Annons:
Etikettbipolär-sjukdom
Läst 6061 ggr
Candela
2013-04-12 15:21

Undvika SSRI?

Har ju läst och hört att SSRI inte är bra för de med bipolär sjukdom, eftersom det kan trigga igång manier/hypomanier. Jag äter sedan 7 år tillbaka en sådan medicin, men även en annan humörreglerande medicin (lamotrigin). Mina läkare har aldrig påpekat att det skulle vara någon fara med SSRI, utan den får jag för att höja stämningsläget (jag lider främst av depressioner).

Någon annan som hört något om detta?

Annons:
[M Y M L A N]
2013-04-13 07:03
#1

Ja ssri kan framkalla manier. Lamotrigin är en stämningsstabiliserare som förhindrar att stämningsläget sjunker men förhindrar inte att det höjs. Funkar din medicinering?

Sara FE
2013-04-13 11:17
#2

I regel ska man få stämningsstabiliserande/mediciner mot manier tillsammans med antidepressiva, eftersom det senare kan framkalla hypomani/mani. Men det beror ju helt och hållet på vilken slags bipolär sjukdom du har, och hur starka tendenser du har att få manier. Har du främst depressioner och inte några direkta problem av manier är det väl knappast nödvändigt med något som trycker ner mot "normalläget".

ThereseJNorman
2013-05-07 13:09
#3

Hej! Min doktor säger iallafall att biverkningar av en slags medicin bara är i början isåfall.. Så jag tror inte att det är någon fara.. För helst ska man ju kombinera.. Jag har bipolär typ 2, kronisk depression och adhd.. Jag äter lamotrigin, citalopram och concerta.. Consertan är väldigt mani framkallande osv i början eller om man tar för mycket.. Men jag tror att det är helt lugnt, det funkar super bra! :)

Upp till toppen
Annons: