Annons:
Etikettdagens-fråga
Läst 2963 ggr
Salish
5/4/12, 11:08 PM

Hur sjutton får man hjälp?

Jag har dragits med det här i flera år nu, och jag har alltid trott att jag bara var slarvig, men hur jag än försöker kan jag inte strukturera upp mig själv. Hela mitt huvud är en enda röra, jag har inte koll på nånting och kan inte planera grejer. Och jag hatar att jag är så himla impulsiv. Det är kanske kul ibland att göra nånting helt oväntat, men det är inte så kul när jag börjar skälla på folk utan anledning, eller till och med råkar slå till dem. För jag får så sjukt mycket skuldkänslor, och jag mår så himla dåligt över att alltid göra saker utan att tänka efter först. Jag har alltid trott att det bara är för mig att skärpa mig, att det inte finns nåt annat sätt, men det går inte! Jag har insett för ganska länge sedan att jag ehöver hjälp utifrån, men hur sjutton gör man?

(jag hade ingen aning om i vilken grupp jag skulle sätta den i, en Medarbetare får gärna flytta den om det är fel.)

Annons:
JohannaEkroth
5/4/12, 11:19 PM
#1

Låter som du skulle kunna ha ADHD. Men det kan bara en neuropsykiater säga.

Du är välkommen in till oss på Bokstavsfolk iFokus där det finns många likasinnade.

En neuropsykiatrisk utredning görs för att kunna ställa diagnos.

Först tar du kontakt med läkare på vårdcentralen din, eller en psykolog på psykiatriska kliniken i din stad. Berätta samma sak som du har skrivit ovan här. Ta med det utskrivet/avskrivet på ett papper och visa eller läs upp.

Säg att du vill ha en ADHD utredning eller en neropsykiatrisk utredning för du orkar inte längre. Var ärlig.

Remiss skrivs och man ställs i kö i väntan på utredning. Beroende på vart man bor tar den tiden olika lång tid.

En utredning brukar vara 2,5 timme 3-5 ggr. Ett samtal mellan utredaren och en förälder sker också. För att kolla upp hur man var i barnaåren.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Salish
5/4/12, 11:28 PM
#2

Tack så mycket! Jaa jag har misstänkt adhd jättelänge, och även min syster men jag har bara förnekat det för att jag har tyckt att det varit lite skämmigt. Jag har kontakt med en psykolog, för KBT-behandling (jag har en fobi). Jag har frågat henne om hon vet var jag kan få utredning men hon har inte hittat nåt. Tror du att man kan be kuratorn på skolan hitta nåt ställe dit jag kan gå?

JohannaEkroth
5/4/12, 11:32 PM
#3

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

JohannaEkroth
5/4/12, 11:34 PM
Salish
5/4/12, 11:39 PM
#5

Ja okej. Men ska man först ringa vårdcentralen eller…?

JohannaEkroth
5/4/12, 11:44 PM
#6

Hör med din psykolog om denne har möjlighet att skriva remiss, annars vänder du dig till din vårdcentral.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Salish
5/4/12, 11:55 PM
#7

Psykologen pratade om det, men det hände inte så mycket. Jag ska prata med kuratorn på skolan på måndag och fråga. Tycker att det är jätteläskigt att ringa till sjukvården, så det knms bättre att ta kontakt med henne först. Tack för all hjälp!

JohannaEkroth
5/5/12, 7:57 AM
#8

Så lite så, lycka till nu och kom gärna in till Bokstavsfolk här på iFokus. Kyss

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Upp till toppen
Annons: