Annons:
Etikettertvångsvårdrättsligt
Läst 5814 ggr
tearsandrain
1/27/13, 9:16 AM

Överklaga tvångsvård?

Blev för några veckor sedan inlagd på HSL (frivilligt). Skrev tidigare i veckan ut mig, för både jag och läkarna tyckte inte att dom kunde hjälpa mig här. Senare samma dag tvingade mina föräldrar mig att åka till psykakuten för att fråga om mediciner som blivit utsatta utan nedtrappning när jag skrevs ut tidigare den dagen. På akuten jobbade (naturligtvis) en av de läkare som skrivit ut mig, och då skrevs ett vårdintyg (LPT) på mig så var tvungen att bli inlagd på samma avdelning igen. Några dagar senare fick jag ett riktigt läkarsamtal där de sa att planeringen var att sätta in vissa mediciner igen så tvångsvården skrevs inte bort, trots att jag sa att många sätter in mediciner i öppenvården så varför kan inte jag göra det när dom några dagar tidigare inte tyckte det fanns anledning för mig att stanna. Nu undrar jag hur svårt det är att själv överklaga ett lpt? För jag kommer inte få hjälp av min familj som tycker det här är bra. Personligen tycker inte jag att medicininsättning är tillräckligt för tvångsvård. (Skrev samma på ångestsjukdomar.ifokus)

Annons:
Maria
1/27/13, 10:13 AM
#1

Här kommer lite lagtext.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tearsandrain
1/29/13, 12:06 PM
#2

Tack! Men fick igår höra att jag blir omyndigförklarad pga tvångsvården? Tror inte på att läkaren får kontakta mina anhöriga mot min vilja, vilket alla utanför avdelningen (andra vårdinrättningar), också säger. Men trots det säger läkaren att jag inte får komma hem om dom inte får mina föräldrars nummer så att dom kan kontakta dom? Tvingades dessutom mot min vilja prata med mina föräldrar i samma rum under ett anhörigsamtal. Så nu får dom inte kontakta mina föräldrar och därför får jag inte komma hem? Jag är myndig och har egen lägenhet… Har inte ens fått ett ordentligt svar på varför jag har lpt, ingen info om mina rättigheter osv. Det känns också väldigt konstigt.

Maria
1/29/13, 12:23 PM
#3

Ingen blir omyndigförklarad i Sverige längre. Det försvann 1989.

Däremot kan man få en förvaltare eller god man som hjälper till med att hantera ekonomi och liknande ärenden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tearsandrain
1/29/13, 12:57 PM
#4

Visste inte att man inte kunde bli det faktiskt. Det får jag kolla upp (på telefonen!). Tack för svaret! Men har läkarna gjort fel då alltså?

Maria
1/29/13, 1:09 PM
#5

Här kommer en annan länk om LPT.

Patient som vårdas enligt LPT har enligt lagen rätt att:

  • inom 24 timmar från ankomsten till sjukvårdsinrättningen bli bedömd av psykiater
  • överklaga intagningen och vissa andra läkarbeslut till förvaltningsrätten
  • få tvångsvården prövad i förvaltningsrätten efter fyra veckor, därefter efter fyra månader och sedan efter sex månader. Överläkaren kan dock själv besluta att avbryta pågående tvångsvård tidigare
  • få en vårdplan upprättad
  • få ha en närstående med i behandlingsplaneringen
  • få så kallad stödperson genom förtroendenämnden / patientombudsmannen, som kan bistå patienten under tvångsvårdstiden
  • upplysas av läkare om sina rättigheter
  • läsa lagtexten till LPT-lagen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: