Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 3679 ggr
[Qimsid]
2012-12-25 14:44

Psykakuten

Jag håller på att skriva om psykiatriska organisationer i mitt län. När jag sökte runt kommer jag över den här videon som jag tycker kan vara nyttig att titta på.

http://www.ur.se/Produkter/170671-Psykakuten

Den ger en inblick om hur det är på den psykiatriska akutmottagningen i Stockholm på S:t Görans sjukhus.

Annons:
Svion
2012-12-27 02:14
#1

MYCKET intressant. Tack för länken.

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

Lindansare
2012-12-27 10:09
#2

Psykakuten fungerar INTE här, det är ca tio timmars väntetid i väntrummet innan men får träffa läkare.

Sedan får man trräffa en läkare som antingen tvångsinlägger en eller (oftast) skiter i ens problem, hummar om Borderline (har man borderlina får man tydligen inte vara där) trots att man har annan diagnos och skickar hem en med självmordstankar.

Självupplevt plus hört berättat från andra..

Medarbetare på Misshandel iFokus

/Lindanserskan (OBS! Copyright på allt!)

[Qimsid]
2012-12-27 15:06
#3

#2 Jag var redan jätte skeptisk till psykaukuten från början och efter att ha sett videon, och faktiskt, beteendet på dem som arbetar där så ställer jag mig ännu mer negativt till dem. De tycker själva att de delar ut alltför mycket mediciner, varför gör dem det då? Föråldrade tankar och bältning… nej. Jag förstår det inte.

Om du vill berätta mer, Lindansaren så är jag väldigt intresserad av att höra.

Jag har själv varit på psykakuten en gång när jag fick en stark panikattack och inte kunde sluta skrika, dessutom hade jag druckit. Men de skickade hem mig igen efter ett tag när jag lugnat ner mig så jag kom aldrig "in" i stimmet. Rätt glad för det antar jag.

Lindansare
2012-12-27 15:40
#4

Okej.. När jag var i stockholm en gång som manisk (sprang runt ensam mitt i natten i korsett), bodde hos en främmande man jag träffat på nätet (manisk!!!), EFTER FYRA DAR KÖR HAN MIG TILL STATIONEN OCH KASTAR EN FEMHUNDRALAPP PÅ MIG.

Då släppte manin och jag sjönk ihop och ville bara dö. Hora hora hora sjöng det i huvudet. Jag hade tur att en vän i stockholm kunde komma snabbt. När hon kom var jag ett skakande nervvrak med en tågbiljett.

Du kan inte åka fem timmar sån här, sa hon.. Vi måste till st Görans.

Väl där efter väntan fick vi träffa ett jävla stolpskott till läkare.
"Vad brukar vara bäst när det blir såhär?"

-Jaa.. sånhär mani har jag aldrig haft förut och jag är kraschad totalt så mediciner och nån att prata med (inläggning) måste jag ha.

"Ja med om jag ger dig en påse stesolid och så kan du åka hem till din vän och prata med henne? (????!!!!!)

(OMG)

-Hon har en tioårig dotter och är inte utbildad till nått inom vården, det du just föreslog var ju helt absurdt.

"Du blir inte inlagd."

PANIK!!

Min vän säger att vi vill ha ett andra utlåtande, så vi får träffa en annan läkare. Han erkänner att det är för att jag kostar pengar jag inte blivit inlagd eftersom jag bor i en annan stad. Men han lägger in mig och säger att han ska be min stad betala ett flyg dit.

Det var hemskt där. men fick inte ha skosnören, hörlurar eller nått, vafan kan man göra med koss-hörlurar??

Så jag fick sitta i en stol utanför expeditionen och lyssna på ångestbefriande musik som inte blev så jäkla ångestdämpande mitt i en korridor.

Jag ville bara bort.

Dagen efter säger de att jag ska få flyga med vak till mitt hemsjukhus. (Med VAK).

Väl omskakad och darrig över allt som hänt senaste 12 veckorna i mani, särskilt då denna sista sitter jag ihopkurad i en stol i tio timmar och får träffa en läkare…. som SKRIVER UT MIG.

Jag släpar mig ut och kollapsar vid en kiosk och blir på någotvis inlagd ändå för jag var i bedrövligt skick.

När jag träffar läkaren på avdelningen berättar han att jag är bipolär 1 efter denna långa häftiga manin som nästan var psykosartad och att han tyckte det var förnuftigt att söka hjälp.

???? Jag gjorde det saammanlagt fyra gånger???

Quimsid, det var allt..

Medarbetare på Misshandel iFokus

/Lindanserskan (OBS! Copyright på allt!)

Svion
2012-12-27 16:15
#5

#4 Skosnören/ hörlurar brukar kunna användas ganska sporadiskt av vissa patienter till att stoppa blodomlopp i olika delar av kroppen och göra det enklare att riva/ rispa sig själv utan att det känns mer än vanligt.

Fick du hjälp efter att du sökt?

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

Lindansare
2012-12-27 16:18
#6

Qimsid*

Medarbetare på Misshandel iFokus

/Lindanserskan (OBS! Copyright på allt!)

Annons:
[Qimsid]
2012-12-27 16:18
#7

#4 Vården är för jäkla sorglig. Jag förstår inte hur man kan tala om pengar när det gäller något sånt här. Förstår inte alls överhuvudtaget. Dom där på S.t görans verkar ju helt pantade.

Lindansare
2012-12-27 16:21
#8

Fick hjälp på hemsjukhuset där jag fick HA mina älskade hörlurar ifred och ett eget rum och fick stanna där i sex veckor pga mitt sätt att leva som manisk i tolv veckor där jag sket i medicinerna.

Jag gick på Nozinan fyra gånger på DAGEN för att inte klättra sönder väggarna och nätterna fick jag hästdoser för att sova, vilket jag inte gjorde förrän vecka tre..

Medarbetare på Misshandel iFokus

/Lindanserskan (OBS! Copyright på allt!)

Lindansare
2012-12-27 16:22
#9

s:t Görans kan kastas i havet enligt mig. Fruktansvärt bemötande både ute som inne.

Medarbetare på Misshandel iFokus

/Lindanserskan (OBS! Copyright på allt!)

Lindansare
2012-12-27 16:26
#10

#5 Har legat inne ett år av mitt liv sammanlagt och de två dygnen på s:t Görans var de enda utan mina hörlurar.

Datorsladdar förstår jag då min vän hängde sig i en sådan PÅ PSYK.
Trots att han berättat tre timmar innan han gjorde det för en läkare att han tänkte göra det.

Vaddå "ta patienten på allvar"???

Medarbetare på Misshandel iFokus

/Lindanserskan (OBS! Copyright på allt!)

[Qimsid]
2012-12-27 16:40
#11

:(

Mår du bättre idag än vad du gjorde då? Har du fått någon kontroll över manin?

Svion
2012-12-27 16:40
#12

#8 Låter bra. Man kan ha åsikter om olika sjukhus och deras bemötande överlag, men misgynnande situationer brukar kunna ha med enskilda individer bland personalen eller dåliga omständigheter att göra. Jag tycker det är viktigt att betänka att det till viss del inte behöver ha med psykvårdens idioti som dess möjligheter att hjälpa att göra oavsett hur många individer av befolkningen som mår dåligt och behöver hjälp.

När jag själv låg inne var jag redan från början medveten om att jag inte skulle få någon lyxbehandling där det jag behöver mest i världen fanns tillgängligt och det krävdes väldigt mycket energi till att inte spotta på varenda sköterska/skötare som kom i min väg. Det är en sak att vara direkt fientligt inställd till sin omgivning och omöjligt kunna se någon logik i deras beteende som spelade fasader som enbart existerar för att förlöjliga en själv, det är en annan att spela med och ge dem precis vad de vill ha tills man går därifrån med ett evigt hat mot dem.

Båda lägena gör det svårt att uppskatta vården för att man lever för att minnas det hur länge som helst…

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

[Qimsid]
2012-12-27 16:42
#13

#12, sant, det är svårt från båda hållen men jag tror ändå att det är många som jobbar i vården som egentligen inte ska göra det.

Annons:
Lindansare
2012-12-27 16:49
#14

#12 Visst är det så..

#11 Skrev detta för ett tag sedan… =(

"Att vakna på MAVA..

-är inte så jävla vackert.

Att ha legat medvetslös i dygn och ha dropp och en hjärtmonitor som visar ojämn hjärtrytm är inte heller så jäva glamouröst.

Varför gör jag detta mot mig själv?

Jag var så förgiftad att hade jag blivit hittad minuter senare hade jag varit död sa läkaren, de visste inte om min kropp skulle orka driva ut gifterna av överdoseringen mediciner i kroppen.

Men jag lever. Orkeslös och utmattad med skam över vad jag drevs till att göra för att orken tog slut och jag fick total blackout.

Jag minns knappt när jag tog alla seroquelen.

TRE vänner har lämnat mig för att jag gav upp.

Är jag värd något då?

Jag vill fortsätta leva, men måste leta anledningar HELA tiden.

Var tvungen att få ur mig detta, förlåt om det var stötande på något vis.

PS, detta är varför jag inte varit aktiv på sajten. Är djupt deprimerad."

Medarbetare på Misshandel iFokus

/Lindanserskan (OBS! Copyright på allt!)

Svion
2012-12-27 16:57
#15

#13 Instämmer helt på den punkten. En vän fick bekanta sig med en berusad läkare som skrev ut fel medicin för hennes ryggproblem vilket gjorde att hon fick både fel behandling och en drös negativa bieffekter på köpet. Hon anmälde fallet och läkaren var sedan befriad sin tjänst på obestämd framtid.

Jag har själv en läkare som ignorerar varje minut av min tid för att efter varannat möte ordinera antihistaminer trots att panikattacker och hypomani sällan har med allergier att göra. Allt för att göra mig trött nog att inte "orka" få attacker. Att mina attacker är oregelbundna gör det svårt för mig att acceptera att jag får den hjälp jag kan få och det gör det svårt för läkaren att acceptera att jag inte kan bli hjälpt. Men accepterar det gör vi båda två, till den punkt att jag är där igen. Tough shit..

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

Lindansare
2012-12-27 17:02
#16

#15 Ingen reaktion på #14 alls..?

Medarbetare på Misshandel iFokus

/Lindanserskan (OBS! Copyright på allt!)

Lindansare
2012-12-27 17:06
#17

Det är så jag lever idag. Klockan sex imorse satt jag och grät medan jag skar mig hårt och djupt för att ångestmedicinen vait slut ett tag och jag har PTSD bl.a och får flashar där jag MÅSTE ta lugnande.

Ringde min granne och grät att jag inte kunde sluta.. Hon låg och sov men kom ändå med alsolsprit och bandage.

Jag är ett vrak.

Medarbetare på Misshandel iFokus

/Lindanserskan (OBS! Copyright på allt!)

Svion
2012-12-27 17:21
#18

#16 Det postades under tiden jag skrev. Jag känner igen mig. Tyvärr har jag en ganska villrådig inställning till värdet av liv överlag och vet alltför väl att i det läget man ligger med slangar in till kroppen som pumpar ut värden i stil med en glappande kontakt blir allting väldigt ironiskt eller stilla.

Allt jag kan svara till sådana förhållanden är att man på grund av "defekta" värden i hjärnan eller själen eller vad man än vill, har gjort att man hamnat i en sådan position. De är defekta för att man erfarat ödet i dess sämsta format och de tankar som uppkommer är inget jag vill yttra här, men jag tror att det är belevande, och man HAR levt så mycket mer än andra om de av uppenbara skäl ställer sig som frågetecken till varför detta händer. Att man gör det ensam är den största ironin av allt.

Att vilja leva är vad som gör ironin väldigt liten.

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

Lindansare
2012-12-27 23:48
#19

#16 Bra skrivet.

Medarbetare på Misshandel iFokus

/Lindanserskan (OBS! Copyright på allt!)

[Qimsid]
2012-12-28 00:21
#20

Och jag vet tyvärr inte vad mer jag ska skriva…

Annons:
[PuffBuck]
2012-12-28 05:00
#21

Väldigt intressant!

isa
2012-12-28 16:39
#22

Jag vill säga att akutpsyk.vården här i Nordost är dålig. Utan att gå in på några närmare detaljer.  Men ett exempel kan jag ge - det var så löjligt attt de tömde min handväska för jag inte skulle kunna skada  mig:

Så ligger jag i sängen på mitt sjukrum tillsammans med en annan kvinna bredvid min säng, och jag räknar massor med saker ( endast för ironins skull ) på om hur jag skulle kunna skada mig själv med hjälp av sjukhusets inredning av rummet.+ en del av den andra kvinnans saker…….En sån dubbelmoral.!!!

Den öppna psykvården i mitt område är desto bättre i alla fall.

Mvh

Lindansare
2012-12-28 16:59
#23

#22 Haha.. ironiskt.

Bra att det där du är iaf!

Medarbetare på Misshandel iFokus

/Lindanserskan (OBS! Copyright på allt!)

[Qimsid]
2012-12-28 17:16
#24

Tycker också om den öppna vården, jag har haft mycket hjälp där själv.

vallhund
2012-12-29 06:44
#25

Upplysningsvis är det hemmalandstinget som betalar om man blir inlaggd på annan ort.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: