Annons:
Etikettbehandling
Läst 4095 ggr
VeganGeek
10/31/12, 3:44 PM

Erfarenhet av ECT?

Jag är just nu inne i en djup depression och har varit i flera veckor.

Jag har provat cipralex utan resultat och ska nu prova venlafaxin och sätta ut Setralin som jag har tagit i 12 år.

Min läkare är dock rejält bekymrad och tog upp möjligheten med ECT om det inte börjar vända snart. Jag är nästan lockad för just nu är det i det närmaste outhärdligt.

Samtidigt är jag rädd, har ju hört skräckhistorier om ECT och det är svårt att värja sig när man är skör. Så jag vågar inte googla.

Jag ber inte om en rosafärgad bild men skräckhistorierna kan jag hitta själv. Någon som har erfarenhet eller vet några balanserade källor om det?

Jag vet att det kan vara enormt hjälpsamt och att man kan må bättre ganska snabbt istället för att vänta i veckovis på att medicinen förhoppningsvis ska hjälpa.

I så fall skulle jag vara inlagd trots min motvilja mot att vara på avdelning inte en chans att jag vill göra något sådant polikliniskt.

Annons:
annasui
11/2/12, 10:48 PM
#1

Jag har inte själv fått ECT men har träffat många som gått igenom det. Majoriteten verkar känna sig bättre och beredda på att gå igenom behandlingen igen även om de fått biverkningar som problem med minnet osv. Har nog bara hört en människa som faktiskt varit helt missnöjd, kände sig inte hjälpt alls och fick sämre minne. Har inte frågat ut varenda människa jag träffat om det men på avdelningen jag är just nu så får var varannan patient ECT så lite koll får man på vad folk tycker.. Kanske inte var till mycket hjälp gällande din situation men ändå, hoppas det löser sig för dig oavsett vilken behandling det blir.

VeganGeek
11/3/12, 1:04 AM
#2

Tack! Det är ändå någon insikt, vågar som som sagt inte googla.

Maria
11/3/12, 8:10 AM
#3

Jag har heller ingen personlig erfarenhet men däremot vet jag personer som sagt att de inte skulle överlevt utan ECT.

Jag känner även en som arbetat med ECT och har berättat om många nöjda patienter och vilken otrolig förändring behandlingen ger.

Som med allt annat så finns det människor som är känsliga för biverkningar men är man så djupt nere så vad är alternativet när inget annat fungerar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VeganGeek
5/11/13, 10:19 PM
#4

Jag har nu genomgått sammanlagt 14 ECT-behandlingar, jag är fortfarande deprimerad men det har lättat jag orkar göra saker, självmordstankarna är så gott som helt borta, de poppar upp emellanåt men blir inga konkreta planer längre.

Jag fick först 6 behandlingar och mådde bättre även om jag inte märkte det förrän efter sista behandlingen. Sen fick jag träffa en extremt otrevlig läkare som var extremt otrevlig och nedlåtande och skrev ut mig för tidigt eftersom som han uttryckte det "avdelningen inte var något hotell"

Jag rasade snabbt samman igen och vad jag förstår sa min vanliga läkare några väl valda ord till honom för jag behövde inte träffa honom igen trots att han fortfarande var avdelningsläkare när jag las in igen.

Jag fick 8 behandlingar till och mår nu bättre även om jag fortfarande är extremt skör.

Äter antidepressivt och ångrar inte att jag genomgick ECT de biverkningar jag har fått är en del minnesluckor men inga massiva utan mest att jag glömt saker som hände och sas under den perioden.

Samt en viss huvudvärk efter ha klättrat över sänggrinden och dråsat i golvet innan jag vaknat ur narkosen, oklart vad jag tänkt göra.

Upp till toppen
Annons: