Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 7819 ggr
Cecilia77
6/12/12, 3:55 PM

Självskadebeteende innebär att du älskar dig själv

Förr blev jag arg på mig själv för mina destruktiva handlingar. Jag drack för mycket, rökte och knarkade. Jag gick in i misshandelsrelationer. Nej, inte en gång. Självklart tre gånger. Jag har varit strippa och prostituerad och för mig var detta totalt självförgörande. Ett tag sprang jag på akademikliniken stup i kvarten för jag var så ful och de måste ju förstå att jag behöver fixas. En kommentar till det sistnämnda: jag är inte ful. Jag har varit matmissbrukare, både genom hetsätning och bantning. Jag har tränat mycket, fast såklart inte i lagom doser. Nej, jag kör några timmar. Vad tränar du inför? Inte vet jag – mental hälsa kanske? Jag ska inte ens börja prata om hur många timmar jag kan arbeta per dygn. Sova? Nej, det är inget för mig! Självdestruktivt, självdestruktivt, självdestruktivt!

För individen är det ofta svårt att förstå varför självskadebeteenden uppkommer. Det är förvirrande. Hur kan jag göra så här mot mig själv? Rösten med självanklagelser slår ner som en blixt. Jag hatar mig själv. Jag är arg på mig själv. Jag har ingen karaktär. Jag förstör för mig själv. Jag är dålig. Jag äter hela tiden. Klart jag blir tjock. Varför slutar jag inte dricka efter två glas? Det är något fel på mig. Varför älskar jag inte mig själv? Eller gör jag det?

Utifrån skulle jag setts som självdestruktiv. Det finns självklart abstinensbesvär med i bilden, men dessa är inte grunden till självskadebeteende. Jag anklagade mig själv för mina självdestruktiva handlingar. Så gör även samhället i stort, kanske med rätta. Skuldbeläggningen är ändå ett faktum. Det vi missar är att beteendet är ett försök att lindra ett “inre sår”. Såret kan bestå av vad som helst; sorg, skilsmässa, trauma, övergivenhet, misshandel, sexuellt utnyttjande, negativa känslor, arbetslöshet, stressiga situationer eller psykiatrisk diagnos. Eller varför inte en skön kombo? Det kan vara “sår light”, “sår medium” eller “sår heavy”.

Alla handlingar har en positiv intention, även självdestruktiva. Personer som har självskadebeteenden försöker genom olika metoder läka sitt “inre sår”, tillfälligt eller i förlängning. De eftersträvar en lättnad av ett negativt känslotillstånd. Betyder detta att personen är självförstörande i ordets rätta bemärkelse? Nej. Handlingen är självdestruktiv. Beteendet i sig är destruktivt men INTE individen. Distinktionen är väsentlig eftersom det betyder att personen faktiskt älskar sig själv även om det inte ser så ut.

Människor vill inte medvetet göra sig själva illa. De försöker läka men saknar just då positiva verktyg eller beteenden för att minska negativa känslotillstånd. Ofta är individen inte ens medveten om att handlingen är ett försök att läka “såret”.

Självmord; ett extremt agerande av självskadebeteende. Många ser detta som det slutgiltiga abdikerandet av jaget, ett självhat utan dess like. Det går att vända på det. Av kärlek till sig själv gör individen slut på lidandet och därför kan agerandet också ses som en kärlekshandling till sig själv. Att ta sitt liv är inte positivt och jag förespråkar varken självmord eller självskadebeteenden. Beteendet måste ändras men kärleken finns där och därmed ständiga försök till läkning, även om det resulterar i självskada.

När jag insåg att min kärlek till mig själv var intakt men mitt sätt att försöka läka blev negativt i längden, kunde jag äntligen bryta mitt mönster. Mina handlingar var inte där för att skada mig utan för att ge mig lindring. Insikten gjorde att jag äntligen kunde förlåta mig själv. Jag ersatte tidigare beteenden med nya positiva.

Om du är en person med självskadebeteenden - sluta skuldbelägga dig. Förstå att du försöker läka och att din kärlek till dig själv är stor. Din positiva intention bakom ditt agerande är att må bra. Undersök var ditt “sår” eller negativa känslotillstånd ursprungligen kommer ifrån. Hitta stöd till förändring och försök läka genom bra beteenden istället. Om du är en person som tittar på utifrån och känner att du inte vill eller kan göra något, skilj på person och handling när du ser någon agera självdestruktivt. Förstå att individen gör sitt bästa för att läka. Döm inte.

“Du kan inte älska andra utan att först älska dig själv” Då har jag en god nyhet: alla människor älskar redan sig själva. Vägen till läkning börjar för oss alla, även för samhället i stort, genom att du inser att kärleken redan finns inom dig, både för dig själv och för andra.

Annons:
Alone
6/12/12, 6:58 PM
#1

Måste bara säga att detta är bland de bästa jag någonsin läst! du är helt fantastisk, du fick mig att inse saker jag aldrig tidigare har tänkt på, som självskadare sen många år tillbaka så hoppas, och tror jag att detta kan hjälpa mig. vill bara säga en sak till dig kämpa på! du är stark!

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

Cecilia77
6/12/12, 7:47 PM
#2

Hej igen,

Tack snälla Alone. Det gör mig glad.

Vi är här för varandra.

Kärlek! :-)

melliew93
6/13/12, 7:07 AM
#3

Fick mig att inse massa saker! Grymmt bra läsning! Tack!

Och du är en sådan stark person, ser verkligen upp till dig av det jag fick läsa, och kände igen mig i massa! Tack för detta!

Kram

Cecilia77
6/13/12, 3:35 PM
#4

Det blir jag jätteglad av att höra. Du kommer bli fri från din Borderline. I framtiden kommer det vara en erfarenhet som du kommer ha nytta av, både för dig själv och andra.

Även om jag inte blev diagnosticerad har jag ju levt ett sådant liv. Idag arbetar jag på ett välbetalt arbete som kommunikatör och har universitetsutbildning, hur många vänner som helst och jag befinner mig just nu på mitt livs resa utomlands i ett helt år. Jag tog tjänstledigt för att göra det jag så gärna ville när jag var yngre men det gick ju inte riktigt då, såklart.

Avslutningsvis vill jag säga att exakt ALLT jag har varit med om och gått igenom ser jag nu som erfarenheter och känner att det var meningsfullt. Jag använder alla mina erfarenheter på olika sätt varje dag. Det finns en mening med allt som sker, även om det inte känns så just när man är i det.

Kärlek!

melliew93
6/13/12, 4:32 PM
#5

Det får mig att känna hopp om livet och mig själv!

Tack åter igen

Kramar!

PiganX
6/14/12, 12:17 AM
#6

Kan inte annat än hålla med #1 och #3!

Annons:
Upp till toppen
Annons: