Annons:
Etikettbehandling
Läst 3549 ggr
[flaming0]
2013-04-02 20:04

Biverkningar av Venlafaxin eller något annat?

Hej! Har för lite över en månad sen bytt från citalopram (som jag käkade i nästan ett år) till venlafaxin, och ja, är medveten om hur det är med biverkningar i ingångsperioden och vid dosförändringar. Men jag tycker att det här känns lite konstigt… Jag blir yr och tappar balansen ofta under dagen, kan knappt sova alls, blir förvirrad, har ont i huvudet i stort sett jämt och får svårt att andas ibland. Har googlat runt, ringt sjukvårdsupplysningen, försökt få tag i min doktor (han är hur bra och förstående som helst, så han är väldigt populär och därmed alltid upptagen), men hittar inget svar och blir bara avfärdad och tillsagd att ringa doktorn… Idag har det varit extra illa med andningen och yrseln, så jag tänkte ge det en chans och höra om någon annan upplevt samma sak när det gäller venlafaxin. Annars så får det bli en tur till västerås, men jag kan tänka mig roligare saker än att sitta där på akuten fram till natten. Tänker att om det skulle visa sig att andra haft samma upplevelser så behöver jag inte oroa mig och får väl helt enkelt vänta tills det går över eller min nästa tid hos doktorn (om ca 3 veckor). Hoppas jag inte framstår som en alltför stor idiot hehe, men ja… Orkar inte krångla runt mer just nu :/

Annons:
[theoneandonly]
2013-04-02 23:11
#1

Jag åt Venlafaxin i några månader och upplevde också yrsel och dåligt balanssinne. Dock vet jag ej om det var p.g.a Venlafaxinet, eftersom jag tog så många andra prepparat samtidigt, såsom Voxra & Ergenyl.

Men jag tycker ändå att du skall söka upp till vården om det håller i sig lägre. Det kan bero på att dosen är för hög eller så. Eller att du helt enkelt kanske inte tål att gå på den medicinen.

Hoppas det löser sig snart!
Kram

eirwen
2013-04-03 00:15
#2

Jag får väldigt lätt biverkningar av sådana här mediciner. Jag hade också yrsel, ganska extrem ibland. Men det värsta var illamåendet. Jag tror jag gick på Venlafaxin i 6 månader och mådde konstant illa. Fick Lergigan utskrivet mot illamåendet och använde även Postafen, men efter ett tag så funkade det inte. Jag valde att sluta med medicinen.

Men jag säger som theoneandonly, du bör söka upp vården och åtminstone prata med dom.

Hoppas det går bra för dig.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Upp till toppen
Annons: