Annons:
Etikettsömnproblem
Läst 4055 ggr
Fjordell
5/4/12, 6:18 PM

Verkliga mardrömmar

Jag har under en längre tid funderat på det här… Det ligger nämligen till så att jag, lite då och då drömmer mardrömmar. Verkliga mardrömmar. Och de utspelas alltid där jag är just då, alltså när jag ligger i min egen säng, och de handlar alltid om att det är spindlar eller andra kryp som skrämmer livet ur mig. Jag vrålskriker och sätter mig alltid upp och tittar ut i rummet och ser något som inte finns där. Jag minns alla dessa drömmar de gångerna som min pojkvän är hos mig, för han lugnar mig och säger att det inte finns något där, och då vaknar jag liksom till och somnar genast om igen.

Jag vet inte om detta händer när han inte är här med mig, men om det gör det så minns jag det inte. Eller ja, det har hänt några få gånger att jag minns att jag sett något som inte finns där, när jag sovit själv också. Det är alltid samma scenario. Det är alltid någon form av småkryp som klättrar på väggen, taket eller på sängen, och jag blir varje gång livrädd, för det är så verkligt.

Och ja, jag har fobi för spindlar. Men inte att den är så fruktansvärt stark att jag får panik som jag får i dessa drömmar.

Detta har pågått i flera år, och jag börjar verkligen undra vad tusan det är som pågår. Kan det vara något som påverkat mig mentalt? Stress? Eller kan en orsak vara att jag vid 9 års ålder spräckt pannbenet? Jag har haft en ganska jobbig uppväxt, jag har alltid haft någon form av problem omkring mig, att det faktiskt känns konstigt de perioder som allt verkar gå rätt… Men jag kan ändå inte tänka mig att det är problemet. Jag är ju van. Jag känner mig annars ganska lycklig.

Är det någon som har upplevt något liknande, eller vet vad det kan bero på? Finns det någon som helst möjlighet att bli av med detta?

Jag uppskattar alla sorters svar, olika teorier… Ja, allt!

Annons:
Fjordell
5/6/12, 6:25 PM
#1

Ingen som vet något…?

[Surina]
5/6/12, 7:35 PM
#2

Jag skulle nog tipsa dig om att kanske få prata med en psykolog? Det kan vara så att dina drömmar egentligen inte handlar om din fobi utan mer ett sätt att väcka dig för att du kanske inte har stängt dörren riktigt till tidigare dåliga upplevelser?

Sen bara att få prata ut med person som är expert är också skönt.. man kan får ett svar som man själv inte kanske kunde tänka sig ! Lycka till!

Det kan vara också stress? Har du det stressigT?

Fjordell
5/6/12, 8:07 PM
#3

Kan vara en bra idé. Jag har brukat prata med kuratorer och så när jag hade det som jobbigast, men det kom jag ur och började må bättre. Kan mycket väl vara värt ett försök.

Stress kan nog vara boven i dramat, ja. Jag intalar mig själv att jag inte ska lägga så mycket vikt vid allt det som stressar upp mig. Men innerst inne så oroar jag mig konstant. Ett vanligt scenario för mig, som för många andra, är att allt det som oroar mig är det sista jag tänker på innan jag somnar. Jag kan ligga och försöka fundera ut lösningar i timmar innan jag somnar, allt för att lugna mig själv lite.

[Surina]
5/6/12, 8:15 PM
#4

#3

Ja jag tycker du ska ge det ett försök!

Ja Stress kan verkligen vara boven här! Vet precis vad du menar .. För när du drömmer så tror jag att det betyder det att du inte är klar.. din hjärna är så stressad att den inte kopplar av allt direkt, för att drömma är ju också nått man gör när man inte somer riktigt djupt heller.

martina413
5/7/12, 12:02 PM
#5

Hejsan jag har själv skrivit inne på övernaturligt i fokus under drömtolkning och det är alltid människor som svarar en det rekommenderar jag:) lycka till!

Fjordell
5/7/12, 3:15 PM
#6

Ska göra det! Tack :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: