Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 1837 ggr
[Northbridge]
2012-05-04 20:26

Hur är man mot en annan?

Jag är en 15 årig tjej som , sedan ca 2-3 år tillbaka, fått sådan social fobi - osäkerhet osv. Avskyr att träffa folk, gå till skolan, prata med någon irl (nätet är inga problem!) osv. Har heller inte pratat med någon om mina problem, för jag vill/orkar inte.

Nu över till… Jag har hittat massa kompisar här på nätet. Inte här, men på säkra sajter. Har lagt till dem på facebook, msn osv. Ja, de verkar säkra när de angett t.o.m släkt osv och när man pratat med dem en längre tid (även gått förbi dem irl, utan att veta att det är dem)….
Hur som vill jag gärna träffa dem, men jag blir så osäker på hur jag ska vara mot folk - för är jag mig själv, så får jag bara dålig kritik. Folk verkar tycka att jag är skum. Obestämd Hur gör man nu…?

Annons:
rockynova
2012-05-11 23:02
#1

Hehe här har du en till som ser som skum. Vi får försöka ta det som en komplimang, att vi inte bara är en del av den gråamassan :)

Just den här sociala fobin du känner, tycker jag att du skulle fundera om du skulle ta upp med någon profissionell? Tänker att det kanske lätt blir värre med åren annars, och att man börjar isolera sig mer och mer?

Inom kbtn pratar man ju om att utsätta sig för sina skräcker, och därmed får mer tolerans och känna acceptans. Jag tror det är som andra fobier att man måste t.e.x. börja försiktigt med att titta på en orm, efter några gånger blir det lättare och lättare och efter ett tag kanske man försöker peta på den o.s.v. Träna på sociala samanhang, i små portioner.

Ett annat råd som hjälp mig mycket är att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad. Att vara vänlig, ödmjuk och intresserad tror jag att man kommer otroligt långt med.

Jag hoppas att jag sagt något vettigt iallfall :) Lycka till! :)

[Northbridge]
2012-05-12 05:10
#2

#1: Tack för svaret. Skönt att man inte är ensam.
Funderat på att gå till en psykolog, men vill inte att det ska läcka ut till mina föräldrar osv. Sen flyttar jag till Norge i sommar och vill inte prata med någon där heller.

Upp till toppen
Annons: