Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 2457 ggr
Jenahbella
2/21/13, 1:54 PM

symptom till diagnos?

hur går man egentligen till väga för att få en diagnos? (om man nu har en) 
jag väntar på att vårdcentralen ska ringa upp nu och jag har tidigare varit patient på capio psykiatri och fått antidepressiva mediciner , men känner att mitt mående och handlingar tyder på ex adhd. 
kan man kräva att dom testar en för olika typer av diagnoser?

Annons:
Svion
2/21/13, 5:53 PM
#1

Man kan göra en NP (neuropsykiatrisk)-utredning, vilket brukar remitteras från läkare eller psykolog, men att kräva tester för olika störningar rätt upp och ner går förstås inte. Du bör ha skäliga orsaker att misstänka problematik kring en diagnos och det är ju kanske på sin plats att fundera över om det rör sig om tydliga problem eller en släng av mental hypokondri - dvs överdriven bild av sina egna besvär. 

En NP-utredning kollar både somatiska och mentala preferenser till aktuellt och historiskt mående och kollar av om det rör sig om alternativa diagnoser. Väldigt lång kötid, men ett bra alternativ om du funderar kring symptom inom adhd eller dylikt..

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

Wide Awake Dreamer
2/22/13, 12:59 PM
#2

Vet inte hur det fungerar i ditt landsting, men jag fick göra en s.k. screening för adhd på min vårdcentral för att de skulle kunna skriva remiss till psyk som är de som gör NP-utredningar. Screeningen bestod av intervju och en del självskattningsskalor. Nu har jag inte fått göra någon NP-utredning ändå, trots remiss, för att psykiatrin där jag bor inte prioriterar sådant just nu, men det är en annan historia 😕

Jenahbella
2/24/13, 4:45 PM
#3

Tack för era svar! Tråkigt #2 att du inte fått någon np utredning trots remiss ):

HannaVastervik
3/4/13, 8:28 PM
#4

Jag krävde att göra en ADD-utredning när jag var på möte hos min psykiatriker så det går visst! Behövde i princip bara säga att jag tror att jag har ADD och att jag vill ha en utredning! =)

JohannaN
3/7/13, 9:15 AM
#5

jag själv förstod att jag inte var som andra och skickade papper till min närmsta neuropsykiatri med min livs historia hur jag haft det som barn och upp i vuxen ålder (18 år), jag skrev att jag tode att jag hade ADD och att jag ville göra en utredning :) jag fick stå i kö i ett år men där efter fick jag göra min utredning och dom sa att dom aldrig varit med om att en person slänger pappren på bordet med en diagnos och har rätt ;) när jag var 20 år fick jag då diagnoserna Borderline, Asbergs syndrom, ADD och dyskalkyli (svårigheter med matte) :)

detta har hjälpt mig oerhört då jag i dagens läge nu har hjälp av kommunen då jag tillhör LSS (Lagen om särskilt stöd) får jag tillhöra ett servisboende med hjälp och stöd i hemmet samt kontaktperson, man bor i egen lägenhet :) dom har också hjälpt mig på arbetsfronten :)

lycka till :)

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Jenahbella
3/7/13, 3:59 PM
#6

#5 va härligt att det har gått bra för dig! kram!

Annons:
Upp till toppen
Annons: