Annons:
Etikettbipolär-sjukdom
Läst 4962 ggr
Nova89
2012-07-09 20:59

Vad innebär ett bedömningssamtal?

Hej!

Imorgon ska jag på ett bedömningssamtal till en kurator på en affektiv mottagning. Jag har aldrig tidigare varit i kontakt med psykiatrin så detta är helt nytt för mig, så jag undrar kort och gått vad ett bedömningssamtal innebär? I brevet jag har fått hem står det att besöket tar upp till 2 timmar, och sedan fick jag med ett häfte hem där jag bl.a fick fylla i mina alkohol/drogvanor, hur jag har mått det senaste året respektive de senaste veckorna och liknande frågor.

Vad innebär ett bedömningssamtal? Är det för att ta reda på om jag eventuellt ska få komma på en utredning som kanske kommer att leda till en diagnos (jag har idag ingen diagnos alls), eller vad handlar det om?

Tack på förhand! :)

Annons:
[MaJoVi]
2012-09-01 19:43
#1

Jag har gått i terapi hos psykolog i ett halvår och på mitt bedömningssamtal fick jag berätta om bakgrunden till varför jag sökt hjälp, hur jag mådde, hur min livssituation såg ut, vad jag ville få ut av min terapi, d.v.s. vad målet var samt. fylla i formulär om hur jag såg på mig själv, d.v.s. min självkänsla. Man får även några prövotillfällen på sig för att se om man passar med psykologen, d.v.s. om personkemin går ihop och man vågar öppna sig.

Vet inte exakt hur en kurator jobbar, men skulle tro att det handlar om något liknande.

Stort lycka till med samtalet!

Upp till toppen
Annons: