Annons:
Etikettpsykoser
Läst 5938 ggr
Lily of the Valley
2012-10-11 00:30

Misstänkt psykos

.

Annons:
Lily of the Valley
2012-10-11 00:31
#1

Verkar som om texten föll bort.

Hej!

Jag har en väninna som under lång tid har kämpat mot ångest och deprissoner, under de senaste månaderna har hon börjat höra röster och allt eftersom tiden gått blivit allt mer misstänksam emot sin omgivning. De senaste veckorna har hon isolerat sig helt går inte ut, svarar inte i telefon, duschar inte, släpper inte in mig i lägenheten och det verkar som om rösterna får allt större inflytande. Eftersom hon inte längre litar på någon och att alla är ute efter att skada/förgifta henne så släpper hon inte in någon som "en säkerhetsåtgärd".
Känner inte längre igen min vän och misstänker att hon fått en psykos, när jag nämner att hon borde träffa en läkare som kan bedömma vad det är som är fel, blir hon arg och nästan förolämpad, eftersom hon inte tycker att hon är sjuk.

Min fråga är nu finns det något sätt att hjälpa henne trots att hon inte vill ha hjälp? Hur isåfall?

Tror att hon behöver hjälp innan rösterna säger åt henne att göra något hon komer att ångra.

OogleMoogle
2012-10-11 13:12
#2

Låter riktigt jobbigt. Hon kommer troligtvis inte söka hjälp själv men det låter som att det skulle behövas. Har du kontakt med några andra anhöriga som kan hjälpa henne? Annars så kan du säkert själv ta kontakt med vården för att be om råd. Hon kanske skulle behöva akut hjälp på ett sjukhus, även om hon troligtvis inte kommer vilja det själv. Det är en ganska komplex situation, men om hon är psykotisk så kanske det är det bästa alternativet att gå emot hennes vilja tilfälligt för att få henne att må bättre på längre sikt?

Leta upp nummer till psykvården på din ord och berätta det du skrivit här och fråga vad du kan göra för din vän.

Lycka till! <3

Maria
2012-10-14 16:46
#3

Hon måste väl ändå få mat eller?

Jag håller med om att du borde kontakta psykiatrin och höra hur du ska gå tillväga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lily of the Valley
2012-10-23 02:56
#4

Lite uppdatering och en följdfråga.

Ringde till psykosteamet som skickade ut en läkare som skrev ett vårdintyg, hon blev inkörd till psykakuten med polis eftersom hon vägrade att lämna lägenheten frivilligt. Blev efter ett besök på akuten inlagd, med diagnosen depression med en svår episod av psykotiska symptom. Efter att ha vägrat ta den ordinerade medicinen, inte kunnat sova mer än 3 timmar/dygn samt vägrat äta och dricka (eftersom hon var övertygad om att de hade förgiftat den) i ungefär en vecka skrevs hon ut med kommentaren att hon inte ville ha hjälpen och att de inte kunde göra något.
När jag träffade henne idag tyckte jag att hon var sämre än sist, börjar att förstå varför hon inte har något förtroende får vården.

En fråga som nu uppstått är Vad gör man nu?

Medicinerna hon fick ordinerade var zyprexa, effexor och imovane för natten, men vägrade ta dem för att hon var rädd att de skulle mörda henne.

Maria
2012-10-23 06:17
#5

Jättemärkligt att de skrivit ut henne.

Jag hade ringt igen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vallhund
2012-10-25 05:00
#6

Vitsen med vårdintyg är bl a att kunna tvångsmedicinera en psykotisk person som vägrar ta tabletter.

Ring igen!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[theoneandonly]
2012-12-02 15:55
#7

Det är helt sjukt hur de betett sig. De borde veta bättre, och anledningen till tvångsintyg är ju för att NÄR någon är i en svår psykos eller depression inte kan tala för sig själv (vet inte sitt eget bästa) är ju för att de ska kunna få den vård de är i stort behov av.

Ring igen, tjata och be dem göra något åt hela situationen.
Förhoppningsvis så kan de hjälpa henne ur psykosen snabbare än att hon själv rider igenom den.

Kram

lilliums
2015-06-23 19:34
#8

jag har själv varit där. hörde röster och trodde folk "spelade spel" (mindfucka mig) med mig. jag drog mig undan många av mina vänner  i ca 6 månader för att varje gång jag var med folk trodde jag att jag hörde människors tankar och hur dem prata om mig och smed planer om hur dem skulle göra för att få mig må så psykiskt dåligt att jag skulle ta livet av mig.

 försöka få en psykotisk person tro att den har psykos är ganska svårt då dem som sa det till mig slutade jag lita på för jag trodde dem bara ville mindfucka mig ännu mer och de gjorde att jag inte kände att jag kunde prata med dem om det som hände mig  för dem fattade inte.

Jag kom ur "psykosen" (som jag än idag inte vet till 100% om det var en psykos eller inte då man aldrig riktigt kommer inse det heller) efter ungefär 6 månader genom att börja läsa mycket böcker då man släpper mycket av sin egen verklighet och försökte lite smått med att vistas bland människor då det tog otroligt mycket energi att bara vara samtidigt som man sitter och analyser allt och alla, försöka gå ut och vara bland människor men mer på ett bejakande sätt. t.ex. sätta sig på en filt lite avskilt och läsa en bok eller ha picknick med en vän. det viktigaste av allt var iallafall att ha någon med mig i "psykosen". någon som man kan bolla tankar med och ha förtroende för. för ju större förtroende hon får för dig ju större inverkan kan du göra på henne. (påstår inte att något av det jag skrivit är sant utan skriver av mina egna erfarenheter, tankar och känslor)

Ebolaa
2015-06-24 14:40
#9

Usch vad jobbigt det måste vara för dig att se detta pågå för din vän. Jag, liksom de flesta andra kommentatorer, ser det som att tvångsvård borde vara tillämpbart i din väns fall. 

Får sjukvården kännedom om att någon kan vara i behov av tvångsvård är de skyldiga enligt lag att utreda behovet av vården för personen i fråga. Ring patientombudsmannen i kommunen, de gör tillsyn över myndighetsbeslut inom vården. Patientombudsmannen är till för att se över beslut inom myndighetsutde kanske kan vara till någon hjälp också om vården inte gör något. Patientombudsmannen kanske till och med gör en anmälan till IVO om vården inte har gjort vad de "ska" göra.. 

Det är tråkigt att du som närstående ska vara den drivande kraften, och så ska det inte vara, utan tanken är ju att samhället ska ta vid när såna här situationer uppstår. Saker och ting kan dock gå trögt när det handlar om en person som inte har sjukdomsinsikt eller kan se sitt eget bästa, så du gör en väldigt god gärning genom att lägga dig i det här. 

Hoppas saker och ting ordnar sig snart och att din vän får den hjälp hon behöver, snarast! Kram

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[tk1971]
2015-06-24 14:48
#10

Tänkte skriva ett svar och fråga hur det gått, men sen såg jag att det var ju en jättegammal tråd.

Blev hon bättre?

Upp till toppen
Annons: