Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2909 ggr
Ketang
3/25/13, 11:11 AM

Rädsla för att inte bli omtyckt!

Jag är hopplös! Har gjort ett ganska stort fotojobb åt ett par vänner som har företag. Bilder finns redan ute på hemsidan sen flera månader tillbaka och dom har lovat att jag ska få betalt. Nu har jag gjort ytterligare ett stort fotojobb och bad att få pengarna för det sista jobbet i går, men får då inget svar alls från dom. Nu är jag SÅ mesig och livrädd för att sätta ner foten för att få mina pengar! Detta utnyttjar dom givetvis.

Jag är mest rädd för att bli mentalt överkörd av deras snack och livrädd för att jag inte ska veta vad jag ska säga. Jag vet att jag har rätt att få mina pengar för jobbet jag lagt ner, men så är vi ju vänner och jag vet att dom kan göra ganska mycket för att slippa betala så mycket…

Hur ska jag komma över det här? Jag har ju gjort ett jobb och ska givetvis ha betalt, men jag är som sagt rädd att dom ska snacka omkull mig för att slippa betala… Om jag vill ha ex 3000:- för ett jobb som någon annan skulle ta 6000:- för så vet jag att dom kommer snacka så jag skäms för att jag "tar så mycket betalt"…

Annons:
[Sara FE]
3/25/13, 11:45 AM
#1

Det där är inga riktiga vänner. Har du eget företag, så skicka dem båda fakturorna om du inte redan gjort det. Betalar de inte, ta det vidare till inkasso. Har du inget företag, skapa då fakturorna genom t ex Frilans Finans eller något liknande, så tar de hand om betalningen och eventuellt indrivningen.

Ketang
3/25/13, 12:06 PM
#2

#1 Nä jag vet… Vi har någon konstig form av vänskap där jag ska hjälpa dom med en massa fotojobb för att jag tycker att det är roligt. Och så vill dom ju givetvis inte betala.

Det svåra är ju att jag bara inte kan förmå mig att stå upp för mig själv och säga ifrån! Jag är rädd att dom ska bli sura och att vi ska bli ovänner. Varför dom är så "viktiga" att inte bli osams med vet jag inte, för det är inga "vänner" som jag umgås jätte mycket med. Men jag och tjejen är gamla barndomsvänner och så är jag ju i grunden väldigt rädd för att folk ska bli sura på mig!

Samtidigt så pratade jag med en annan fotograf som sa att jag MÅSTE ta rejält betalt för jobben jag gör för att inte sänka andra fotografer… och han har ju rätt. Så det känns som om jag gör mig osams med någon hur jag än gör… 😭

[Sara FE]
3/25/13, 12:19 PM
#3

#2 Som det verkar kommer de att bli sura om de behöver betala något ja, och det visar ju ännu tydligare att de inte är några vänner. Kommer du ärligt talat att vilja umgås med de där människorna i fortsättningen, när du vet att de är helt respektlösa och utnyttjar dig? Sätter du inte ner foten kommer det bara att fortsätta, och kanske eskalera. Hade jag varit som du hade jag skickat fakturor och brutit "vänskapen", barndomsvänner eller ej. Det är självklart svårt, men du måste tänka på dig själv, inte dem.

Ketang
3/25/13, 3:49 PM
#4

#3 Ja sura blir dom nog tyvärr… Förstår bara inte hur jag ska få mig själv att verkligen inse att det är deras problem och inte mitt. Jag skulle kunna kräva dom på väldigt mycket pengar men har valt att vara snäll och sätta låga priser. Ändå är det svårt att få dom att betala :-\ Tyvärr har dom en hållhake på mig. Jag har gjort detta utan att ha eget företag, dvs svart. Fast å andra sidan har dom anlitat mig svart så frågan är om dom kan göra något åt det.

[Sara FE]
3/25/13, 4:07 PM
#5

#4 Nä, det är ju lättare att veta vad man bör göra än att verkligen göra det. Relationer med andra människor kan vara grymt jobbiga ibland.

Har ni något skriftligt om uppdraget? Att det ska vara svart? Annars borde det bara vara att skicka en faktura genom t ex Frilans Finans (man behöver inte vara företagare då), så att det blir giltigt. Är dock inte helt insatt i hur sådant fungerar, så ett tips är att läsa på så att du har en fast grund att stå på.

Ketang
3/25/13, 5:18 PM
#6

#5 Det är lite av bekymret. Vi har inte skrivit någonting alls. Vi har heller inte satt ett fast pris innan fotograferingen på ett av uppdragen . Så dom räknar nog med att det blev gratis. Dom är även skyldiga mig bensinpengar för en gemensam resa vi gjort. Ah! Korkat av mig att inte bestämma sånt innan för jag vet hur extremt svårt jag har för att ta betalt av vänner! Men betalar dom inte slutar jag umgås med dom rakt av och skickar en faktura! Det svåra är att ta upp det till diskussion… Jag känner mig som en tillplattad mus.

Annons:
[Sara FE]
3/25/13, 5:37 PM
#7

#6 Det kanske är enklare om du gör det via mail, så har du det skriftligt också (på vilka tjänster du utfört och vad det kostar). Men i det läget kan det nog vara rätt svårt, i alla fall där du inte fastställt något pris. Hade jag varit du hade jag i alla fall inte gjort några fler jobb åt dem i framtiden. Hoppas att det löser sig!

Ketang
3/25/13, 9:22 PM
#8

#7 Fler jobb blir det inte. Dom har ett till som dom vill att jag ska göra, men jag har inte sagt att jag gör det än. Frågar dom igen säger jag att jag ska ha betalt för allt annat först, sen bestämmer vi ett pris som ska betalas vid leverans av bilderna. Betalar dom inte bilderna dom redan fått får dom plocka bort dom från hemsidan direkt! Åh får ångest bara jag tänker på samtalet :'(

[Sara FE]
3/25/13, 9:43 PM
#9

#8 Ja, du har ju faktiskt copyright på bilderna, om du inte skrivit över den. Det kommer att gå bra, bara gå igenom i huvudet vad du ska säga innan ni pratar, så att du känner dig säker. Håller tummarna!

Ketang
3/26/13, 7:10 AM
#10

Tack!

larsselin
3/26/13, 9:12 AM
#11

Vad gäller svart eller inte. Om du deklarerar pengarna som inkomstbringande hobby, så är det grönt. Det finns rutor för det på deklarationsblanketten.

Skriv ett brev till dem och förklara läget. Skicka med faktura. Tala samtidigt om att de måste ta bort bilderna från nätet om de inte betalar.

Lars

Ketang
3/26/13, 12:03 PM
#12

#11 Tack för rådet! Det svåra är ju att verkligen våga också. Dom är drillade affärsmänniskor med vass tunga. Och ju mer jag tänker på det desto mer ångest får jag.

Croatoan
6/10/13, 6:48 PM
#13

Svart eller vitt. Du har tagit bilderna, du äger bilderna. Får du inte den kompensation du anser dig ha rätt till, kräv tillbaka bilderna, anmäl hemsidan osv. Vet att folk har det jobbigt med rädslan att stöta sig med andra, men i slutändan handlar det om hur du mår och vad du mår bäst av.

Annons:
Ketang
6/10/13, 7:08 PM
#14

#13 Jag har tagit mig i kragen och bett om betalning för det andra uppdraget jag gjorde privat för dom och det verkar som att jag kommer få betalt. Men dom nämnde inte det första uppdraget och jag fegade ju ur och sa inget jag heller :-\

Upp till toppen
Annons: