Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 5249 ggr
tearsandrain
3/29/13, 10:39 AM

Hallucinationer eller borderline?

Jag har tre diagnoser, bipolär 2, Borderline och adhd. Jag är strax över 20 och har varit mycket inom psykiatrin. Är just nu inlagd och för några dagar sedan förstod dom att jag "hör röster". Ofta viskande röster, eller dialoger med mig själv i huvudet, och ibland är det värre, jag känner ofta att jag "inte är ensam" i mitt huvud. Det här är väldigt svårt att prata om med de som vet vem jag är, mycket för att det är "förbjudet" av den andra som ibland bestämmer. Jag har också haft perioder då jag är övertygad om att jag är övervakad och förföljd, kan börja undvika människor av rädsla för att dom kan höra mina tankar, har känt dofter som tex sperma-doft (är kvinna), tänker oftast på mig själv i tredje person, mm. Jag orkar inte dra upp allt för det är så jobbigt och jag känner mig så jävla konstig ibland, men det känns så verkligt att jag knappt kan tänka på det utan att bli rädd. Nu har jag till slut fått erkänna för vården hur det känns, men det är så förbjudet att jag måste straffa mig själv efteråt, att prata om det är nästan fysiskt omöjligt. Dom satte in en ny medicin som ska hjälpa mot "rösterna", och vill att min öppenvård ska göra någon utredning, men jag vet inte vad det är för utredning dom syftade på. Kan tillägga att jag hade en släkting som hade diagnosen schizofreni, så därför är jag livrädd. Men jag är inte psykotisk och ingen runt mig har förstått tidigare. Visst, vården har tidigare frågat, men har då alltid sagt nej, men den här gången var frågorna väldigt välriktade när jag hade en ångestattack. Det dom inte vet är om det är något kopplat till min borderline-diagnos, eller som dom sa: om det är något annat (hörselhallucinationer). Jag vet inte vad som är "normalt", för såhär är jag van vid att ha det, oavsett hur jobbigt det än är så är det vad jag känner till. Har aldrig kunnat prata med någon om det här, får ångest när jag skriver tom. Men frågan är, kan det vara kopplat till Borderline? Är det här "konstigt" eller vanligt?

Annons:
Greigh
3/30/13, 6:14 PM
#1

Hörselhallucination eller parakusi är ett psykiskt symtom som innebär att uppfatta sig höra ljud som saknar ljudkälla, till exempel att höra en röst utan att någon sagt något. Det är en vanlig variant av hallucination, i synnerhet vid schizofreni, men förekommer också bland psykiskt friska personer.

läs mer här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6rselhallucination

tearsandrain
4/1/13, 11:32 AM
#2

Hm, ok, tack för länken!

eirwen
4/2/13, 1:23 AM
#3

När jag var 13-15 år så hörde jag röster och såg saker som inte fanns där. Under denna tiden så var jag väldigt deprimerad. Idag är jag 19 och diagnoserad med Borderline men jag slutade se och höra saker när jag var 15-16. Jag tror att mina hörselhallucinationer och vanföreställningar var kopplat till att jag helt enkelt mådde väldigt dåligt. Det behöver inte nödvändigtvis vara kopplat till någon diagnos.

Har man Schizofreni så är det som sagt vanligt med både hörselhallucinationer och vanföreställningar, men för att få en diagnos så finns det ett visst antal kriterier man måste uppfylla. Bara för att man kan uppfylla ett av dom, så betyder det inte att man har diagnosen. Du säger att en släkting hade diagnosen Schizofreni och det är bra om du säger det till öppenvården då Schizofreni kan vara ärftligt. Men oroa dig inte, det behöver som sagt inte vara Schizofreni utan någonting annat. Jag hoppas att allt löser sig för dig.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

[Sara FE]
4/2/13, 4:39 PM
#4

Svarade på likadan tråd på Ångestsjukdomar iFokus, och tänkte att jag kunde kopiera in mitt svar här också om någon skulle vara intresserad:

Det finns ju även något som heter schizoaffektivt syndrom, och som en läkare förklarade för mig ligger mitt emellan bipolär sjukdom och schizofreni (vilka är "släkt"). Hon tyckte att jag låg mellan bipolär typ I och schizoaffektivt syndrom på grund av att mina psykotiska symptom även visat sig utanför sjukdomsskoven, vilket andra läkare på en specialmottagning lite senare diagnostiserade annorlunda ("bara" bipolär sjukdom typ I). Så vad man får för diagnos beror nog lite på var man hamnar (har själv haft ett antal olika diagnoser).

tearsandrain
4/5/13, 9:33 AM
#5

Tack för svaren! Ska till min öppenvård idag, får se om dom har fått veta något om det här än. Men jag blev så förvirrad när jag häromdagen fick haldol när jag hade ångest och dom sa att det var sjukligt… Såhär har det ju varit så länge jag kan minnas och jag förstår inte hur det kan vara sjukligt? Behöver jag verkligen neuroleptika?

Upp till toppen
Annons: