Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 1909 ggr
ebzi
2012-12-12 14:01

Hur ska man hata?

Gör en undersökning i skolan och undrar vilket sätt ni tycker det är bäst att hata på?

Tacksam för svar!

Annons:
Fjäril
2012-12-12 14:06
#1

Jag hade önskat ett tredje alternativ - övrigt Flört

Nu valde jag nr 2 bara för att ta något men jag tycker inte att man ska hata överhuvud taget. Varför ska man hata?

Om man hatar något bör man nog gå till sig själv. Varför känner jag så här? Och vad innebär det hata? Att man avskyr något så mycket att det inte går att beskriva?

Ofta projicerar vi över hur vi själva mår, på andra.

Sajtvärd på Övernaturligt

ebzi
2012-12-12 14:25
#2

Tack för ditt svar! Interssant.

En fråga, du skrev att du valde nr. 2 men du säger att man bör gå till sig själv. Hur menar du?

Fjäril
2012-12-12 14:35
#3

#2

Jag valde bara ett av de två alternativen men mitt svar hade legat under "övrigt" om det fanns något sådant Glad

Jag anser att man bör titta på sig själv och hur man mår på insidan. Vi "kan" inte känna agg för något/någon annan om vi själva inte har det känslorna inom oss.

Jag kan inte förklara hur smör smakar om jag aldrig har ätit det. Jag kan heller inte förklara kärlek om jag aldrig har upplevt det.

Sajtvärd på Övernaturligt

Eine
2012-12-12 14:54
#4

Den enda som mår dåligt av att jag har hatkänslor inombords är ju jag själv. Hat är inte motsats till kärlek det är två sidor av samma mynt som jag ser det. Däremot likgiltighet ser jag som motsats till kärlek. Att inte alls bry sig om.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Maria
2012-12-12 17:30
#5

Bästa sättet att hata på???

Hur ska man hata???

Jag förstår inte frågeställningen alls. Är det en fråga ni fått i uppgift att svara på? Eller har du hittat på det själv?

Jag tycker inget av svaren är OK.

Jag tycker heller inte att frågan är OK för hat är en destruktiv känsla som man själv mår dåligt av.

Skulle man mot förmodan hata så är det bästa för ens egen skull att försöka bearbeta detta och i den mån det går försöka gå vidare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Svion
2012-12-12 20:09
#6

Verkligen en provocerande fråga som borde ses över. Du matar i princip alla de känslor som gör många människor destruktiva och när de endast har att välja mellan pest eller kolera är det allt annat än gynnande på ett forum som detta.

Det ska ALLTID finnas ett tredje alternativ till den här sortens frågor och det är knappast ologiskt att kunna välja alternativ som att dämpa hatet genom olika tekniker eller liknande. En undersökning med data som denna visar styrda utgångspunkter och ger knappast en rättvis bild av hur människor fungerar. Utövningsmetoden är inte alltid självvald, den är inte alltid klanderbar och den är verkligen långt ifrån konstant.

Vad handlar undersökningen om?

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

Annons:
ebzi
2012-12-14 09:01
#7

Jag är ledsen om frågar verkar som provoserande!! Hade ingen tanke på att det kunde uppfattas så. Jag är också väldigt ledsen att jag inte tog med ett tredje alternativ men är ändå väldigt tacksam för att ni förklarat hur ni tänker och tycker i komentarerna.

Vi ska skriva om hat i svenskan och ska ta med både ur mitt egna perspektiv och andras.

Om ni vill och förklarar hur jag ska göra kan jag ta bort inlägget.

Geru
2012-12-16 05:18
#8

Jag har provat att hålla hat inom mig, och det funkar helt enkelt inte. Man förstör sig själv innifrån.

Dock är svaren inte direkt bra, för ingen av dom är lämplig. Det finns andra sätt att hantera det på.

#5 Jag kan må väldigt bra av hat - det är en drivkraft, om än destruktiv och farlig sådan… Hat har jag själv endast mått dåligt av när jag vänt det innåt.

Hat är en extrem känsla, och är nästan den direkta motsatsen till eurforisk förälskelse, vilket också är en extrem känsla, det är ingenting man känner utan väldigt god anledning.

Men hatar jag någon så kan man vara så väldigt säker på att denne kommer få det väldigt jobbigt från mitt håll - den har definitivt förtjänat det då.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Svion
2012-12-16 08:57
#9

#8 Hur kan du vara säker på att hatet är välförtjänt? Hat är trots allt, som du säger, en extrem känsla och börjar man väl hata efter "uppehåll" eller liknande borde väl perceptionen förändras oavsett hur moraliskt befogad man känner sig i situationen?

Jag tror dock på övertramp och att sånt kan få besvaras med handling, men det finns sätt man kan göra det på som kanske inte gör så stor skada i stundens hetta men som sätter obehagliga spår längre fram och där kanske man hypotetiskt sett kan "mäta" hur mycket hat som är befogat utdelat…

Jag kan bli euforiskt förälskad i 'objekt' som jag tidigare sett som avskyvärda och därefter blir förvirrad över min egen villrådighet som sätter känslor i omlopp och gör mig och min omgivning obekväm. Där kan jag knappast se varken hatet som välförtjänt eller förälskelsen som godtycklig.

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

Geru
2012-12-16 16:00
#10

#9 Det blir inte så för mig. Hat är välförtjänat, om det är så du känner för denne. I min värld måste den människan dödat en av dina bästa vänner eller något för att hamna där. Min perception är inte baserad på känslorna, det är känslorna som är baserad på perceptionen.

Hat är en klass för sig själv. Dom flesta människor hoppas jag slipper gå hela liven utan att känna det.

Om du kan bli det i objekt är det din sak, jag blir inte förälskad utan anledning. Jag har endast blivit euforiskt och starkt förälskad två gånger i mitt liv, och båda med goda anledningar till varför.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Jenahbella
2012-12-16 17:29
#11

Man ska inte hata över huvud taget !
hat är något som uppstår när man inte kan kontrollera sig själv och man mår dåligt.
känner man hat tycker jag man ska försöka hitta problemet och lösa de på ett sansat sätt.

Geru
2012-12-16 17:46
#12

#11 O jodå, du kan hata och  ha kontroll över det. Eller tycker du te.x. inte att judar har rätt att hata hitler? hur ska du förklara det?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Qimsid]
2012-12-16 18:03
#13

Jag såg inte den här frågan provocerande eftersom att jag tror att många människor faktiskt inte vet att det finns många fler alternativ av dessa. Många människor tar ut sitt hat på andra. Andra håller hatet inom sig. Båda är Fel, Om man vill uppnå harmoni med sig själv och omgivningen.

Att hålla saker inom sig kan göra att man exploderar eller drar ned sig i andra psykiska störningar.

Att hata andra går i en cirkel, och tillslut hatar den som blivit hatad.

Svaret för mig är att man måste kontrollera sit hat. Ett hat mot djurplågeri är ett hat som jag aldrig kommer att släppa, jag kan inte bearbeta det annat än att ge igen eller sätta plåster på det sår som skapats. Motverka. Motarbeta.

Ett hat mot en annan människa behöver bearbetas. Kontrolleras. Och man ska omvandla hatet till en helande energi. Ta itag med problem, tala ut med personen för att stoppa hatet. I viss fall funkar det inte. Och då är det bättre att bara glömma personen, glömma hatet, leva för sig själv och inse att hatet bara är negativ energi som skadar dig själv. Ingenting löses av själva hatet. Hat är något som måste tas itu med, på minsta våldsamma sätt som möjligt.

Annons:
Jenahbella
2012-12-17 13:39
#14

#12 vi ser de nog väldigt olika du och jag :) och visst när ja läser mitt inlägg så ser ja att de kan misstolkas eftersom jag inte skrev "jag tycker inte man ska hata överhuvudtaget" vilket var vad jag menade. 
och jag förstår hur du menar, vill folk säga att de hatar saker så visst får dom det, jag har aldrig menat att det är fel att hata om man nu känner så, men jag tycker fortfarande inte att man ska det för de förstör bara för en själv. 
om man nu är jude och hatar hitler så beror de väl på att man mår dåligt över allt dåligt hitler skapade? 
varför hata hitler? lägg istället den energin på att motverka rasister och nasister , det tror jag man mår mkt bättre av än att gå och hata en person som du inte kan förändra.  
och som #13 skriver att djurplågeri är helt fel! jag håller med, men jag väljer inte ordet hata , jag väljer att jag tycker att det är fel. 
de betyder inte att jag är mer eller mindre emot de än någon som säger sig hata det.

Geru
2012-12-17 13:50
#15

#14 Hat motverkar nazism idagsläget. Nästan alla judar håller ett väldigt stort hat mot just nazister av en just den anledningen.

Att motverka nazism är ju att hata den, att försöka förgöra den, fast man använder ju andra ord då. Du kan inte förändra en person, men du kan förgöra den.

Inte så säker på att tala ut med hitler hade givit något. Precis som med andra människor hade han antagligen skrattat en i ansiktet och fortsatt med sina hemskheter. Du kan inte heller glömma en person som hitler, det är omöjligt, och om det vore så att han fortfarande gjorde sina hemskheter så kommer man defintivt inte klara sig bättre av att glömma den då.

Hat löser på sätt och vis saker; Det som finns kvar efteråt är det som finns, helt enkelt.

Harmoni kommer när du lär dig att använda hat för någonting, istället för att försöka motverka. Det är som ångest - det går inte att motverka utan att det tar nästan all din energi.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Jenahbella
2012-12-17 17:12
#16

#15 ja jag är inte insatt i varken judendomen, hitler och nazism alls. men jag har aldrig påstått att det hade hjälpt att prata hitler till rätta heller.. jag pratade om hat mot hitler i dagsläget. och glömma hitler ska man verkligen inte göra, jag tycker man kan lära mycket av de tragiska som hände. 

jag tycker inte att motverka och hata är samma sak.
och jag tror nog man kan förändra vissa personer men inte alla. 

det är ju inte själva hatet som löser ett problem? det är väl att man gör något åt det man känner ilskan emot? 
och allt för många använder våld i sånna sammanhang, men verkligen inte alla. 

Jag känner harmoni utan hat, jag vet allt för väl vad ångest är.

Geru
2012-12-17 17:33
#17

#16 Hat och handling går hand i hand, precis som kärlek och handling går hand i hand:p

Om du hatar någonting så kommer du göra allting för att motverka det, per definition. Heck, jag avskyr SDare och motverkar dom bäst jag kan redan nu.

Hat är en känsla som uppstår av en anledning, tror inte det finns ett enda fall där riktigt hat bara dykt upp utan anledning, och det är nog den starkaste negativa känsla som en människa kan tänkas ha.

Jag säger inte att man behöver hat för att ha harmoni, men har man hat och vill ha harmoni så är det så man får göra. Jag känner inte något hat i nuläget, och hoppas jag slipper göra det med. Jag är inte harmonisk, men det är av andra personliga anledningar det.

Hat mot hitler i nuläget är rätt dumt, med tanke på att han är väldigt död:p Men under 40-talet så var det nog en helt annan fråga.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

dolfen
2013-01-19 20:00
#18

"Att hata, är som att själv dricka gift och vänta(/förvänta sig) på att den "andra/e" ska dö."

Upp till toppen
Annons: