Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2204 ggr
Whiskery
6/10/12, 12:52 PM

Jobb utomlands?

Hej! Jag är lite nyfiken på psykologi utbildningen men jag har ett par frågor så jag tänkte ställa dom här, till er! Jag har hört att man kan utbilda sig i Sverige och få sin license här men eftersom Sverige är ett EU land så kan man arbeta i andra EU länder med den examen man fick i Sverige, stämmer detta? Min andra fråga är helt enkelt - Är det så kul som det verkar vara? Tack på förhand!

Min andra fråga är hur det är utomlands, jag har hört att man kan utbilda sig i Sverige och få sin license men eftersom Sverige är ett EU land så kan man arbeta i andra EU länder med den examen man fick i Sverige, stämmer detta?

Annons:
KvilleHäcken
12/3/12, 1:43 PM
#1

Du får ingen tyvärr ingen licens (=legitimation för psykolog?) om du läser psykologiprogrammet (finns endel olika). Dessa är beteendevetenskapliga utbildningar där du läser psykologi som huvudämne. Där ingår ingen kliniskpsykologi/behandling av patienter.

Du kan däremot söka in på psykologprogrammet och få legitimation. Ingen koll på hur den värderas utomlands, men antar att den är giltig inom EU.

Det är kul och spännande att studera psykologi. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: