Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2754 ggr
[NinaCrown]
2013-02-06 14:14

Framtvinga fobier?

En vännina och jag hade en liten diskution om ifall det är möjligt att psyka sig själv så pass att man utvecklar fobier?

Vi har nämligen båda sagt ifrån oss kött sedan flera år tillbaka (jag har inte ätit rött kött eller fågel på ungefär 10 år medans min vän växlat mellan att vara vegetarian och vegan ungefär lika länge), och både hon och jag har nu nästan fobiska problem med kött. Vi mår illa och känner oss yra om vi tvingas gå förbi köttdisken i mataffären och bara tanken på att hantera kött är så äcklande att hela kroppen låser sig Obestämd

Så hur vanligt tror ni det är att man påtvingar sig själv fobier, om det ens är möjligt?

Annons:
Afturelding
2013-02-07 14:56
#1

Åh, då är jag inte ensam! Jag äter inte heller kött, och efter fem år mår jag verkligen illa när jag måste ta i det för att t.ex ge katterna en kycklingvinge. Det går an när den kommer direkt från frysen, men tinad… Nej. Vi har även speciella skedar för deras blötmat som diskas med en speciell svamp. Det låter lite fånigt, men det är faktiskt så.

Jag är också väldigt nyfiken på om om man kan påtvinga sig fobier, och hur det går till i så fall.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[NinaCrown]
2013-02-07 17:19
#2

#1 Känner igen det där :P Har en speciell diskborste till katternas skålar då jag inte vill att något köttigt ska komma i kontakt med det jag ska äta ifrån.

Har hänt vid mer än ett tillfälle att jag kommit springande som en galning för att påpeka att personen endast får använda en viss diskborste till det de tänkt göra, och så blir man utstirrad…

Dock har jag inga problem med torrfoder till katterna, det kan jag gå med i handen. Men sen tvättar jag alltid händerna med tvål, men det gör jag även efter att jag gett dem blötmat IFALL något råkat hamna på händerna :O

[vädur-52]
2013-02-07 21:45
#3

Nej det tror jag inte att man kan.En regelrätt fobi ger mycket 

starkare känslor än äckel,avsky och liknande.Du får total panik

när du har fobi och det kan man inte tala om här.

[NinaCrown]
2013-02-07 22:16
#4

#3 Jag lider av andra fobier, som nålfobi… Svimmar för det mesta när jag ska lämna blod eller få sprutor, men är inte som att jag ställer mig skrikande och försöker fly så fort jag ser en kanyl. Har även spindelfobi, och får inte sådan reaktion där heller. Min enda tanke är att döda den innan den kan röra vid mig, men kräver en hel del tid med att samla mod för att lyckas.

Kan meddela att det är min psykolog som talat om för mig att dessa två problemen jag har är fobier… Så de kommer i olika grader.

Svion
2013-02-07 22:48
#5

Det är säkerligen möjligt, men då kräver det enligt mig rätt grundläggande inställning till hur detta skulle gå till. Man kan till viss del överempatisera ett känsloläge till en grad över lång tid att det kanske inte blir samma "regelrätta" sinnesställning som en äkta fobi, men begreppet fobi blir i det läget det mest passande för att definiera rädslan. Jag tvivlar dock starkt på att en fobi utifrån avsky är möjlig så som du beskriver ditt förhållande till kött. 

Ett tips är att vara försiktig med vad du anser vara en regelrätt fobi respektive något du påverkas att tycka är fobiskt utifrån din omgivning, exempelvis din vännina. Att lära sig avsky vissa element i vardagen utifrån grupptryck eller etiska avståndstaganden är inte något vidare svårt, och enligt mig ej heller som sak som en fobi. 

I övrigt, får man fråga om du har något intresse av att bli av med din fobi?

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

[NinaCrown]
2013-02-23 00:53
#6

#5 Det du skriver låter fullt logiskt enligt mig, även om jag är intresserad av lite mer detaljer kring hur du tänker kring detta och vad du baserar det på 🙂

Anledningen till att jag funderat kring detta är just för att jag stött på ett problem med det här… Jag vill ge mina katter rått kött, men det går inte så bra när jag inte ens vill dela frysen med kött. Detta är totalt ologiskt, jag vet, då jag delar skafferi med torkat kött men det stör mig inte på samma sätt.

(Du får ursäkta mitt väldigt sena svar, jag har ganska nyligen börjat arbetsträna och energin har inte riktigt räckt till för att sitta på forum 😇)

Annons:
Geru
2013-03-03 02:26
#7

Ja, det är möjligt. En fobi är ett betingad beteende, och därför så kan det både tas bort och skapas^^

Om man konstant tänker att kött är negativt, kommer man uppleva det som så hela tiden, och därav även bli rädd för det till slut, beroende på vilka känslor som man betingar till kött, som exempel^^

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Svion
2013-03-04 20:30
#8

#6 Jag baserar det helt sonika på egna observationer och ett visst mått av livserfarenhet. Det finns onekligen vissa betingelser som framkallar hutlöst stressande symptom som mycket väl kan visa sig vara fobiska, men en allt så viktig komponent i faktumet att enligt mig kalla något rent fobiskt är att detta sker över så lång tid att man glömmer bort att man ens har startat det. Det ska enligt mig bryta mönster av medvetenhet till den grad att man inte fattar vad som hänt från det att man började se det fobiska i given situation.

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

Upp till toppen
Annons: