Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 6493 ggr
sofie292
12/2/12, 4:14 PM

Att få en person att öppna sig

En av mina bästa vänner mår inte bra, han har varit med om en hel del, vilket gör att han har sluten, han kan inte prata, han är så trasig i själen. Jag vill hjälpa honom men han är så skyddad bakom sitt skal. Han vägrar gå till psykolog meller liknande. Jag vill försöka få honom att öppna sig, men jag vet inte hur. Jag har sett detta hända hos min mamma, och hon exploderade och fick panikångest. Jag vill inte se det hända igen med någon jag älskar. Finns det någon som vet eller har några förslag på hur jag ska få honom att öppna sig? Tack på förhand

frozentwilight.blogg.se

Annons:
Wide Awake Dreamer
12/2/12, 6:35 PM
#1

Jättesvårt att svara på faktiskt. Det är i alla fall inget som kan tvingas fram, utan jag tror att personen själv på något sätt måste se någon fördel med att öppna sig.

Jag har själv varit en som inte velat öppna mig utan bara hållit tillbaka mina problem. För mig vände det när jag kände att aptiten på det liv jag levde tog slut, jag blev deprimerad och jag började känna att det var dags att försöka göra något för att förändra min situation på riktigt. Rent konkret så var det faktiskt en handläggare på arbetsförmedlingen som rådde mig att söka hjälp eftersom han såg att jag inte mådde bra. Bara att få höra från en annan person att det är "OK" att söka hjälp räckte för min del för att jag skulle kunna ta första steget och kontakta vården. Där fick jag hjälp av psykolog och senare en kurator. I det läget var jag tvungen att öppna mig för att de skulle förstå mig och kunna hjälpa mig. Att öppna mig och berätta har i princip enbart varit positivt än så länge.

Men allt det här kom ju ändå på något sätt inifrån mig själv. Jag förstod själv att jag var tvungen att försöka med detta. Jag vet ju inte vad som hänt om någon annan försökt ta initiativet utan att jag själv varit inne på samma våglängd.

Visa din vän att du finns där, att du bryr dig och att han kan prata med dig om han vill, men försök inte tvinga fram något. Påminn gärna om att det inte är skamligt att må dåligt, utan att det är något som kan hända vem som helst. Och det är inte heller skamligt att prata med andra om det som gör att man mår dåligt, särskilt inte personer som har det som jobb eller personer som ställer upp och lyssnar frivilligt. Tvärtom så är det ofta en början till att må bättre på sikt.

Samtidigt kan det också vara värt att tänka på att inte ta på sig för stort ansvar själv i ett sådant här läge. Har din vän stora problem är det nog bäst att han kommer iväg till någon professionell. Det kan lätt bli för mycket ansvar för dig som vän att bära allt själv. En psykolog eller terapeut kan lättare styra pratet mot verklig förändring, något som kan vara svårt och kanske rent av olämpligt när man inte är kunnig på området.

Det är som sagt jättesvårt att svara på, framförallt eftersom vi alla är så olika. Det som funkar för en kanske inte funkar för en annan osv. Jag tror som sagt att det måste komma lite ifrån personen själv, så försök gärna få honom att inse fördelarna med att öppna sig. Inte det lättaste, jag vet! Men jag hoppas att det går bra för dig och din vän!

Upp till toppen
Annons: