Annons:
Etikettdagens-fråga
Läst 4796 ggr
Sess-Tess
4/19/12, 1:13 PM

Vad gör man om obehöriga har läst ens journal...?

Upptäckte att vårdpersonal på flera vårdcentraler och andra ställen jag har besökt (min husläkare, andra läkare, sjukgymnaster, dietist etc), även en läkare och en sjuksköterska som jag aldrig har träffat, har varit väldigt nyfikna på min psykjournal (som jag själv inte har läst mer än små bitar av, så jag vet inte ens vad det står där!).

Dessutom har en person som jag känner från icke-vårdsammanhang, loggat in där flera gånger och uppenbarligen läst den, hade fått löfte om att personen inte skulle göra det när jag slussades över till det ställe där personen jobbar från ett annat. Jag har enbart kontakt med en annan person på det stället.

Typ chockad! Och det här känns väldigt obehagligt.

Jag anser att samtliga dessa (utom möjligen min husläkare, men det känns inte bra att denne har varit inne massor av gånger) är obehöriga att läsa psykjournalen. Det är helt utanför deras område - och förklarar det konstiga bemötande och märkliga frågor jag har fått av flera redan vid första besöket. Det förklarar också varför mina fysiska sjukdomar negligeras, de försöker få det till att allt är psykiskt och därför får jag ingen hjälp!

Hittar även inloggningar till anteckningar från ställen jag aldrig har varit på. Men ska höra efter om det beror på att de som har skrivit dem har loggat in från en annan dator än de brukar.

Undrar: var anmäler man detta?? Kan man få skadestånd?

Annons:
vallhund
4/19/12, 3:27 PM
#1

Man gör en Polsanmälan om olaga dataintrång.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

veran
4/20/12, 3:36 PM
#2

Hur upptäckte du detta? Jag vill också veta vilka som läst min journal.

cavalo
4/21/12, 4:53 PM
#3

Jag vill också gärna veta hur man får reda på vem som läst min journal.

Anna4077
1/29/13, 2:10 AM
#4

Prata med avdelningschefen och fråga vad det är frågan om. Om du inte vill prata medhonomsepersonligen, skriv ett brev och förklara hur du känner och säg att det är oacceptabelt. Jag skulle bli galen om det hänt mig!

Anna och taxen Max

Upp till toppen
Annons: