person i min närhet fick diagnosen schizofreni, före 18 års ålder trots att man brukar sätta diagnosen senare, på tvivelaktiga grunder. Han hade från och till ångestattacker pga trauma och även hallucinationer/röster (som han överdrev för att han inte ville kickas ut från bup, pga självmordstankar och dålig hemmiljö). Han hade detta under över ett halvårs tid, varför de satte diagnosen. Han har ätit neuroleptika i ca 4-5 år, clozapine i snart 4 år. 

Han började må bättre när han flyttade till eget boende för 4 år sedan då bup-tiden var väldigt jobbig eftersom läkaren gav order att personalen på bup skulle undvika honom, inte prata med honom eller trösta honom (detta var det vissa i personalen som trotsade och även berättade för honom vad de tyckte om chefen…). Sedan han flyttade från bup har han i princip inte haft några hallucinationer. Han har inte haft några hallucinationer/röster överhuvudtaget på över 3 år, medicinen har stått på 50-100 mg i över ett år nu (den stod på 200-300 mg från början). Men hans nuvarande läkare vill inte sänka mer eftersom han har diagnosen schizofreni…

Nu söker jag lite erfarenheter och input. Har man automatiskt schizofreni för att man hör röster från och till i över ett halvår? Eller kan det vara bara en psykos pga tex trauma och av att ha levt under ständig press, som min bekanta hade? Min gammelmorbror hade schizofreni, han var på ett helt annat sätt och trodde han var jesus etc, även om jag fattar att det är individuellt hur man regaerar vid psykos. Han blev sjuk i 20-årsåldern och dog när han var ca 70.

Annons:
[amoeba]
2013-12-08 21:01
#1

Röster är inte alltid förknippat med schizofreni. Det finns många som hör röster och aldrig har kontakt med psykiatrin.

VildaVittra
2013-12-09 00:40
#2

Nej, man behöver inte ha schizofreni för att höra röster. Och ja, det kan mycket väl vara pga stress samt trauma.

Känner han att han har fått fel diagnos så tycker jag att han ska be om en ny utredning, gärna av ny personal så han ses med färska ögon. Vägrar dom kan han söka sig till en privat klinik ansluten till försäkringskassan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[lolitakiller]
2013-12-12 05:01
#3

Man har inte schizofreni bara för att man hör röser eller ser saker, jag hör själv saker och kan se saker när jag mår som sämst men har inte schizofreni för det ._.  konstigt att han har haft diagnos så länge men inte har hallucinerat på 3 år, hade skällt ut dom som ska "hjälpa" han för dom gör ju fan inget bra jobb alls ju…. tycker att dom ska göra en ny utredning på han

Upp till toppen
Annons: