Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 4734 ggr
CosmicRays
2013-03-28 17:34

IPS eller ADHD?

Fick diagnosen IPS (borderline) för ca ett år sedan. Har gått i DBT och  nu hos terapeut enligt DBT. Det har fått mig att se saker på ett helt annat sätt och utvecklas, men nu blir jag bara sämre. Jag vet allt om hur jag ska hantera ångest, relationer osv. Men det jag blir galen av är hur jag själv är. Jag tappar fokus, är ständigt rastlös/orolig osv fastän jag gör allt jag lärt mig, som ska hjälpa. Det hjälper i perioder som är bättre. Nu har jag en j*vligt dåligt period, och ingenting fungerar. Läst runt lite och kom över något jag fastnade för, någon som skrivit att borderline-patienter kan vara feldiagnostiseraqde och egentligen ha ADHD, då symptomen ibland kan likna varann. Och jag kan inte sluta tänka på detta - har alltid haft konsentrationsvårigheten och den där rastlösheten, bråkat som en galning med päron/pojkvänner, att jag jämt måste vidare - kan aldrig vara still. Vare sig det är att vara kvar i samma stad i en vecka eller sitta kvar tills filmen är slut. Någon som varit med om detta, eller har ADHD som kan berätta hur det faktiskt är, eller någon annan tanke om detta? OM jag har ADHD och/eller inte IPS/borderline, så borde jag ju verkligen få veta det så jag kan få rätt hjälp/medicin. En vän sa att man kunde göra test för ADHD och att det verkligen märktes då ifall man faktiskt har det. Stämmer detta? Borderline är ju så flummigt, känns som den diagnosen slängs ut på alla som inte går att placera elsewhere… Så ja, hur går man till väga för att få en sådant test? Är det svårt att få beviljat? Vågar aldrig fråga folk irll/på VUP då jag är så jävla rädd att inte bli tagen på allvar då det hänt en gång för mycket inom psykiatrin…

Annons:
Greigh
2013-03-28 17:38
#1

Du måste börja möta verkligheten. Bästa sättet är att gå till psykologen och be om att få testa dig. De har ingen rätt till att neka dig.

CosmicRays
2013-03-28 17:57
#2

Vad menar du med möta verkligheten?

Har bett om att få byta terapeut efter en incident, så har ingen just nu…kan jag säga via 1177 att jag vill träffa en läkare och be denne om ett test?

Greigh
2013-03-28 18:10
#3

#2
Jag syftade på: "Vågar aldrig fråga folk irl/på VUP då jag är så jävla rädd att inte bli tagen på allvar".

Det är aldrig fel att testa det alternativet iaf, gör det! :)

Svion
2013-03-28 20:16
#4

Det är viktigt att inflika - att ha IPS utesluter inte sannolikheten att ha ADHD. Ännu viktigare - att ha IPS eller ADHD är i folkmun VÄLDIGT romantiserat respektive stigmatiserat. Det är mänskligt påkomna definitioner på beteenden som bryter mot normen och utgör vissa problem i samhället och inte minst individen - inte mystiskt tragiska ödestyngder som ska definiera en själslig defekt eller något "fel". 

Ångest är en grundläggande komponent i hela ekvationen, precis som med många personer med ADHD, precis som med många personer med IPS, precis som med många personer med vad som än skapar ångest. 

En individ med ADHD får sannolikt ångest för att det okontrollerbara kroppsmönstret och alla de intryck som sker i kontakt med andra människor bryter mot den klassiska goda etiketten, det klassiska sociala samspelet, de klassiska preferenser så många i samhället har som naturlig bild av livet. 

En människa med IPS får sannolikt ångest för att dennes känslor är så klara, så tydliga och så konkreta - i relation till vad denne uppfattar hos andra. Ångest blir en viktig komponent i ett samhälle där människor tar för vana att skylla på varandra för händelser och situationer som egentligen bara är slump alltsammans. Man råkar träffa människor med väldigt skilda åsikter till stor del för att man lever så nära inpå varandra. I andra kulturer där dessa kulturella normer skiljer sig från våra finns sällan begrepp som IPS eller ADHD, delvis för att detta inte byggs på verksam forskning eller enligt den kulturen vettig samhällssyn. 

Det är viktigt att poängtera att psykologi och mänskligt psyke inte alls stämmer bra överens med vad vi enligt västerländsk forskning väljer att bygga kunskap på. Empiriska belägg säger att något händer baserat på observation - inte på en djup förståelse av en annan människas inre. Vem som än studerat psykologi och filosofi en längre tid kan tänka sig ifrågasätta allt om det fanns en lösning som är bra nog att ersätta hela psykiatrins och psykologins grundstenar. 

Mycket av det här är ganska off-topic, men det är viktigt att ha i baktanken. IPS, ADHD, PTSD, GAD etc. är forskningens svar på mänskliga beteenden och måenden, inte solklara bevis på att a + b = c.

För att svara på din fråga så ja, det går mycket väl få svar på om man möjligen har ADHD eller inte. Gå till en psykolog och be om att få en remiss till NP-utredning. Det kommer ta lång tid på grund av väntetid och det är inte helt klart vad som kommer hända, men det är ett väldigt betryggande sätt att få svar på frågor och börja utvecklas utifrån vad DU vet, inte din omgivning. Rekommenderas.

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

[Qimsid]
2013-03-30 17:56
#5

Jag bara undrar, spelar det någon roll vad du egentligen "har"? Diagnoser är ett slags verktyg inom vården, men folk under samma diagnos kan skilja sig markant ifrån varandra. En diagnos är bara lite vägledning för vilka behandlingsmetoder som finns och hur man närmar sig människor med respektive diagnos. Jag tycker du borde ägna dig mer åt att känna vad det är du vill som ska förändras i ditt liv, i grund och bottnen kommer det vara du själv som får jobba med dig själv att bli av med dem beteenden du har. Medicin kan hjälpa till, men oavsett vilken diagnos du har så ger man medicin utefter symtomen, inte diagnosen. Funkar inte DBT för dig så kan det vara dags att byta behandlingsmetod.

[MomsLittleHippie]
2013-06-24 21:38
#6

-adhd -bipolär -borderline -asbergers och -schizofreni har en hög samsjuklighet. Alltså har du en av dessa diagnoser så är det inte omöjligt att du har någon annan diagnos oxå! Det är alltså väldigt vanligt med dubbel diagnoser!

yada jada någon ting

Annons:
Upp till toppen
Annons: