Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 5146 ggr
PiganX
2012-09-03 06:31

Ångest och sömnproblem

Jag kan inte sova på nätterna hur trött jag än är för att jag har sån ångest. Istället somnar jag någon timme då och då under dagarna. När tröttheten tar över så somnar jag, oavsett om jag sitter eller ligger ner. Och även om jag lyckas sova ordentligt en hel natt och vaknar i tid, så är jag vaken hela natten efter det, pga min ångest.

Vad har jag ångest över? Det vet jag inte. Oftast beror det inte på nåt alls, utan den bara finns där. Och oftast kan jag hantera den såpass att jag inte får panik, men ibland får jag panikattacker och ligger bara och skakar och kan inte tänka på annat än hur det skulle vara att slippa må dåligt. Har mått så här i ca 3-4 år nu utan nån speciell orsak.

Skadade mig förut, det blev mitt sätt att hantera det, även om det inte löste någonting. Men jag lyckades sluta för ca 3-4 månader sen, fick "återfall" för ett tag sen men inget jag inte kunde hantera, jag blev inte beroende av det igen iallafall.

Men jag står inte ut med det här längre, att må så här. Det påverkar min vardag något enormt, det tar död på både mig och människor i min omgivning.

Jag går hos en terapeut som behandlar problem i relationer (ex vänner, familj, kärlek), social fobi, skolgången etc, så när jag är där får jag prata ut om det mesta. Jag har några fina vänner också som ställer upp om jag behöver prata. Så det är inte det som är problemet, att jag inte får ut mina tankar. För det får jag. Den här ångesten stannar ändå.

Jag har varit till BUP mer än en gång och berättat om min ångest, men de tar mig inte riktigt på allvar. Så jag känner mig mest löjlig när jag sitter där och berättar om hur dåligt jag mår. Det enda hon gjorde var att kommentera att jag hade ärr på armarna, och att hon inte kan göra något åt att jag mår dåligt.
Då undrar man ju vad i helsike hon jobbar där för, om det inte är för att hjälpa ungdomar..?!

Vart ska man vända sig? Jag hade velat testa ångestdämpande, och något som får mig att sova bättre, någon annan här som har erfarenhet av det? Är det svårt att få utskrivet?
Någon som känner igen sig i min situation, för övrigt?

Annons:
willowpysen
2012-09-03 09:55
#1

Tycker det är konstigt att BUP inte tar dej på allvar. Så kan du ju inte ha det. Tycker inte det borde vara så svårt att få medicin utskrivet som du kan få prova. Du kanske har en underliggande depression och behöver behandla den med antidepressivt? Det är inte konstigare än att en diabetiker behöver insulin. Sen finns det ångestdämpande att ta vid behov. Har du någon anhörig som kan hjälpa dig med kontakten på bup?

Hoppas det löser sig för dig!

STYRKEKRAM!!!

"En stund i taget - här & nu"

PiganX
2012-09-03 16:08
#2

#1 Tack för ditt svar! Jag ska ta kontakt med BUP igen, snart. Och be om att få byta personer, eftersom jag inte har några bra erfarenheter av de förra, en man och en kvinna. Helst kvinnan.

Tack, kram till dig med!

romperstomper
2012-09-05 15:18
#3

Jag tar 10mg stesolid på natten när ångesten inte vill ge sej, det funkar jättebra. Läkare är dock restriktiva med stesolid eftersom det finns risk för beroende. Blir ärligt förbannad när BUP inte vill hjälpa dej, skit!!!

PiganX
2012-09-05 15:56
#4

Ska dit igen snart, så vi får se hur det går då. Ska som sagt be om att få byta personer där, men om det inte hjälper så får jag gå vidare med det till någon annan.

willowpysen
2012-09-06 10:08
#5

Annars finns ju Theralen-droppar som är ångestdämpande men mildare än ex. stesolid och sobril, Theralen är dessutom inte vanebildande. Kan vara bra att börja med ett "snällare preparat" i första hand.

"En stund i taget - här & nu"

PiganX
2012-09-06 12:49
#6

#5 Är det receptfritt eller recepbelagt?

Lär ju ändå vara till en psykolog, så jag får se vad den rekommenderar. Men jag håller med om att det kan vara bra att börja med något mildare, om det blir att jag får något sånt hjälpmedel mot hur jag mår dvs.

Annons:
romperstomper
2012-09-06 15:05
#7

Har testat theralen, har ingen effekt alls, men det ju individuellt. Det är receptbelagt. Faktum är att valeriana funkar ibland, det är ju receptfritt.

vallhund
2012-09-08 04:51
#8

Vad som hjälper är väldigt individuellt, förutom Theralen, så finns Atarax, Lergigan o Propavan, de är inte heller vanebildande.

Propavan är bara för sömn, hjälper om man vaknar ofta, de övriga är mot oro/ångest o hjälper en del att somna.

Samtliga receptbelagda.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

dolfen
2012-09-08 20:13
#9

Kan träning hjälpa?
När man tränar utsöndras belöningsämnen i hjärnan. Man kan ju välja den träning som passar bäst för sig själv.

Joggning är ju en rätt billig träningsform. Bra skor kan kosta, men är värt det.

Jag tänkte att det vore värt att testa träning före man testar diverse tabletter.

PiganX
2012-09-08 21:58
#10

#7 & 8: Tack för tipsen, romperstomper och vallhund. Ska prata om det med den jag träffar, när jag vågar mig på att boka en ny tid hos BUP.

#9 Jag tränar, har även ridit flera år. Och så måste jag ju gå promenader varje dag med min hund, så jag kommer ju ut också.

tearsandrain
2012-09-12 07:52
#11

När jag gick hos bup och skulle ha ångestdämpande ville inte läkaren skriva ut något som var vanebildande, så hon skrev ut atarax vilket inte funkade alls. Det var först på vuxenpsykiatrin som de skrev ut starkare ångestdämpande, men lergigan, theralen och nozinan är okej om inte ångesten är skyhög.

Sömnmediciner finns det många av. Jag tipsar gärna om Circadin, som är en sömnmedicin (inte insomning), och som bara är melatonin. I många länder säljs den som hälsokost, men i sverige är den naturligtvis receptbelagd. Den har hjälpt mig iallafall! 
Som insomning finns ju stilnoct (zolpidem) och imovane (zopiclon) som jag känner till, men de kan också vara vanebildande.

Låter riktigt illa att dom inte vill ta dig på allvar, fortsätt kämpa för att få rätt hjälp, det har du rätt till!

PiganX
2012-09-12 08:57
#12

Nu har jag äntligen tagit tag i saken och bett min farsa boka en tid åt mig. Jag hoppas att jag får något utskrivet, för terapi/prata om det jobbiga etc har inte hjälpt mig, eftersom jag ofta inte ens vet varför jag mår dåligt.

Tack för dina tips iallafall, ska lägga det på minnet..

Måste bara fråga.. När man vill ha något utskrivet, vad bör man berätta om sig själv?

romperstomper
2012-09-12 13:00
#13

Du ska förklara att du har problem att klara vardagen p.g.a. dina sömnproblem, sen ska du helst inte berätta att du har något beroende redan, alkohol eller andra droger etc.

Annons:
Maria
2012-09-12 14:22
#14

#13 Det är ju väldigt viktigt att tala om att man har problem med att dricka för mycket alkohol t.ex eller andra droger.

Det kan ju bli rent förödande om man blandar mediciner med andra droger.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

PiganX
2012-09-12 15:27
#15

Jag är inte beroende av alkohol eller andra droger. Dricker alkohol några få gånger om året, 2-3 gånger ungefär. Så det är inget problem, men självklart kommer jag att nämna det.

[theoneandonly]
2012-12-02 15:45
#16

Grejen är väl att Theralen är bra på sitt sätt, dock funkar det bäst om man tar Theralen tillsammans med Propavan (sömntablett) och då kommer lugnet fint. Dessutom inget starkare preparat.

Men jag hoppas verkligen att någon tar din ångest på allvar, för det värsta som finns är all denna ångest som kommer och rycker livet ifrån en.
Kram!
m.v.h
sandra.

PiganX
2012-12-02 20:17
#17

#16 Jo, jag blir ju trött i kroppen av Theralen, men inte i huvudet. Fick testa Circadin efter det, men den vaknade jag hela tiden av. Så nu äter jag Melatonin (samma som circadin bara det att allt kommer direkt istället för att hålla igång hela natten). Äter även antidepp nu men den tycker jag inte hjälper så ska tillbaks till bup nästa vecka.

Men tack för ditt svar! Ta hand om dig, kram!

[theoneandonly]
2012-12-03 09:48
#18

Antar att Melatonin är en insomningstablett. Vilket är bra isåfall, vilket ger en lättare till att somna. Funkar bra för de som har insomningssvårigheter.

Hoppas det löser sig på Bup & att du kan få den hjälp du behöver.
Kram!

Upp till toppen
Annons: