Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 1952 ggr
OogleMoogle
2012-11-21 17:21

Diagnoslistan blir längre...

Helt genomförvirrad just nu. Jag har under de senaste månaderna gått igenom en lång period inom slutenvården pga depression, ångest och självmordstankar. Samtidigt blivit dumpad av min pojkvän (andra dagen på sjukhuset för att han inte klarade av att jag mådde dåligt)

Jag har fått hjälp av läkare, skötare och psykologer i snart sju år och ständigt dyker nya saker upp. Eller snarare diagnoser…

För ca två år sedan gjordes en utredning som visade att jag har ADD och Dyskalkyli. Jaha, visst… Bara att lära sig hantera det då.

Sen får jag diagnoserna generaliserat ångestsyndrom och social fobi. Okej, då jobbar jag väl med det också.

Nu efter tiden på sjukhuset har jag fått ännu fler. Emotionellt instabil personlighetsstörning (borderline), bipolär typ 2 samt depressiv personlighetsstörning.

Varken jag eller läkarna kan riktigt förstå hur allt hänger ihop. Har jag verkligen alla diagnoser eller har jag en eller två som liknar de andra? Är jag helt enkelt bara en samling av asdryga problem som har olika namn och piller beroende på vad läkarna bedömer?

Alla diagnoser jag har fått känner jag stämmer in på mig väldigt väl. Det jobbiga är inte att ha fått diagnoserna, det är att alla vårdare samt mina vänner och anhöriga har sina egna åsikter om vad som är rätt. Vissa säger att jag bara har ADD, inget annat. Andra säger att det är en blanding. Nån sa att jag inte alls har ADD utan bara är Bipolär och Borderline och borde sluta med ADD-medicinen.

>___< Hur fan ska jag lyckas få någon ordning på min egen psykiska hälsa om inte ens läkarna kan vara överenns? Vad ska man göra om man fått en diagnoslista tjockare än telefonboken och en medicinlista som är ännu längre och fortfarande är helt förvirrad?

Jag är i alla fall inte självmordsbenägen längre. Det är ju alltid nåt :P

Annons:
Jenahbella
2012-11-24 23:34
#1

låter inte lätt alls :( KRAM!

Upp till toppen
Annons: