Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2389 ggr
Glödlampa
12/25/12, 3:56 PM

Hjälp med en väns underliga beteende

Kan någon hjälpa mig att reda lite i vad en av mina vänner pysslar med. Hon är en rätt så nära vän, vi har många gemensamma intressen och funkar för det mesta mycket bra ihop. Vi är båda vuxna, hon med barn och jag utan.

Dock har hon en negativ sida som jag inte riktigt vet vad ja ska kalla den eller hur ja ska bemöta den.

Ex 1) Vi var både på en Zoo affär, jag skulle handla lite fisk till mitt akvarium. Hon ville bara kika. Jag hade spanat in några fina fiskar i ett akvarium och frågar då en av säljarna i zoo butiken lite om fiskarna, det hon då gör är att hon direkt tränger sig förbi, säger ååååååh vilka fina, dom vill ja ha jag köper dom, packar du ser dem åt mig? och zoo personalen bara glider med på hennes trevlighet. Packar ner fiskarna åt henne och där står jag och gapar =O de var ju ja som skulle köpa dem, hon hade ju eg inget intresse av dem.

Ex 2) Andra situationer som kan uppstå är om jag pratar med andra människor, hon bara bryter sig in i disk och tar över den helt och hållet och vill vara den som får all bekräftelse istället. Oftast mynnar det ut att jag bara går därifrån och blir smått irriterad.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera dessa situationer när min "vän" gör så här. Vad brukar ett sånt här beteende kallas? och varför tror ni att hon gör på detta vis?

Vill hon ha bekräftelse, vill hon vara duktigare, är hon avundsjuk

Annons:
håkandomeij
12/25/12, 5:04 PM
#1

"..funkar för det mesta mycket bra ihop.."

Om hon har detta beteende? Jaha men bara att prata med henne då? Jag tycker inte det verkar som ni är speciellt bra vänner alls. Då gör man inte som hon.

[Qimsid]
12/25/12, 6:00 PM
#2

Det finns inga ord för beteendet, mänsklighet? Att ändra sig (tycker fiskar är fina), stå i centrum (ta över diskussion)… ingenting som är onormalt. Egocentrisk är väl ett bra ord, men egentligen inte för jag tycker inte situationerna du beskrivit är så illa. Ligger det mer därtill? För det låter inte som att hon är vidrig i sitt sätt.

Irriterar du dig på vad hon gör så prata med henne istället, hon kanske inte ser själv att du inte tycker om hur hon beter sig i vissa situationer.

Glödlampa
12/25/12, 6:36 PM
#3

Nej, vi är bra vänner i övrigt men i kontakt med andra så bir det nästan som en tävling från hennes sida.

Allt jag säger till henne ang drömmar, mål, planer osv gör hon också. Hon tar mina ideer och gör det till sina egna. Hon ska hela tiden ha de jag vill ha och då före mig.

Bör jag prata med henne när situationen uppstår eller ska ja föra det på tal ändå.

[Qimsid]
12/25/12, 6:41 PM
#4

Är väl egentligen bättre o tala med henne innan tillfället uppstår för risken är att du blir arg och hon märker det och så förvärrar hon sitt beteende. Menar att det är bättre o prata när båda är lugna och förstående. Då får hon en ärlig chans att ändra sig också!

Det är rätt vanligt att tävla, man vill hävda sig bättre än den andra, oftast sin bästa vän som man ser upp till! Det kan vara så att hon ser upp till dig och vill vara som du, och i det ingår lite svartsjuka. Det kan vara omedvetet från hennes sida. Förstår om det irriterar dig, det skulle irritera mig också!

Glödlampa
12/25/12, 6:47 PM
#5

Ja, jag har själv märkt att jag börjar bli irriterad och arg över det hela och det känns som om det leder mig in på en destruktiv väg och vär vänskap blir inte bra av det hela.

Har du några konkreta tips på vad jag skulle kunna säga till henne, hur bör ja lägga upp det eller ska ja bara säga de rakt ut?

Någon nämnde också att det kunde handla om bekräftelsebehov från hennes sida. Kan det stämma?

[Qimsid]
12/25/12, 7:22 PM
#6

Well, hon är väl den enda som egentligen kan säga varför hon beter sig som hon gör, men det är inte så viktigt vad man tror för det hjälper ändå inte din situation och jag tycker inte du ska lägga fram dina teorier om hennes beteende utan snarare bara säga rakt ut att "Du, i fredags gjorde du en sak som gjorde mig lite ledsen/arg/irriterad…" och sedan låta pratet ha sin gång och lyssna till hennes sida och utefter det kanske du hittar några av dina svar och hon kanske börjar tänka efter lite bättre.

Annons:
Glödlampa
12/25/12, 7:30 PM
#7

Nej nej, jag hade inte tänkt lägga fram några teorier ang hennes beteende till henne, det är inte min sak att avgöra/påpeka.

Anledningen till att jag ville veta är mest för min egen del, jag är nyfiken på psykologi och människors beteenden och ja vill kanske ha lite bättre förståelse till varför människor kan bete sig så här.

Svion
12/27/12, 2:41 AM
#8

Om du hoppas kunna lösa knutarna bör du nog tyvärr åsidosätta varför människor beter sig och lyssna till varför HON beter sig. Inte på ett nyfiket plan. På ett plan där du faktiskt bryr dig om henne. Jag tvivlar inte på att du besitter förmågan för det, men att dra det över en objektiv nyfikenhet till varför människor kan bete sig på olika sätt skulle enbart mata fördomar gentemot henne och andra i din omgivning som enligt din uppfattning skulle ha gemensamma nämnare. Det skulle troligtvis bryta ner den vänskapliga värme jag utgår från att du vill finna med henne?

Vad du beskriver är lite för subjektivt uppmålat för att någon här på forumet med rätta ens skulle kunna närma sig ett klartecken på varför hon beter sig som hon gör, när hon i liknande anda troligtvis skulle ifrågasätta det du gör här om hon fick reda på detta. Som redan nämnts i tråden, prata med henne och säg vad du tycker. Beroende på hur hon bemöter detta kan du göra klart för dig själv hur pass medveten hon själv är om saken, men försök att inte ta ut något i förskott - det kan ge ovärdiga reaktioner om hon har en bra förklaring till det.

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

Upp till toppen
Annons: