Annons:
Etikettbipolär-sjukdom
Läst 6646 ggr
Pärlfisk
2012-06-21 23:43

Läggas in

Jag mår piss. Jag har haft någon slags blandepisod de senaste dagarna och på senaste månaderna har jag haft mer ångest och mer ofta än jag har haft förut.

Min läkare skrev ut seroquel igår, 50mg. Jag vet att det är en pyttedos, men jag kände verkligen ingenting. Ringde henne och fick höja till 100 nu i helgen och så fick jag 15mg oxascand. Jag ska dit på måndag.

När jag tog oxascanden tidigare idag hjälpte det ganska bra, men nu ikväll när jag tog den kände jag inte ett piss. Tog en till efter en och en halv timme, nu har det gått en timme efter det också och det känns knappt någon skillnad. Seroquelen kände jag inte något av idag heller.

Jag känner mig ganska hopplös och har lite halft panik inför helgen, eftersom jag inte vet hur jag kommer må då, förmodligen ingen skillnad eller värre.

När jag pratade med min läkare idag så frågade hon om jag ville läggas in, jag sa nej. Nu när jag har suttit här på kvällskvisten och fått massa ångest som inte ens 30mg oxascand hjälper på funderar jag över det där med att läggas in igen. Jag har aldrig varit inlagd på psyk tidigare och jag funderar på vad det egentligen skulle hjälpa.

Har ni valt att bli inlagda och i så fall varför? Det känns som att det egentligen inte är någon skillnad på att vara hemma och att vara där, förutom att man är instängd. På vilket sätt hjälper det?

Jag har bipolär typ 2 och aspergers syndrom.

Jag har planerat att gå på peace and love nu nästa vecka också, men det känns inte som någon bra idé när jag mår så här. Egentligen vet jag inte varför det inte skulle funka, men det låter bara inte som en bra idé.

Annons:
[rolnor]
2012-06-22 19:42
#1

Det dom kan hjälpa till med är mediciner, en lång skittråkig korridor med en massa sjuka människor, gå på peace and love istället!

[Vargöga]
2012-06-23 17:43
#2

Jag har just varit inne några dagar pga ångest och självskada. Det är inte bara med mediciner som du får hjälp med utan du får en eller tå kontaktpersonen under din vistelse där. Du får prata med dom varje dag.

Första gången jag låg inne (depression) så var jag också rädd hur det skulle vara. Här där jag bor så är det uppdelat i öppna och slutna avdelningen. Den öppna är mest för som som kommer in frivilligt eller inte utgör något hot mot personal och andra patienter. Hur det är hos dig vet jag inte.

Jag har varit inne fyra gånger sedan i höstas. Vissa längre och vissa kortare perioder. Min längsta var 8 veckor och det korstaste var två dagar nu under midsommar.

Lycka till med du än väljer.

Alone
2012-06-23 23:40
#3

lite OT men måste fråga, antar att de är vuxenpsyk ni pratar om, kostar de nåt att bli inlagd?  har bara varit inlagd och gått hos bup tidigare.

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

[Vargöga]
2012-06-24 06:03
#4

Har ingen aning om vad det kostar i Sverige.

Alone
2012-06-24 20:22
#5

#4 så när du va inlgad så betalade du inget? :)

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

vallhund
2012-06-25 03:26
#6

Man betalar 80, eller om det var 100 kr för heldygnsvård, gäller alla sjukhus.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Vargöga]
2012-06-25 06:19
#7

#5 Jo jag fick betala. Detta år är det 10€ per dygn. Förra året var det 14€. Vad det kostar i Sverige har jag ingen aning om.

HannaM
2012-06-26 10:22
#8

Här är alla psykiatriska avdelningar tvärlåsta, kommer du in så är du inne tills en läkare säger ok att gå ut eller åka hem. Prata med någon kan man glömma om det inte råkar finnas någon som ännu inte gått och blivit kall och förstörd i personalen. Mest av allt finns en jäkla massa mediciner och tristess. Men, ibland är det precis vad man behöver. Ett stort ingenting att vila i.

tearsandrain
2012-06-26 19:38
#9

har varit inlagd ett antal gånger, oftast i förebyggande syfte (självmord- självskade tankar), eller för medicinförändringar osv.

Det kan vara bra att vara inlagd om man inte litar på sig själv, eller mår riktigt jävla dåligt. men håller med, psyk är absolut inte roligt, någonstans. Tror inte man kan bli frisk på en avdelning, men det kan hjälpa i akuta fall.

Saga85
2012-07-02 18:30
#10

Jag låg inlagd i ett halvår. Först på eget (eller snarare mina föräldrars) initiativ när jag på fyllan berättade för en vän att jag tagit lite piller och var rädd för vad jag skulle göra om jag åkte hem. Efter ett par veckor hade jag permision, och väl tillbaka på sjukhuset tog jag en överdos och blev tvångsinlagd. Kommer inte ihåg särkilt mycket av tiden runt det eller efteråt pga hjärnskadan, men jag har bra erfarenhet. Trevliga patienter, och de flesta i personalen var trevliga. Blev mest ciggaretter och kaffe, tv-tittande, pusslande och rehabilitering.

Psyk var bra för mig, både för att få rätt medicinering, lära mig att prata med människor (även om det mest var med andra patienter) och för att få i mig mat. Sen har jag hört om andra som har haft det sugigt på psyk och andra som kommer tillbaka för att det är tryggt. Man slipper tänka på framtiden, slipper tänka på något annat än att bara bli bra.

Hos mig fanns det ett högkostnadsskydd på 1200 kr/månad. Vet inte rikitigt vad dygns eller dagskostnaden låg på.

z12
2012-07-02 22:46
#11

En del personer som inte gillar eller litar på psyket kan försöka sig på långa promenader i samband med saker som tar upp dom i dan, något att äta som man gillar, picknick, ta med ett sällskap på promenaden, bada, uteliv kan stärka, likaså rätt mat. Bli glad över något eller dagen. Försöka få tag i glädje då och då som är normalt.

Många tycker uteliv är mindre deprimerande än att vara på psyket då det är inomhus. Om man nu verkligen behöver vara inne och ha personal, om man har svårt att bestämma sig i dagen så är väl det bra. Ta det lugnt och tänk efter, pröva dig lite vad som gäller. Det ska lyckas tycker man.

[sheep-]
2012-07-03 11:27
#12

Jag dissar psyk totalt efter en tid där. Hamnade där felaktigt och fick mediciner jag helst slapp och fick efter en tid övertyga att jag mår bra mycket bättre på utsidan.Glad

[theoneandonly]
2012-07-06 09:12
#13

80 kr per dygn kostar det att vara inlagd. Är du inlagd i 30 dagar får du 50 %. Då betalar du alltså bara för 15 av de 30 dagarna.
Sedan kostar läkarsamtal 300 kr, vid inläggning eller bara rådgivning.

Jag har precis blivit utskriven efter 5 veckor på psyk, la in mig frivilligt. Livet där är en ren berg- och dalbana, men behöver man nya mediciner och justera mediciner så är det rätt ställe.

Men man får inte vara inlagd för länge, då är risken att du fastnar i den lilla bubblan du bygger upp där inne. Jag var helnöjd med hemkomsten, det bara bubblade inombords. Jag hade lust att leva, helt plötsligt.

Inne på psyk blir man lätt drabbad av vad andra gör, om någon får värsta psyk-brytet så är det risk att man själv blir nedstämd. Eller om överfallslarmet drar igång.

Men dom räddade mig där också, för jag var så nere i skiten. Nu är jag påväg uppåt - om jag själv får välja. (:

Annons:
Upp till toppen
Annons: