Annons:
Etikettbehandling
Läst 4740 ggr
juliino
2012-11-13 11:52

Fluoxetin Sandoz

Jag har nyligen fått ombytta mediciner. Och då fick jag Fluoxetin Sandoz 20 mg mot ångest. 2 på morgonen ska jag ta. Det första jag reagerade på var att den luktade jätte starkt av typ mint.

Nu har jag ätit den i några veckor och den är fruktansvärd att försöka svälja. Jag är inte alls någon känslig person utan för mig brukar allt gå ner men den här är fruktansvärd. Så fort den råkar nudda tungan är det som när man låter en alvedon ligga länge på tungan fast värre. Jag blir helt kräk färdig. Jag försöker ha mycket vatten i munnen men det hjälper inte.

Sen är den så stark så att hela magen blir sur. Och jag får halsbränna/surauppstötningar så fort jag äter/dricker något som är det minsta surt så som saft osv. Kan inte dricka nyponsoppa.

Ska prata med min läkare men det känns jobbigt då jag mått bättre sedan jag fått denna medicin.

Tänkte höra om någon annan haft samma problem?

Annons:
Monsva
2012-11-14 20:16
#1

Tips, du kan kanske försöka ta den med något annat än vatten. Tex youghurt, en sked glass, kräm, mosad banan etc. Ta först tex kräm i munnen, sen tabletten och snabbt ner med alltsammans.Tungan ute

[rolnor]
2012-11-15 16:16
#2

Jag tar Zoloft, inga problem med stark lukt eller smak, men minst lika effektiv, prata med din läkare!

PiganX
2012-12-16 14:18
#3

Äter också Fluoxetin Sandoz, och håller med om att den är hemsk att ta. Är verkligen synd eftersom den fått mig att må bättre, men den är vidrig att svälja så därför blir det ofta att jag skjuter upp eller glömmer att ta den. Jag brukar försöka att inte andas med munnen och svälja fort (med vatten), men ibland råkar den ju fastna kvar och då får jag verkligen hemska kväljningar.

juliino
2012-12-16 14:54
#4

#3 Skönt att höra att det inte bara är jag som haft/har problem med att ta den. Men självklart är det ju inte roligt att du har problem att ta den.

Jag har nu slutat ta den efter att jag var med om en andra överdos och ville sluta med alla mediciner förutom några som jag trivdes med helt.

Efter att ha ätit den så har jag fått problem med alla mediciner. Minnet av hur äcklig den Fluoxetinen var sitter i och gör det svårare att få ner den andra medicinen som är helt luktfri osv.

Jag som aldrig varit känslig tidigare.

Det hjälpte ju inte att ta den med något annat än vatten. Tabletterna är ju gannska stora och fastnar lätt i munnen osv.

Har blivit väldigt känslig mot dofter och smaker som påminner mig om denna medicinen.

Upp till toppen
Annons: