Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 4956 ggr
älvses
4/6/12, 2:54 PM

Känner inte igen mig själv längre...

Jag måste skriva av mig och få råd, för jag känner inte igen mig själv längre…

Jag har alltid vart social, aldrig vart den som suttit inne på mitt rum dag in och ut..

För att göra min historia kort: Min pappa tog livet av sig när jag var 2 år gammal, mamma blev tillsammans med en ny kille när jag var tre och jag vaknade när jag var liten av att han höll stryptag på min mamma, han misshandlade min mamma psykiskt och min storebror fysiskt tills han blev utslängd då mamma valde sin man före sin son.

Jag har pendlat mellan fosterfamiljer och att vara hemma i flera år, han har vart på mig psykiskt sen barnsben (fyller 17år nu) och vart på mig fysiskt ett flertal gånger.. Sista gången putte han mig så att jag fick hjärnskakning och hade så ont i både nacke och rygg att jag inte kunde äta eller duscha utan mamma fick hjälpa mig, min mamma säger ingenting utan dem säger hela tiden att allt är mitt fel,

i vilket fall… jag har haft kraftig panikångest i ett år men äntligen tagit mig ur det, och i slutet av februari så fick jag i mig marijuana, ett bloss och blev så sinnessjukt förvirrad att jag mådde dåligt i en vecka efter utav det, men sedan vart det lugnt.. Efter det fick jag reda på att jag var gravid och hade inget val att behålla det, så gjorde en abort.

Häromdagen så slog tanken mig: Fan vad jag är rädd för att hamna i det tillståndet som jag var i när jag fick i mig marijuana och jag tror jag är inbillningssjuk eller något för jag påminns hela tiden om hur det var samtidigt som jag är så jävla rädd att hamna där igen…

Vart ska jag vända mig? Jag har börjat isolera mig, fått varning av CSN då närvaron i skolan inte är bra, jag är inte social, jag vill sova hela tiden för att slippa vara vaken och ha tankar.. Någon som kan rekommendera vart man skall gå? Och är detta någonting man kan ta sig ur utan medicin då jag är väldigt, väldigt emot medicin… Har atarax hemma (utskrivet) men aldrig tagit någon..  har ingen lust till att äta samtidigt som jag redan är underviktig och drömmer mardrömmar om att jag går ner i vikt..

När någon kastar sten mot dig, ge bröd tillbaka.

Annons:
Svion
4/7/12, 9:15 AM
#1

Var detta första gången du provade på marijuana eller något annat åt "droghållet"? En del som provar på brukar kunna erfara att något "gått ur" dem eller liknande, då det är något socialt tabubelagt (lite beroende på miljö).

Andra kan känna att upplevelsen av eufori/harmoni som lägger sig ur vissa substanser är så stark och positiv att mycket annat i vardagen blir likgiltigt, kombinerat med ångesten av att "när man väl provat så är det gjort och det kan inte bli ogjort", ungefär. I sådana lägen är det oftast bra om man ger tankarna tid att lägga sig, men att prata med någon kan vara bra för att veta hur.

Panikångesten är svårt att hantera, det blir ju oftast så starkt att man har svårt att släppa det även om man skulle vara medveten om hur man kan göra för att det ska försvinna. Du skulle kunna prova på att "andas i fyrkant". En metod som innebär att man räknar tid samtidigt som man:

1. Tar ett djupt andetag

2. Håller andan

3. Andas ut

4. Väntar tills nästa andetag

Det är ibland svårt att se vitsen med metoden, men det är trots allt kemiska ämnen som gör att saker och ting kan falla ur balans, oavsett vad man tänker och gör..

Jag känner igen symptomen, även om det inte var samma omständigheter eller medel.

Jag hoppas du blir bättre…

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

Upp till toppen
Annons: