Annons:
Etiketterpersonlighetsstörningarborderline
Läst 2758 ggr
[theoneandonly]
2012-08-19 12:54

diagnos satt äntligen!

Äntligen fått en diagnos på mitt mående.

Var hos läkaren och han frågade om dom på psyk hade gett mig svar på frågorna jag hade svarat på när jag låg inlagd. Men det hade jag ju inte fått något svar om.. Han blev förvådnad och lite arg tror jag.

men han berättade att jag hade Emotionell Personlighets störning/Borderline. Plus att jag ansågs vara djupt depressiv.

Det förklarar en hel del av hur jag beter mig. Kanske blir lite ny medicin och sedan sitta i väntelista på att få behandlig. DBT.

Nu är frågan till er där ute, hur har DBT fungerat för er?
Vad har ni för mediciner vid Borderline diagnos?

Annons:
sarakaka
2012-08-19 23:25
#1

Självklart är det ju inget roligt att ha Borderline men grattis ändå till att du fått en korrekt diagnos! Det är jättebra för då kan du få riktigt bra hjälp. Många blir mycket bättre med hjälp av DBT! Lycka till! :D

[theoneandonly]
2012-08-20 12:12
#2

Ja det är ju inget kul och ha en sådan diagnos. Men det är ju ingen sjukdom, utan bara ett tillstånd. Vilket man kan ändra genom DBT och mediciner. Jag hoppas verkligen att jag får en dbt tid snabbt, tyvärr är väl köerna till sådanna saker rätt låååånga. ):

tearsandrain
2012-08-20 14:36
#3

jag har Borderline, och bor på ett behandlingshem med dbt-behandling.

Har gått i den behandlingen i lite över ett år och det har hjälpt mig enormt mycket! Tänker på ett annat, mindre destruktivt sätt, kan hantera känslor annorlunda och mår i allmänhet bättre, även om jag inte är klar.

Men det är ändå en stor skillnad jämfört med att jag innan jag kom hit åkte in och ut på psyk, hade samtalskontakter och regelbundna, täta läkarsamtal på öppenvården.

Hoppas du får börja med dbt snart och att det hjälper dig!

[theoneandonly]
2012-08-21 07:22
#4

Tack för ditt svar Tearsandrain; Okej, men det är skönt och höra att det har funkat för dig. Jag hoppas på bästa resultat som går. Jag orkar inte ha ett sånthär liv längre.. uppochner, kaotiskt förhållande, dålig familjekontakt m.m. Allt känns som om det är mitt fel.

Jag orkar inte känna den ständiga tomheten inombords.

lurituri
2013-11-06 16:18
#5

Hej Theoneandonly! Nu har det gått över ett år sen du skrev ditt inlägg. Hur har det gått för dig? Är lite nyfiken på behandling och mediciner eftersom jag har samma diagnos som du har. Jag är inte nöjd för egen del. Det där med mediciner t ex är inte lätt. Den medicin man vill ha och tycker funkar får man inte men de skriver gärna ut något preparat som de tycker att man ska. Sen hjälper det inte om man tycker att det är en jäkla skitmedicin med jobbiga biverkningar. Det är iallafall min erfarenhet. Må gärna bra men inte FÖR bra!! Märkligt, tycker jag. Hoppas att du har haft bättre tur med vården. Det är nog krångligt att dras med Borderline-problemet - vården ska vara till för oss. Inte tvärtom! Lurituri

Geru
2013-11-06 18:00
#6

#5 Att användaren har [] runt sitt namn betyder att den inte finns längre. Jag ville bara säga att hon genom en tråd (länk här) sa att hon gav upp och skulle… ja, avsluta sin existens.

Personligen hoppas jag att hon inte gjorde det, men hon finns inte kvar på iFokus längre i vilket fall…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
lurituri
2013-11-06 20:46
#7

Men..men oj! Hade ingen aning om det - undrade bara hur det hade gått. Jag hoppas innerligt att personen i fråga fortfarande finns bland oss - även om hen försvann från vårt forum. Tack iallafall för upplysningen! Lurituri

Upp till toppen
Annons: