Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 4835 ggr
Arinya
2012-10-17 09:58

Freud

Vet inte om detta inlägget passar in här men men..

Vad tycker ni om Freud egentligen?

Vi har börjat prata om honom i psykologin i skolan och jag tycker han är helskum! Allt har på något sätt (vad jag vet) något att göra med sex!

Vad tycker ni egentligen?
Han har ju många svaga punkter i sina teorier tycker jag!

Annons:
Fridaaaa
2012-10-17 09:59
#1

Vi har pratat om honom nu när jag läser till förskollärare, pratade om han senast i måndags, jag tycker inte att han är direkt skum :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dyoxide
2012-10-17 10:01
#2

Har ju inte psykologi i skolan men har hört en del av honom ändå, men mest hört att han va inte så duktig som många påstår o_O

Arinya
2012-10-17 10:02
#3

#1 Jag tycker det, vi läste om några av hans fall och där hade då en händelse i någons bakgrund gjort att han blir tänd på hästpenisar eller vad det var! o.o

#2 Jag vet inte det riktigt! Han har ju faktiskt påverkat psykologin i dagens läge trots att man inte tänker på det!

Fridaaaa
2012-10-17 10:03
#4

#3 Ok ja sånt har vi inte hört, bara sånt med barn och där var en del vettigt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Arinya
2012-10-17 10:04
#5

#4 Ja, mycket möjligt! Han har väl både starka och svaga punkter i sina teorier! :)

Fridaaaa
2012-10-17 10:04
#6

#5 Ja så har nog de flesta :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
dyoxide
2012-10-17 10:12
#7

#3 Mjo men det är bara vad jag hört men det kan ju självklart vara fel , är inte så jättebra på sånt ändå :)

StickyKitten
2012-10-17 19:46
#8

Han betitlas ju som psykologins fader, men som inom alla andra områden så fanns det ju en hel del tokigheter i början.

Arinya
2012-10-18 09:28
[rolnor]
2012-10-18 14:26
#10

Han och Jung var väl dom första som började förstå att vi har ett undermedvetande som i hög grad styr oss och dom insåg också att det antagligen gällde dom själva. Jag tycker att Freud var lite enkelspårig när han satte sex i centrum, jag ser sex som en "termometer" som kan berätta om det undermedvetna inte som något som allt kretsar runt.

Svion
2012-10-20 09:28
#11

Freuds utgångspunkter är de som mest spelande sätter exempelvis diagnoser i en helt annan dimension än vår egen. Jung var något bättre på att ge varje mänskligt spektrum en djupare/ mer vidsynt prägel men eftersom det mer baserades på drömtydan o dyl. blev det samtidigt något mindre tillförlitligt.

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

AlexDiFranco
2012-10-24 00:35
#12

Jag har läst 60 hp psykologi och har haft föreläsningar med evolutionforskare och doktorer med olika psykologiska riktningar. Jag vill påstå, att Freud var sexist, racist och många gånger helt fel ute är allmänt känt och få som ifrågasätter. Däremot var han revolutionerande i sina teorier, var mycket produktiv under sina verksamma år vilket givit världen efter ett stort, omfattande underlag att arbeta vidare med! Ett tydligt exempel tycker jag är de olika stadier man enligt freud behövde gå igenom en efter en och om man fastnade i något stadie blev man fast där och skulle få psykiska problem med detta som vuxen och man kunde då inte heller gå igenom de andra utvecklingsstadierna. Jung bland annat denna teori. Han i sin tur menade att ja, vi har vissa utvecklingsfaser vi går igenom när vi växer upp men att det inte fanns någon fast ordning eller man inte nödvändigtvis skulle ha stora psykiska problem i livet för att man inte hade chansen att leka med sitt könsorgan tillräckligt mycket till exempel. /Alex

Maria
2012-10-24 16:58
#13

Freud var väl banbrytande på sin tid och lade grunden till mycket av den moderna psykologin som psykoanalysen men visst är det med all rätt att man skärskådar hans teorier.

Precis som även hans adept Jung gjorde.

Jag gillar förresten Jungs tankar om ett "kollektivt undermedvetande"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Arinya
2012-12-15 19:58
#14

Kan denna tråd tas bort tack?

Upp till toppen
Annons: