Annons:
Etikettbehandling
Läst 5265 ggr
[CajsaBajsa]
2012-04-18 15:14

Skattningsskalor

Jag tycker dessa skattningsskalor man ska fylla i på många ställen är tokiga. För det första är de oftast knepigt formulerade så man inte vet vad man ska kryssa för, för det andra borde de inte väga tyngre än vad man säger och upplever.

Båda gångerna jag varit på KBT har jag fått fylla i en sådan, och den är jättekonstigt formulerad. T.ex. så är ett påstående ungefär "Jag får en känsla av att något hemskt ska hända" och alternativen "Aldrig", "mer sällan nu", "betydligt mer sällan", och "Alltid". När jag frågade terapeuten vad som menas med "nu" i förhållande till "förut" och när det var, eftersom det var min första gång hos henne, svarade hon att jag inte skulle tänka så mycket. Jag sa att jag ändå inte förstod, att jag skulle vilja svara "ibland". Då svarade hon "ja men kryssa för "mer sällan nu"" som om det var en självklarhet.

Sedan, den andra gången jag var där, frågade hon hur det hade gått sen sist och jag svarade att det gått dåligt och att jag mår mycket sämre nu. Sen skulle jag såklart fylla i skattningsskalan och hon gick igenom den och den visade att jag mådde lite bättre nu än sist "Men det är klart, du kan ju ändå uppleva att du mår sämre nu, men det var ju bra att det inte hade blivit sämre". Men hallå liksom…

Ursäkta min klagovisa, men jag kände att jag behövde ventilera detta och se om någon annan också tycker skattningsskalor är knäppa.

Annons:
Maria
2012-04-18 17:03
#1

Skattningsskalor kan tyckas vara knepiga och inte alltid stämma överens med exakt vad man känner men de är ett ganska bra hjälpmedel för läkare/psykolog. Skattningsskalor är ofta likadana och t.om internationella och är just ett hjälpmedel.

Sedan ska ju personen i fråga givetvis vara lyhörd och inte bara gå efter denna skala.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[CajsaBajsa]
2012-04-18 18:11
#2

Precis! Jag förstår att de är ett hjälpmedel, de kan ge en hint, men att följa dem blint är bara dåligt. Då kan man ju likagärna göra test över internet.

[theoneandonly]
2012-04-20 07:09
#3

_jag avskyr verkligen dedär skattningsskalor papprena.

Jag har aldrig heller förstått mig på just DEN frågan :S

Och jag har dessutom också varit med om att någon påstår åt mig att allt är mycket bättre. För att det visas på ett papper? Även om man fyllt i samma typ som sist. (?)

Ibland känns det som man inte blir tagen på allvar :(

_

[CajsaBajsa]
2012-04-20 12:07
#4

#3 Jag förstår dig precis! Det är just det jag menar. När papprena är viktigare än personen, då blir det ju bara helt fel.

Jag tror jag ska fylla i helt knäppt nästa gång bara för att se vad som händer Tungan ute

Jag har dessutom väldigt svårt att tänka klart när jag är stressad och jag är alltid stressad när jag är där, då blir det ännu svårare att förstå vad man ska kryssa i, så jag tror jag automatisk fyller i vad jag fyllde i sist för att det är enklast så…

Upp till toppen
Annons: