Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

01. Akuta situationer 02. Allmän psykiatri 03. Allmän psykologi 04. Personliga berättelser 05. Anhöriga 06. Behandling/Medicin 07. Beroende 08. Bipolär sjukdom/Manodepression 09. Depression/Ångest 10. Kronisk smärta påverkar själen 11. Neuropsykiatriskt 12. Personlighetsstörningar 13. Psykoser 14. Schizofreni 15. Stress/Tvångstankar 16. Sömnproblem 17. Tvångsvård/Rättsligt 18. Ätstörningar 20. Dagens fråga 21. Självtester 22. Stödorganisationer 23. Tänkvärt 24. Undersökningar 30. Bok/Filmtips 31. I Media 32. Positiva/Negativa 33. Skratta är nyttigt 34. Utanför ämnet 35. Om sajten/Om iFokus
03. Allmän psykologi

Freud och sexualiteten.

2012-08-28 13:43 #0 av: [Miiicka89]

Hej!

Jag fick denna fråga av min psykologilärare och har suttit och funderat över den ett bra tag nu, och skulle vilja höra lite om vad ni här på nätet tycker och tänker.

Är Freuds åsikt att sexualiteten är vår starkaste drivkraft riktig? Vad talar för och mot denna tanke enligt dig?

Anmäl
    2012-08-30 16:17 #1 av: romperstomper

Jag tror att viljan att överleva är starkare.

Anmäl
    2012-08-30 20:22 #2 av: emmaaaaa

beror på personen tror jag..
    också ifall personen drar sig mer mot 'DET' eller sitt över jag.
    intressant! :)

Anmäl
    2012-08-31 04:40 #3 av: vallhund

# 1

Utan sexualitet ingen överlevnad, för arten alltså.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Anmäl
    2012-08-31 11:22 #4 av: romperstomper

Detsamma gäller om vi tar livet av oss...

Anmäl
    2012-09-07 08:36 #5 av: gumsigos

det borde nog vara ganska individuellt. i vilken situation man hamnar i och vad som är relevant för en specifik individ.. typ överlevnad för någon som känner sig nära döden (bortsett från depression), sexualtiet för känslomänniskor med stort DET, att beskydda sin familj, att förstå saker... Men jag tror det för tjejer har mycket och göra med ens sykel!

Anmäl
    2012-09-07 21:42 #6 av: 997

Sexualdriften är relativt lätt att släcka. Kolla på alla munkar, nunnor och katolska präster som lever i celibat (i praktiken inte alla, som vi vet). Vi människor kan välja att avstå från sex, vilket djur inte kan. Detta har varit och är en evolutionär fördel för oss människor.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.