Annons:
Etiketterstresstvångstankar
Läst 3566 ggr
CajsaBajsa2
12/17/12, 1:21 PM

Extrem reaktion på stress

Häromdagen hände något underligt och jag vet inte vad det var eller varför det blev så. Jag tänkte dela med mig här för att se om någon vet vad det kan vara.

Det är vanligt att jag har humörsvängningar, jag kan vara deppig och glad under samma dag. Men det här var något mer än så.

Jag och min man skulle iväg på bröllop och vi skulle klä upp oss ganska mycket och få skjuts dit, bli hämtade en viss tid. Innan vi skulle göra oss i ordning la vi oss att vila en stund. Jag ville ha gott om tid att ta på mig och göra mig iordning. Men det råkade bli så att vi låg och vilade alldeles för länge och när vi gick upp såg jag på klockan och såg att den var den tid vi skulle bli hämtade. Jag fick panik och blev extremt stressad och sur på mig själv att jag legat kvar för länge och inte haft koll på klockan. De som skulle hämta oss skulle ringa innan de åkte men det hade min man glömt att säga till mig. Så jag trodde att de kanske redan stod utanför och väntade och jag hade bara underkläder på mig. Jag stressade jättemycket med att klä på mig och det kändes som att allting gick snett, kläderna satt inte som de skulle, jag fick inte fast huvudbonaden på huvudet och visste inte hur jag skulle lösa det.
Så här långt i historien låter det ju inte så konstigt, alla skulle nog bli stressade i en sådan situation och att jag blir sur på saker som inte gör som jag vill (som att kläderna sitter fel osv) är inget nytt. Men det var det att jag blev så EXTREMT stressad och riktigt arg. Det var som att någon vevade upp mig mer och mer och till slut fick jag sätta mig ner, jag kunde inte andas ordentligt, hade hjärtklappning och kunde inte prata eftersom jag inte kunde andas ordentligt. Jag insåg hur jag betedde mig, att reaktionen var överdriven, att jag måste lugna ner mig. Jag försökte andas lugnt och djupt, försökte lugna ner mig. Men det var som att allt gick på ordentligt högvarv inombords och jag ville bara gråta eller skrika. När jag försökte resa mig upp var jag tvungen att sätta mig ner igen för jag fick blodtrycksfall och benen ville inte bära mig. Det var så väldigt fysiskt alltihop.
Efter några minuter hade jag lyckats lugna ner mig tillräckligt men jag kände ändå att jag inte mådde bra, pykiskt. Var inte alls på humör för att gå på bröllop men det gick bra ändå och jag hade både roligt och tråkigt på bröllopet.
Väl hemma igen var jag först på gott humör, det var skönt att vara hemma igen och jag såg fram emot att vi skulle dricka varm choklad och äta lite. Men så sa min man en sak (inget elakt eller negativt) som fick mig att känna mig jättedålig och ledsen. Jag grät en stund men sen var det bra igen, men så gick jag för att sätta mig med min varma choklad och då råkade jag gå in i en grej som låg och skräpade på golvet (jag snubblade inte eller så) och då var det som att något brast i mig, jag blev EXTREMT irriterad på den där saken som var ivägen för mig och sparkade till den jättehårt. Grejen var att vi dessutom hade våra små husdjur springandes på golvet då och den där saken hade kunnat skada dem om de varit ivägen när jag sparkade. Jag skulle ALDRIG göra så vid mina sinnens fulla bruk! Jag går alltid väldigt försiktigt och ser vart jag sätter fötterna när djuren är på golvet. Sekunden efter jag sparkat till den där grejen insåg jag vad jag gjort och började gråta helt hysteriskt, sprang och slängde mig i sängen och bara skrek av gråt. Djuren klarade sig, de kom inte till skada. Men jag kände mig som världens sämsta människa och blev också rädd för mig själv, att jag betett mig sådär irrationelt, som att det inte var jag som styrde mig själv just då.

Detta var för några dagar sedan och sen dess har jag varit mitt normala jag, humörsvängningar som sagt men de är ingenting i jämförelse med detta.

Någon som vet vad det kan vara?

Annons:
Geru
12/17/12, 1:55 PM
#1

Stress tar tid att bli av med, och det kan för mig ligga kvar i veckor och så. Och ju mer man taggar upp sig desto svårare blir det ju att bli lugn. Men frågan är om du löste upp stressen eller bara undertryckte den?

Annars handlar det ju om att jobba med sig själv och stress. Jag kan bli rosenrasande av stress, så jag försöker undvika att stressa. När man stressar brukar saker gå fel också och då blir man mer stressad och taggar sig själv ännu mer, vilket leder till ännu fler problem. Ond cirkel:p

Det här hände under samma dag, antar jag? För i så fall borde det vara stressen tidigare under samma dag som senare gjorde utspel på saken på golvet.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Sarlish
12/20/12, 8:30 PM
#2

Hej, jag tro du fick nån slags panikattack.har jag med fått det är hemskt jobbigt.men man får tänka på ta och samla sig och lugna ner sig o ta det lugnt.

Hellgrim
12/21/12, 10:08 PM
#3

De kan ha med stress och ångest att göra även aggregation kan ge underliga effekter på en, så att försöka kombinera fysisk träning med att ta de lugnt.

hoppas att du hittar lösning på de hela

MVH Jerry

Upp till toppen
Annons: