Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1761 ggr
tearsandrain
2012-12-10 11:09

Försäkringskassan?

Är inte helt säker på vilken kategori det här ämnet hör hemma i.

Jag har flera diagnoser, har varit sjukskriven (heltid och halvtid), i 4 år. 
Har bott på behandlingshem ett tag, och har under den tiden fått aktivitetsersättning från försäkringskassan.
problemet är att det bidraget går ut nu i december, och ungefär samtidigt kommer jag att flytta från hemmet.

har ansökt om nytt, men är tveksam till om det kommer att gå.
Väntar på att få en kopia av läkarintyget som fk har, men då läkaren har en skyldighet att berätta allt så kommer det stå att jag ska flytta hem, är så gott som medicinfri och har lite smått börjat plugga.
Jag får läsa som jag gör för FK, det har jag redan kollat upp.

Problemet är att det känns som om de kommer säga att jag är för frisk? Om jag inte får godkänt aktivitetsersättning måste jag söka "aktivitetsersättning vid förlängd skolgång", och då måste jag börja plugga på heltid.

Både jag och läkaren är överens om att det inte vore bra för mig att gå från att bo på behandlingshem med långvarig sjukskrivning, till att börja läsa på heltid det första jag gör när jag kommer hem. Jag är inte bra på att hantera stress, och den pressen + alla omställningar som hemflytten innebär skulle betyda att jag skulle gå in i väggen.

men som sagt, på pappret tror jag det ser lite för positivt ut… någon som vet hur fk beräknar arbetsförmågan?

Annons:
Chestnut
2012-12-13 06:20
#1

Aktivitetsersättning för förlängd skolgång ger helt bidrag oavsett studiegrad, dvs du kan plugga bara deltid och få för heltidsstudier om din läkare anser att det kan vara motiverat.

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: