Annons:
Etiketterpersonlighetsstörningarborderline
Läst 12644 ggr
melliew93
2012-06-11 06:52

Borderline

Som rubriken lyder handlar detta om min diagnos Borderline och skulle behöva prata med någon i samma situation… Tar medeciner såsom: Strattera, ritalin, sertralin, abilify… Men dom verkar bara göra mig trött och slö. Har en del frågor. Allt gå fel i mitt liv just nu och jag känner att jag inte orkar mer snart… -Kan man avskrivas / bli frisk från diagnosen bl? -Vilka behandlingar kan man genomgå för att må bättre? -Kan man självhjälpa sig själv på något sätt? -Vilka medeciner har visat god effekt på Borderline? Skulle bli tacksam om någon kunde prata med mig kanske privat med samma problem… Vill veta om det finns något hopp… Jag HATAR att ha Borderline!

Annons:
Cecilia77
2012-06-11 16:48
#1

Tyvärr kan jag inte så mycket om just Borderline men jag hittade en blogg för en tid sedan som jag tyckte var ganska bra.

http://fiona.bloggsida.se/

Du kanske redan har sett den?

I alla fall, så vet jag personer som har blivit friska från Borderline.

Jag skickar styrkekramar till dig.

<3

melliew93
2012-06-12 19:26
#2

Tackar så jättemycket! Ska kolla bloggen :) Kram

Cecilia77
2012-06-12 20:25
#3

Hej igen.

Jag har aldrig blivit diagnostiserad med Borderline men jag uppvisade ett "borderline beteende" när jag var yngre. Jag vet inte om du kommer känna igen dig i mitt inlägg "självskadebeteende innebär att du älskar dig själv" men du kan ju se. I så fall, hoppas jag att det är till någon hjälp.

Jag kan ju inte då säga att jag förstår helt vad du går igenom eftersom jag aldrig blivit diagnostiserad, men erfarenheter i mitt liv gör ändå att jag kan sätta mig in i din situation. Så jag kan med en gång säga: du är stark. Jag tycker också att du är beundransvärd som försöker ta reda på så mycket som möjligt om din diagnos och att du vill jobba med självhjälp. Grymmish!

Kärlek!

z12
2012-06-12 22:59
#4

Jag vet ganska lite om dig men du ser ung ut, och har säkert mycket liv framför dig. Min mamma hade Borderline, så jag vet lite. Hon hade inte det från början, men fick till slut. Pappa var elak, och kanske ville han skilja sig också. Han fick mamma tokig, samt skickade in henne på sinnessjukhus där hon fick elchocker samt stark medicin och Borderline. Jag skulle tycka så här; Känn efter vad som är normalt i livet. Hur man kan vara och fundera på det då och då så kanske du kan leva normalt, vara en normal människa etc. Man ska nog försöka ta sig ur saker man tycker är otrevliga. Långa skogspromenader? Kanske är nåt som är normalt.

melliew93
2012-06-13 06:45
#5

#3 Tack så mycket ska kolla upp det, och orden värmer verkligen! Ja jag försöker för jag vill ju må bra! :) Kram!

#4 Usch så hemskt :( är 19 år gammal :) Ja jag kan göra normala saker ibland, men ibland är det en kamp att bara stiga ur sängen och ta sig utanför lägenheten tyvärr… Kram!

tearsandrain
2012-06-13 10:36
#6

jag har bland annat diagnosen Borderline :(

vet inte om den stämmer men det står iallafall på papper.

Du får gärna skriva till mig om du vill!

Annons:
[StinaC]
2012-07-01 23:04
#7

Hej, om du fått diagnos och mediciner har du då inte fått någon behandling?

Vad säger läkarna? Äter du medicin nu?

Strattera och Ritalin ger man till personer med ADD/ADHD, har du det också?

Säg till dina läkare att du måste få gå behandling för din Borderline, DBT eller MBT.

DBT (dialektisk beteende terapi) har fått jättepositiv respons och kan hjälpa en person att bli av med sin personlighetsstörnings diagnos. Tar dock 1-3 år att behandla : )

Däremot om du har ADHD så blir du aldrig av med den, är en sjukdom.

Jag har bla. ADHD o Borderline..

melliew93
2012-07-02 10:33
#8

adhd är ju ingen sjukdom?

Ja jag tar strattera och ritalin för min adhd.

jag ska börja dbt till hösten.

Och ja jag äter medeciner nu

[Cleopatra]
2012-07-04 23:47
#9

Adhd är en funktionsstörning.

[StinaC]
2012-07-13 17:37
#10

Dom klassar ADHD och Bipolär som sjukdomar man har "hela livet" medan Bordeline kan man ev. behandla/bli av med :)

Jag har provat många olika mediciner mot min BL, men det enda som fungerat  (väldigt bra också) är Citalopram 60mg. Det är lite dumt för maxdos är rek till 40mg. Så vi får se. Väntar också på DBT så jag mår väl förhoppningsvis bättre efter det och kan sluta/sänka dosen då.

Det enda jag kan ge dig som råd ang medecin, är bara att prova. Men stanna inte för länge på samma om du inte känner dig bättre, jag har provat, ökat, väntat men ingen hänt. När jag tar citalopram blr jag bättre redan samma dag eller följande.. eller jag känner iaf att det fungerar till det bättre.

Äter Ritalin som fungerar jättebra. Concerta var rena ångest katastrofen för mig.

Du?

Allamej
2012-07-14 20:31
#11

Borderline kan du behandla och få kontroll över men det försvinner aldrig.

Eftersom väldigt många med din kombo speglar sig i den dom umgås med så se till att du umgås med positiva, kreativa människor med med god livssyn. Om du omger dig med folk som är deppade så blir du deppad, umgås du med självskadare så givetvis är det medlet du tar till.

Jag vet att det är svårt för en Borderline att bara vara och finna sig själv men det är en sak som DBT kommer att hjälpa dig med men samtidigt så är det bra om du tränar innan.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Surtsey
2012-07-24 19:59
#12

Vad jag fått höra ifrån mitt DBT-team är att Borderline går att bli frisk ifrån, så uppenbarligen sägs de olika saker om den saken.

Jag har nyligen gått klart ett varv av färdighetsträningen och kan verkligen rekomendera det till andra. Men bara för att DBT hjälper många så hjälper det inte alla. Dessutom krävs det rätt mycket av en själv oxå..

Gällande medicin hade jag tidigare lithium och venlafaxin men är idag helt medicinfri.  Fast lithium är väl förstås inget man brukar ge folk med bps men de var helt klart den jag hade mest nytta av.

42 and towels - all one need to know.
But if not... www.altheatrollet.blogg.se

[theoneandonly]
2012-07-25 14:50
#13

Borderline kan skrivas av från pappret har jag hört. Fast då är det inom viss tidsram som man inte får uppvisa några som helst symptom på bordeline. Det handlar om en hel del år.. men det går, så - kämpa!

Annons:
Lemonface1
2012-08-03 21:07
#14

Hej har också bps (borderline ) och add. Men Bps och ADD/ADHD är besläktade med varandra.

Du kommer aldrig bli frisk från det. Men du kan lära dig leva med det. Be om att få gå på DBT Jag gick några ggr men var tvungen att sluta då de tog upp min tid från skolan. Men de gånger jag gick kände jag att det gav mig något. Så jag kan verkligen rekommendera att pröva det. Medecinerna kommer inte göra dig frisk. Det kommer bara underlätta. Även om det inte känns som det ibland.

Däremot kan jag inte svara på om man kan hjälpa sig själv. Jag har iaf inte hitta något sätt.

Vet inte om det var till någon hjälp men det är iaf någon hjälp?

Lilith
2012-08-06 23:24
#15

#13
Man kan visst uppvisa symptom - dock inte så allvarligt att det fortfarande kan räknas in under diagnos.

Jag har haft Borderline, uppfyllde nästan alla kriterier.
För 1,5 år sedan skrev de av diagnosen dock uppfyller jag fortfarande två kriterier (för att diagnosen ska ställas så behöver man uppfylla åtminstone 5 av 9 kriterier).

Angående att det ska dröja flera år stämmer inte det heller. För att diagnosen ska kunna ställas så krävs det att man har uppfyllt kriterierna i åtminstone ett halvår.
Alltså innebär det att man efter ett halvår tekniskt sett kan bli av med diagnosen.
I mitt fall så tog det två år från att jag "fick" diagnosen tills den blev avskriven.

Det här innebär att jag mycket väl skulle kunna uppfylla tillräckligt många kriterier i framtiden för att ha Borderline igen.

För mig hjälpte DBT väldigt mycket och det är fortfarande de här färdigheterna jag försöker använda mig av när allt känns tufft.

FotoAlle
2012-08-28 16:42
#16

jag har IPS (BL), fick diagnosen i somras. Äter Venlafaxin 225 mg sen 2009 och den släpper jag inte.

Går hos en kroppsterapeut, då jag hanterar min ångest genom dissociation, och ska börja på medveten närvaro/färdightesträning i höst.

Står också på väntelista för MBT, dock är väntetiden upp till ett år - men både MBT-teamet och min psykolog tyckte att MBT är det som jag behöver, inte DBT.

JohannaN
2012-09-02 19:44
#17

att ha Borderline innebär att man får lära sig att leva med det då det inte går att bota tyvärr.

Borderline personlighetsstörning kallas också emotionell instabilitet och kan yttra sig på många olika sätt. Den som lider av detta känner sig ofta arg, deprimerad, olycklig och har ångest. Känslorna kan gå mot leda och tomhet eller skräckartat stegras mot katastrof och övergivenhet. Man kan ha svårt att hantera relationer till andra.

Både arv och miljö påverkar risken att utveckla de mönster som beskrivs i diagnosen emotionellt instabil personlighetsstörning eller Borderline personlighetsstörning. man talar om att antingen är det svart eller vitt i personens vardag. antingen gillar man någon eller så gör man det inte, är ledsen eller är glad mm. det svänger väldigt kraftigt emellan svart och vitt.

Borderline är ingen sjukdom eller egenskap som man antingen har eller inte har. Gränsen mellan sjukt och friskt flyter. Det har också visat sig att de beteendemönster som utmärker personlighetsstörningen inte alls är så stabila som man först trodde. Många av dem som beter sig så att de uppfyller kriterierna för diagnosen när de är i 20-årsåldern hittar sedan mer konstruktiva sätt att hantera känslor och relationer och uppfyller senare i livet inte längre kriterierna för diagnosen. självmordsförsök samt självmord är vanliga när man har Borderline.

Följande diagnoser överlappar diagnosen emotionellt instabil personlighetsstörning eller Borderline personlighetsstörning:

Biopolär Sjukdom framförallt typ 2, Posttraumatisk Stresssyndrom, ADHD, olika autismspektrum så som asbergers syndrom.

det finns en hel del saker man kan göra för att lära sig att leva med det så som nämnts ovan DBT (Dialektisk beteendeterapi), psykoterapi, kongnetiv beteendeterapi MBT (Mentaliseringsbaserad terapi) samt också läkemedel. allt detta är saker man bör ta med sin psykläkare för att finna det som passar just för dig samt att prata om det och inte dölja det. änven dina anhöriga kan behöva få information om dom inte vet att du lider av Borderline samt också att dom måste få hjälp att lära sig leva med en Borderline person.

har själv Borderline och det är inget roligt att lida av så förstår dig fullt ut.

// Johanna.

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Emi74
2018-02-09 11:10
#18

Ja fy fan.Hatar min Borderline och hur den ställer till det och raserar.Orkar inte ha det så här mer.Sökt hjälp länge.Utan att fått hjälp.När dessa tankar.Samt allt åker upp och ner är hemskt.Undrar också hur man kan bli frisk.

Zadeira
2018-02-10 09:24
#19

Verkar vara olika bud på om man kan bli frisk eller inte. Min läkare och mina dbt-terapeuter säger att Borderline går att bli av med som diagnos. Man måste uppfylla ett visst antal kriterier (5 av 9 tror jag det är) och om man går i behandling och får medicin kan det hända att man inte längre uppfyller tillräckligt många krav och därför räknas som friskförklarad, även om man har fortsatta drag av Borderline.

För min del fanns det ingen medicin som hjälpte just borderlinen. Man kan få medicner som hjälper mot vissa uttryck som borderlinen tar sig. Ex fick jag SSRI mot min depression som delvis grundade sig i min Borderline. Jag fick även ångestdämpande för att dämpa ångesten som kom pga borderlinen.

Behandlign rekomenderas verkligen i form av DBT, det är den som gjort mig så mycket bättre och att jag numera kunnat avsluta DBT-behandlingen för att jag har lärt mig hantera min Borderline helt annorlunda. Det innebär inte att jag inte har problem fortfarande, men att jag lärt mig förstå och leva med mina reaktioner, känslor och sätt att hantera motgångar.

OnlineCores
2018-02-10 15:16
#20

I regel för personlighetsstörningar så utvecklas de när man är ung vuxen. Förändringar i hjärnan kan också ske senare i livet. Det innebär också att om man har fått en diagnos som Borderline, så kan det ske förändringar som gör så att personligheten förändras och efter exempel tio år så kanske man inte uppnår kriterierna längre, eller efter tio år så kan man uppfylla kriterier för en annan personlighetsstörning istället.

Man kan också lära sig leva med sina men och därigenom försvinner många symptom.

Det är problem med ordet kan, eftersom det egentligen handlar om man är, eller om man inte är.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Annons:
vallhund
2018-02-12 12:32
#21

Borderline  är en personlighetsstörning, inget man kan tillfriskna från, däremot lära sig leva med.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

OnlineCores
2018-02-12 19:58
#22

Vad menar du med tillfriskna? Påstår du att man uppfyller kriterierna hela livet?

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Geru
2018-03-03 12:28
#23

#21 Tekniskt sett kan du tillfriskna från det. I och med att det är en personlighetsstörning och man kan förändra ens personlighet. Det finns få dokumenterade fall av det, men uppenbarligen så går det. Förändring är svårt för normala människor, för någon med Borderline är det nog en ny typ av extrem.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

vallhund
2018-03-03 13:02
#24

#23 Har du en trovärdig källa på det?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Geru
2018-03-03 14:27
#25

#24 Hur förklarar du annars de som har blivit av med sin diagnos? Är det inte lite grundläggande att ens personlighet kan förändras, och därmed kan personlighetsstörningar försvinna? Annars kan man ju anta att människor aldrig faktiskt förändras, rakt av, vilket känns väldigt konstigt. Eller hur ser du på det? Varför skulle du inte kunna bli av med den diagnosen? Det är ju ingen fysisk skada eller så.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

vallhund
2018-03-03 15:10
#26

#25 Vänligen svara på min fråga istället för att ställa nya.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Geru
2018-03-03 15:52
#27

#26 Om du inte är intresserad av att diskutera saker så säg så. Jag har en vän som blivit av med diagnosen, därav vet att jag det är möjligt, utöver den uppenbara logiken i situationen.

Frågorna är relevanta som svar på din fråga. Tänk efter.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Geru
2018-03-03 15:59
#28

#26 Men eftersom tant i fråga så gärna vill ha en länk, så fine.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3494330/

Det står kort och gott att 75% inte uppfyller alla kraven för Borderline efter 15 år, och att 92% gör det efter 27 år.

Du kan bli frisk från det. Det är mycket arbete, som med all personlig förändring.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Zadeira
2018-03-03 18:23
#29

#24 "Ny forskning visar att 75 procent av dem som diagnostiseras inte längre har diagnosen efter sex år, oavsett behandling." https://www.dn.se/arkiv/insidan/tre-av-fyra-med-borderline-blir-friska/

"Prognosen är god (?) för behandling av Borderline. 15 år (!!) efter diagnos och behandling uppfyller 75% inte längre kriterierna för diagnosen, och 27 år (kan inte ses som god prognos) efter är 92 % friska" https://sv.wikipedia.org/wiki/Borderline_personlighetsst%C3%B6rning#Behandling

"Ungefär 70 procent av patienterna blir helt friska" https://www.aftonbladet.se/wendela/article10295421.ab

Har man Borderline eller har haft det kommer man alltid ha en ökad känslighet. Men om man behandlats framgångsrikt kan man hantera sina svårigheter så att man inte längre uppfyller kriterierna för borderline-diagnosen.

OnlineCores
2018-03-03 22:37
#30

#24 har du källa på din kommentar (#21) också då? Du är duktig på att kräva källor från andra, men då får du själv ange källor också.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Lia
2018-03-09 14:09
#31

Eftersom det krävs minst 5 av 9 kriterier för att bli diagnostiserad med Borderline kan man med rätt behandling bli av med kriterier och på så vis komma under den gränsen. Man kanske har 4 kriterier efter behandling, och därmed uppnår man inte längre kraven för att ha en borderlinediagnos. Så visst kan man bli "friskförklarad". Men det krävs mycket jobb såklart. Behanling kan vara KBT, DBT, MBT, MCT och mediciner tex. Många gånger får man träna hemma mellan behandlingstillfällen. Själv äter jag Litium, det är det enda som någonsin fungerat på mig, men jag är bipolär också så det är svårt att säga vad det biter på. Men utan den medicinen hade jag aldrig orkat. Överlag har stämningsstabiliserande läkemedel mycket bättre effekt än tex SSRI.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Farwuq
2018-04-01 10:02
#34

Ok, det går tydligen att bli av med några av kriterierna, men alla är tydligen hart när omöjligt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
OnlineCores
2018-04-01 10:35
#35

"Retrospective studies have shown that symptoms resolve over time, with 75% of patients at 15-year follow-up and 92% of patients at 27-year follow-up no longer having the disorder."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3494330/

Varför skulle det vara nära intill omöjligt? Jag tycker statistiken är tydligare.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Upp till toppen
Annons: