Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 1981 ggr
Eeia
2012-03-30 10:24

Vad kan det vara för diagnos?

Jag har en vän vars mor skall ha råkat ut för något traumatiskt i sin barndom och därför är som "sex år i huvudet" och nu undrar jag vad det kan vara för diagnos? Är det posttraumatiskt syndrom eller finns det någon annan diagnos som stämmer in på detta?

Annons:
Maria
2012-03-30 11:38
#1

Jag fattar inte riktigt vad du menar med "6 år i huvudet"?

Posttraumatiskt stressyndrom kan yttra sig på olika sätt.

Dessutom brukar de uppkomma inom ett år efter själva händelsen.

Det går  inte att gissa med så lite information.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Eeia
2012-03-30 11:57
#2

#1 Misstänkte det. Dess värre är det allt han fått höra, "att hon skall vara som sex år i huvudet" pga att något traumatiskt hände henne i barndomen.

Maria
2012-03-30 12:03
#3

#2 Men känner han inte henne?

Han vet väl själv vad det är som verkar vara "onormalt" med henne och hur hon är och fungerar i livet.

Eller fattar jag fel?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Eeia
2012-04-01 09:49
#4

Alltså, jo det klart han känner henne och hon är väl inte precis ansvarstagande och dessutom verkar hon vara konflikträdd. Men det är ju verkligen inte uppenbart att hon skulle vara "sex år i huvudet". Jag har ju själv träffat henne och hon verkar mest vara en lite galen kvinna som gör som hon vill, väldigt härlig i mina ögon :) Hm. Får väl se om han får reda på något av henne eller resterande familj.

Maria
2012-04-01 10:05
#5

Är hon under utredning eller är detta bara gissningar från familjen?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Eeia
2012-04-01 10:29
#6

Nej, hon skall visst ha gått hos psykolog när min vän var liten. Det var hans äldre syster som nyligen berättade detta men inte heller hon visste eller kom ihåg vad det faktiskt var för diagnos modern fått.

Annons:
Maria
2012-04-01 10:38
#7

Men spelar det någon roll? Om hon fungerar och är en härligt galen kvinna så är väl allt bra eller?

Det finns många udda människor som inte behöver ha någon diagnos.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Eeia
2012-04-01 14:53
#8

Nej, det spelar absolut ingen roll. Är mest en nyfikenhet som jag delar med min vän. Han undrar ju självfallet eftersom det rör hans mor och jag undrar mest för att jag finner psykologi intressant. Han har ju sedan han fick reda på det här kunnat förstå sin mors beteende bättre så det är väl mest därför jag undrar. Tänkte att det kanske kunde hjälpa honom i deras relation om han visste vad hennes diagnos faktiskt innebar.

Maria
2012-04-01 14:54
#9

Det bästa är väl att fråga henne rakt på sak istället för att gissa. Det kan bli så fel då.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Eeia
2012-04-01 16:07
#10

Jo, det har du rätt i. Det har dess värre bustit på den fronten i min väns familj men det är något som i alla fall han försöker bli bättre på så får väl se om han kommer att våga sig på det.

Jaquline
2012-04-03 11:53
#11

Kan vara ptsd och att hon som försvarsmekanism tagit till regression i sitt beteende.
Det går att fixa, iaf att få bort "6-åringen" medans själva ptsd kan vara svårare.

Eeia
2012-04-03 17:53
#12

Ok, tack så mycket för att svaret :)

Upp till toppen
Annons: