Annons:
Etikettsömnproblem
Läst 3063 ggr
[Cathrin H]
2012-07-03 15:43

Problem med sömnen

Hej!

Jag har som så många andra, stora problem med sömnen. Jag har haft som de säger, de som kan, allvarliga sömnstörningar sedan övre tonåren. Är nu 40.

Jag vet att jag är långt ifrån ensam med detta, men ändå… Det gör mej galen!!! Det förstör hela mitt liv. Jag tar alldeles för mycket theralen, för att få sova något överhuvudtaget, men då får man den där otrevliga hang-overn, som sabbar allt.

Jag är så dåsig hela dagen och orkar inte så mycket. Är i och för sej förtidspensionerad, men ändå. Jag skulle vilja orka mer! Och inte vara så trött… Drömmer en massa otäcka mardrömmar och vaknar och vaknar hela natten.

Det är bara att acceptera, säger de på sjukhuset. Inget att göra någonting åt. Men det är inte så lätt! Har försökt länge nu, att trappa ner på Theralen, men det går aldrig bra, så då ger jag nästan upp.

Jag ska åka på en Skrivarkurs i början av augusti, men är så orolig just för min sömn. Hur ska jag orka, då jag går i dvala hela dagen? Det är första gången jag gör något så stort på många år. Hoppas att jag orkar gå upp på morgonen och fungera någorlunda.

Att ha sömnproblem kan vara så förödande. Känner du igen dej?

Ta hand om dej!

Varm kram!  / Cathrin H

Annons:
vallhund
2012-07-03 20:06
#1

Har du testat Propavan/Atarax/Lergigan?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Cleopatra]
2012-07-04 23:45
#2

Har du provat att inte sova?

Det kan vara så att hela grejen med hur man "bör" sova är det som stört det för dig, dina individuella sömnbehov kan vara annorlunda än genomsnittets.

LitenPyssling
2012-07-05 11:38
#3

Jag har så länge jag kan minnas haft jätte svårt med sömn, är snart 19 och sover riktigt dåligt. 
Har sedan barnsben varit väldigt lätt i sömnen, det vill säga att jag vaknr för absolut ingenting och sedan kunde jag vissa gånger somna om medan vissa inte. Idag är det knappt jag kan somna och för lite mer än ett år sedan hade jag en period på 8 månader där jag inte sov någonting nästan, kunde "utan problem" vara vaken 68h av 72.
Har dock aldrig varit så bra i skolan som jag var då, men oj så trött jag var… Är alltid otroligt trött eftersom att jag så sällan sover och när jag väl sover så varar det inte alls länge och det är inte ovanligt att jag sover 1-2h/natt men som max är det ungefär 3-4 timmar om jag har tur.

Jag har använt både Circadin och Lergigan men inget av de har fungerat och av Lergigan blev jag sjukt trött av under hela nästkommande dygn från att det jag tagit tabletten. Men inte kunde jag sova inte.
Det fungerade bäst när jag tog en Lergigan och sedan tog en promenad på 12km, då kunde jag somna nästan på en gång som jag lade mig efteråt och sov också hela natten.
Nu fungerar det dock inte längre och jag har heller inga tabletter kvar och får inte något nytt urskrivet då jag avslutat min kontakt med BUP.

Har testat diverse:
Sömnmedel, fysisk utmattning, avslappningsövningar, musik, promenader osv.
Med fysisk utmattning menar jag att jag tagit ut mig rejält fysiskt så jag är så utmattad att jag somnar stående nästan, detta efter ett tips från en lärare samt läkare men som sagt - ingenting funkade/funkar.

Då jag hade som bäst sömn så lade jag mig 21-22 och vaknade klarvaken vid 06-07:00 och var jätte pigg hela dagen.
Dock sprang jag 5h varje dag då också och var otroligt aktiv fysiskt, något som förstördes när jag stukade fotleden riktigt ordentligt så den höll på att slitas av så nu är min kondition borta - detta är 4år sedan och foten är än idag svullen över knölen men det går åt rätt håll. Men tycker inte att man ska behöva springa minst 5h/dag för att kunna sova…

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

vallhund
2012-07-05 17:29
#4

TS verkar inte finnas kvar på iFokus.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

sare
2012-07-05 19:00
#5

jag har precis samma problem

[rolnor]
2012-07-05 19:01
#6

Jag tar 10mg Stesolid för att somna, lägger mej runt 10.30, lyssnar på radio eller Spotify, har jag inte somnat vid 1.30 tar jag tabletten och somnar inom en timme, funkar bra. Jag blir lite avtrubbad dagen efter men det är ingen katastrof. Theralen har jag testat men det har ingen effekt på mej. Immovan funkar sådär, känns som om jag somnar inom en timme efter så får jag sova, men går det över den tiden så kan hela natten vara körd. Jag tror att det är viktigt att prova olika preparat för att hitta rätt.

Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: