Annons:
Etikettakuta-situationer
Läst 2892 ggr
LittleGirl
3/18/12, 7:15 PM

Får man eller räknas det som Förtal?

Alltså om man går hos psykolog och önskar att skriva ner allt som hänt mellan en själv och en person som man har problem med, som sårat mycket och psykologens syfte är att hjälpa till att ställa allt rätt får man då skriva till h*n om allt som har hänt mellan en och den andra personen före och när han kom dit? Bara för att ge honom ett stöd och kunna känna att allt kommer ut på det sätt som det ska, eller räknas det som förtal?

Alltså. Såhär är det. Jag och en person + skolan har varit väldigt osams en längre tid. Detta har påverkat väldigt mycket och det har hänt väldigt mycket som egentligen ska hända.

Så soc skaffade in en psykolog äntligen till slut. Det har hänt väldigt mycket och jag tror inte att h*n känner till allt och väldigt mycket som hänt kanske är väldigt betydande för nuet och jag tror att h*n måste få veta om en del för att kunna förstå fullt ut och kunna hjälpa. Väldigt mycket av det som har hänt är känslig fakta att dela med sig av, tror jag.

Om jag skriver händelserna, mellan mig, personen och skolan för att stödja upp lite, kunna påminna om det som har hänt och kunna ge en stadigare bild. Räknas det som förtal då?

Och om inte vad är förtal? Vad behövs för att det ska vara förtal?

Egna åsikter.

Och kom ihåg att vi ska försöka rätta oss efter lagen nu, inte efter "vad vi tycker"-programmet.

Hjälp mig någon?

Annons:
[Moa-]
3/18/12, 8:33 PM
#1

Brottsbalken 5 kap 1§;

"Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar."

Det är med andra ord inte förtal när detta inte görs för att utsätta någon annan för missaktning.

LittleGirl
3/18/12, 9:46 PM
#2

Klurig text. Får höra med någon som har högre IQ över vad det betyder xD. Eller jag förstod lite, men det var en klurig formulering.

Så jag har alltså ett försvar till att det inte skulle vara förtal och inte heller för den delen kränkning?

Det är ju inte menad till något dumt egentligen och jag ska vara ärlig…

Och ska höra med psykologen först vad han tycker innan jag ger den till henne.

Tycker ni övrigt att detta är fel eller brottsligt på annat sätt?

[Highonbluetomorrows]
3/18/12, 9:51 PM
#3

Nej, det är absolut inte förtal.

Förtal kan det bli om du sätter upp dina lappar på skolans anslagstavlor, särskilt om det inkluderar lite hårda ord eller lögner. Om du i stället tappat lapparna och någon annan läst dem, så hade det inte varit förtal då heller.

[Moa-]
3/18/12, 9:57 PM
#4

Det som är kursivt är citat från lagtext.

Så länge du inte talar illa om en person för att skapa missaktning (få människor att ogilla personen) kring personen, så är det okej att tala om din version. Ger du en skriftlig berättelse till din psykolog (som har tystnadsplikt) så finns ingen risk att det skulle kunna klassas som förtal…

LittleGirl
3/18/12, 10:17 PM
#5

Jag förstod att den kursviva texten var från brottsbalken.

Okej tack, behövde verkligen få veta detta. Då kommer jag inte förtala i alla fall.

Tack så mycket OskyldigFoten i munnen

[Moa-]
3/18/12, 10:28 PM
#6

Ingen fara, och lycka till med att gå vidare! :)

(Ett tillägg är att du ej bör skicka in texten till tidningen för offentligpublicering, då kan du ha ett annat problem (och annat syfte).)

Annons:
ingann
3/19/12, 1:19 AM
#7

Jag förstod inte riktigt hur du menade i #0.

Är det du som går  hos en psykolog? I så fall är det meningen att du ska prata om dina känslor och vad som hänt dig.

Är det däremot den andra personen som går hos psykologen och du tänker skriva ett brev till denne persons psykolog så är det inte att rekommendera. Inte utan att den andre personen godkänner brevet först i alla fall.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Chestnut
3/20/12, 12:59 PM
#8

Förtal är det då inte så länge du håller dig till sanningen.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Moa-]
3/20/12, 1:41 PM
#9

Chestnut; du kan bli fälld för förtal genom att säga sanningen. Dock är det ej en risk i just detta fall, men generellt sätt så kan det även vara straffbart även att säga sanningen.

LittleGirl
3/23/12, 11:32 AM
#10

#9 Dumt att straffas för sanningen. Alltså är inte sanningen alltid det bästa…

#7

Det är vi båda som går hos en och samma psykolog.

[Moa-]
3/23/12, 11:53 AM
#11

LittleGirl; nja, det innebär till exempel att du inte får sprida ut att en person suttit i fängelse offentligt 5 - 10 år senare, då skall straffet anses vara avtjänat och personen skall ha en chans att gå vidare…

LittleGirl
3/23/12, 12:36 PM
#12

#11 Men det tänker jag inte berätta om.

[Moa-]
3/23/12, 1:05 PM
#13

Nej, det var endast ett exempel på när sanningen skulle kunna räknas som förtal… =)

Annons:
Upp till toppen
Annons: