Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 2696 ggr
Snurpan83
2012-11-22 20:41

Journal

Är det någon som vet om man har rätt till att begära ut sin (sjuk)journal av sin läkare?

 

Annons:
Geru
2012-11-22 20:42
#1

Jag har för mig att man ska kunna göra det, men jag är inte helt hundra.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Maria
2012-11-22 21:18
#2

Jo, det har man rätt till.

Kontakta din läkarmottagning så hjälper de säkert till.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Panicgirl
2012-11-22 22:29
#3

Absolut har du det, det finns med i lagen om offentlighet och sekretess

Panicgirl
2012-11-24 00:08
#4

Som patient har du oftast i regel rätt att läsa din journal. Journalen tillhör vårdgivaren, men du kan begära att få läsa den. Du kan antingen läsa den på stället eller be om en kopia till självkostnadspris. Det finns två undantag då du inte kan få tillgång till din journal: om det finns risk för att behandlingen påverkas negativt om det finns risk för att någon person som nämns i journalen kan komma till skada om du läser informationen. Du kan ändå ha rätt att få se delar av din journal. Vill du läsa din patientjournal ska du vända dig till den vårdgivare som behandlar dig. Om vårdgivaren anser att journalen inte ska lämnas ut ska du dels få ett skriftligt besked om detta, dels få information om hur du kan överklaga beslutet till kammarrätten. Om du anser att din journal innehåller felaktiga uppgifter kan du i vissa fall be den som gjort anteckningen att införa en rättelse. Den som skriver i journalen får dock inte ta bort eller förstöra felaktiga anteckningar i journalen. Om du tycker annorlunda än din vårdgivare, eller anser att en uppgift är felaktig, ska vårdgivaren skriva detta i journalen. Du har också vissa möjligheter att få din journal helt eller delvis förstörd. Läs mer om journalförstöring på Socialstyrelsens webbplats.

Upp till toppen
Annons: